صرفه‌جویی در مصرف انرژی، در ساختمان‌های قدیمی

بهمن 24, 1396

صرفه‌جویی در مصرف انرژی، در ساختمان‌های قدیمی

زمستان امسال سرمای ماندگارتری را به ما نشان داد. برف که یک نعمت الهی است، می‌تواند مصرف انرژی را هم بالا ببرد و خانه‌ها را سردتر کند. شب‌های برفی، حتی اگر بارش قطع شود، باز هم سرمای شدیدی دارد و خیلی ما نیاز پیدا می‌کنیم تا خانه را گرم‌تر کنیم. صرفه‌جویی در مصرف انرژی ، یکی از مهم‌ترین نکات در فصل‌های سرد است. بسیاری از ما برای جبران این سرما، از افزایش درجه حرارت شوفاژ یا بخاری استفاده می‌کنیم. در حالی که می‌توانیم به راحتی با چند ترفند خیلی ساده، گرمای خانه‌مان را بیشتر کرده و در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنیم.

استفاده از درزگیر‌ها
درزگیر‌ها روشی بسیار ارزان و در دسترس برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستند و تقریباً در همه فروشگاه‌های ابزارفروشی و خرازی‌ها می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. این نوار‌های چسبناک ظریف، تأثیری بسیار بیشتر از چیزی که در ظاهر نشان می‌دهند دارد. کافیست آن‌ها را در لبه در‌ها و پنجره‌ها بچسبانید، تا فضای گرم خانه را از سرمای بیرون عایق کنند. یک نکته جالب‌تر ویلا سازی درباره این درز‌گیر‌ها هم عایق‌بندی در برابر دود و صدا است که این روز‌ها به معضل بزرگی برای شهرنشینان تبدیل شده است. وقتی از آن‌ها استفاده می‌کنید، هوای آلوده بیرون از منزل (که امسال بار‌ها باعث تعطیلی مدارس و ادارات شد) وارد محیط خانه نمی‌شود. همچنین برای کسانی که از پنجره‌های دوجداره عایق استفاده نمی‌کنند نیز، این درزگیر‌ها می‌تواند به‌عنوان عایق صوتی هم عمل کند.

صرفه‌جویی در مصرف انرژیاما درزگیر‌ها صرفاً برای پنجره‌ها استفاده نمی‌شوند. برخی از در‌های ورودی ساختمان هم نیاز به درزگیری دارند. خصوصاً اگر خانه شما دارای یک در ورودی ساختمان معمولی باشد که برخلاف درهای ورودی خاص، با طراحی اشتباه یا استهلاک، اکنون به جایی برای ورود هوای سرد تبدیل شده باشد. در این مواقع می‌توانید از موکت‌های کهنه قدیمی استفاده کنید. اگر موکت ندارید می‌توانید از هر فروشنده موکت در نزدیکی خانه‌تان، تکه‌های اضافی موکت‌هایی که دارند را بگیرید (که اغلب هم رایگان است) و آن‌ها را به زیر در، پیچ کنید.

پنجره‌ها را بپوشانید
جالب است که پنجره‌ها به‌عنوان مهم‌ترین محل خروج حرارت از داخل خانه محسوب می‌شوند. شاید به همین دلیل است که اغلب شرکت‌های ساختمانی مدرن، امروزه هیچ پروژه ساختمانی را بدون پنجره دو جدار طراحی و اجرا نمی‌کنند. تا زمانی که پنجره‌ها را نپوشانده‌اید باور نمی‌کنید که چقدر می‌تواند روی گرمای داخلی خانه مؤثر باشد. اولا باید سعی کنید تا پنجر‌ه‌ها را همواره بسته نگه دارید و هرگز برای کنترل دما، از باز کردن پنجره‌ها استفاده نکنید. همچنین می‌توانید با تهیه پلاستیک‌های ضخیم و شفاف (که به صورت متری و بسیار ارزان‌قیمت در ابزارفروشی‌ها در دسترس هستند)، روی شیشه‌ها را بپوشانید. این پلاستیک‌ها علاوه بر عبور نور از خود، با نگه داشتن هوای کمی که در فاصله میان پلاستیک تا شیشه حبس می‌شود، شیشه عادی شما را به یک پنجره دو جداره برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی تبدیل می‌کند. می‌توانید پس از پایان فصل سرا، این پلاستیک‌ها را جدا کرده و دور بیندازید.

دریچه‌های انتقال هوا
کانال‌های کولر آبی، راه ارتباطی هوا با پشت‌بام هستند. یعنی دقیقا مانند یک دودکش، هوای گرم را از خانه بیرون کشیده و در فضای بیرون رها می‌کنند. دقیقا همین کار را هم فن آشپزخانه و هود‌های هواکش می‌کنند. در این میان فن آشپزخانه، استفاده خاصی دارد و به طور مداوم روشن نیست، اما می‌توانید دریچه‌های کولر را با همان پلاستیک‌ها بپوشانید تا صرفه‌جویی در مصرف انرژی برایتان ساده‌تر شود.

استفاده از ترموستات
بیشتر تجهیزات گرمایشی و سرمایشی جدید در منازل به ترموستات قابل تنظیم مجهز هستند. می‌توانید آن‌ها را طوری برنامه‌ریزی کنید که تجهیزات گرمایی فقط در زمانی که در خانه حضور دارید روشن شوند. ضمناً اگر تجهیزات گرم‌کننده‌ای هم در اتاق خواب هم دارید، آن را طوری برنامه‌ریزی کنید که در زمان خواب چند درجه سردتر شود. اینکه دمای هوا چند درجه سردتر شود، خواب آرام‌تری را برایتان به ارمغان می‌آورد و ضمناً هر درجه کاهش دمای هوا، تا ۳ درصد هزینه قبض ماهیانه منزلتان را کاهش می‌دهد. یعنی 3 درجه کاهش دما، برابر است با 10 درصد هزینه کمتر قبض.

چیدمان بهتر مبلمان
تجهیزات گرمایشی مانند شوفاژ و بخاری برای اینکه بهترین عملکرد را داشته باشند، باید مستقیماً در مجاورت هوا قرار گیرند. بنابراین در صورت لزوم اثاثیه منزل را طوری بچینید که مبل، کمد یا کتابخانه جلوی آن‌ها قرار نداشته باشد. با این کار باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی بیشتری می‌شوید.

این نکته هم جالب است
مقداری ورق نازک آلومینیومی خریداری کنید و آن را در ابعاد هم اندازه با اندازه شوفاژهای خانه برش دهید. سپس آن‌ها را طوری که پشت شوفاژ را کامل بپوشاند در فاصله بین شوفاژ و دیوار قرار دهید. این کار باعث می‌شود حرارت رادیاتور از سمت دیوار بازتاب پیدا کند و باعث گرم کردن بیشتر خانه و صرفه‌جویی در مصرف انرژی شود.

شما هم از این روش‌های ساده و ارزان چیزی می‌شناسید؟ در بخش نظرات درباره آن‌ها به ما بگویید.

آموزشی ,
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *