مشارکت در ساخت و مدیریت پیمان

پیمانکاری چیست؟
پیمانکاری برگرفته از کلمه پیمان، به معنی عهد و قول و قرار است که بین دو یا چند نفر منعقد می شود. قرارداد پیمانکار هم سندی است که مشخصات اصلی پیمان، مانند مشخصات دو طرف، موضوع، مبلغ و مدت این قرارداد یا پیمان در آن بیان شده است.

پیمانکار، کارفرما و مدیر پیمان در یک قرارداد مدیریت پیمان چه می‌‌کنند؟
پیمانکار، شخص حقیقی یا حقوقی و طرف دیگر امضاکننده تنظیم قرارداد پیمانکاری است و اجرای موضوع پیمان را بر اساس اسناد و مدارک پیمان بر عهده گرفته است. نمایندگان و جانشین‌های قانونی پیمانکارنیز در حکم پیمانکار هستند. پیمانکار می تواند یک شرکت خصوصی باشد که تحت یک برند با شما قرارداد می بندد. شما در این قراردادهای پیمانکاری کارفرما هستید. کارفرما به شکل زیر از نظر حقوقی تعریف می شود:
کارفرما، شخص حقوقی است که یک طرف امضاکننده‌ی تنظیم قرارداد پیمانکاری است و عملیات موضوع پیمان را بر اساس اسناد و مدارک پیمان به پیمانکار واگذار کرده است. نمایندگان و جانشین‌های قانونی کارفرما در حکم کارفرما هستند. در یک قرارداد پیمانکاری افراد دیگری هم هستند که شاید به لحاظ اهمیت در مرتبه سوم و چهارم قرار گیرند اما به هر حال چون در بخشی از قرارداد نام آن ها ذکر می شود باید با تعریف دقیق آن ها نیز آشنایی داشت:
مدیر پیمان، شخص حقوقی است که به منظور مدیریت اجرای کار در چارچوب اختیارات تعیین شده در اسناد و مدارک تنظیم قرارداد پیمانکاری، از سوی کارفرما به پیمانکار معرفی می‌شود.

ویژگی های منحصر به فرد پادیر گستر البرز :

20 سال سابقه کار

نیروی متخصص

مشاوره و برآورد پروژه

زمان بندی دقیق

جهت ارتباط با شرکت پادیر گستر البرز می توانید از طریق تلفن ، موبایل و شبکه های اجتماعی با ما ارتباط برقرار نمایید:

ساعات کاری : 8 الی 18

روزهای کاری : شنبه تا چهارشنبه

چرا مدیریت پیمان مهم است؟

مدیریت پیمان یا Management Contracting همانطور که از نام آن برمی‌آید روشی است که کارفرما در آن، یک شخص، یک شرکت یا یک گروه مهندسی را استخدام می‌کند تا مدیریت اجرای پروژه ساختمانی را برعهده بگیرد. در این حالت، تمامی روش های اجرای پروژه و تعیین چارت ساختمانی و اینکه چه نیروهایی و به چه تعداد باید برای انجام آن پروژه استخدام شوند، بر عهده مدیر پیمان خواهد بود.

از سوی دیگر این شخص یا شرکت، در ازای مدیریت پروژه، درصدی از هزینه‌های پروژه را دریافت می‌کند. یعنی مزایا و حقوق مدیریت پیمان، در واقع جزو هزینه‌های کار محسوب می‌شود. هزینه‌های این کار، اغلب شامل هزینه تهیه موارد قرارداد و هزینه اجرا می باشد، اما قبل از اینکه این هزینه ها صورت بگیرد، باید ابتدا توافق طرفین درنظر گرفته شود. این پیمان کاملا به سود طرفین است، زیرا در این نوع قرارداد، کارفرما هیچ بالاسری (اورهد یا سود اضافی) به طرف پیمانکار پرداخت نمی کند و فقط هزینه موارد لازم در قرارداد ، مدیریت طرح، نیروی انسانی و ماشینی را پرداخت می نماید. به این ترتیب در هزینه پیمان نیز صرفه جویی می شود. از سوی دیگر، طرف پیمانکار هم هزینه ای بابت اجرا پرداخت نمی کند و هیچگونه تعهدی را بر عهده نمی گیرد و تنها به دلیل تخصص در مدیریت، سودی به صورت درصدی از کل هزینه ها دریافت می دارد. تجربه نشان داده که سرعت و کیفیت ساخت پروژه‌های ساختمانی، با روش مدیریت پیمان، نسبت به دیگر روش های ساخت و ساز بسیار بالاتر است.

مدیریت پیمان و مدیریت پیمانکاری و مشارکت در ساخت
از جمله وظایف مدیر در قرارداد مدیریت پیمان می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• با توجه به نقشه‌ها و مشخصات فنی و اجرایی پروژه، آن را بررسی و هزینه‌های اجرایی اولیه را برآورد کند
• پیمانکاران را تعیین و ضمنا عقد قرارداد با آن‌ها، انجام کلیه عملیات اجرای ساختمان را برعهده بگیرد
• تهیه و خرید کلیه مصالح و یا اجاره لوازم و ابزار و ماشین‌آلات اجرای پروژه بر عهده وی است
• اقدامات لازم جهت اخذ انشعابات نیز بر عهده مدیریت پیمان است
• ایجاد هماهنگی‌های لازم و نظارت کامل و دقیق در اجرای به موقع و صحیح پروژه
• تهیه صورت هزینه‌های انجام ‌شده و ارائه آن به صاحب کار

مشارکت در ساخت و مدیریت پیمان و پیمانکاری
از مزیت‌های مهم روش مدیریت پیمان می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1. صاحب کار در تمامی موارد و هزینه‌های صورت گرفته، نظارت کامل دارد
2. صاحب کار در هر مرحله از پروژه می‌تواند بنا به صلاحدید خود تغییراتی در مصالح و روش های کار ایجاد نماید
3. نیازی به حضور صاحب کار در کارگاه نیست و ایشان می‌تواند تمامی گزارش‌ها را به صورت مکتوب دریافت و بررسی نماید
4. هزینه‌های تمام‌ شده کار ( حتی با احتساب هزینه پیمان مدیریت) بسیار کمتر از هزینه قراردادهای پیمانکاری عادی می‌شود
5. با توجه به اینکه مدیریت پیمان توسط گروه پادیرگستر انجام می‌شود، مهندسین و متخصصین باتجربه شرکت، در تمامی مراحل حضور خواهند داشت و صاحب کار از صحت اجرا و سرعت کار مطمئن خواهد بود
6. اختلافات رایج در سایر قراردادها، مانند تغییر در قیمت‌ها و ضرایب قرارداد و غیره در قرارداد مدیریت پیمان وجود نخواهد داشت
7. نوسانات بازار که امری محتمل است، در قرارداد مدیریت پیمانکاری باعث ضرر و زیان طرفین نخواهد شد
8. مالکیت، اسناد و حق فروش ساختمان، تماماً در اختیار صاحب کار خواهد بود و ایشان با هیچ ریسکی در ارتباط با سرمایه خود روبرو نخواهد شد
9. صاحب کار هیچ هزینه ای بابت نقل و انتقالات و قرارداد در دفترخانه و بنگاه‌های معاملات املاک پرداخت نمی کند. گاهی اوقات تنها همین هزینه‌ها، تقریباً با کلیه دستمزدی که مدیر پیمان در طول پروژه دریافت می کند برابری می کند.

گروه مهندسی پادیر گستر البرز به عنوان نماینده امین شما کارفرمایان گرامی، با ارائه خدمات متنوع و گوناگون در جهت ساخت و دستیابی به یک مجموعه لوکس مسکونی، اداری و یا تجاری، همواره همراه و خدمتگذار شما می‌باشد. دستیابی مقرون به صرفه به چنین مجموعه ای، نیازمند تحقیقات و مطالعات گسترده، مشاوره با اهل علم و فن و انجام بسیاری از امور و وظایف دیگر می‌باشد. کارشناسان و مشاوران با تجربه شرکت پادیر گستر البرز از اولین مراحل پروژه از جمله انتخاب مصالح و طراحی داخلی و نقشه ساختمان، تا دستیابی به طرح نهایی و تکمیل تمامی عملیات اجرایی با بهترین کیفیت مدیریتی و با درنظر گرفتن بودجه و سلیقه مورد نظرتان، در کنار شما مشتریان ارزشمند و کمال گرا می‌باشند. بدیهی است که کلیه مراحل انجام پروژه ، به صورت قدم به قدم، با هماهنگی کامل کارفرمایان گرامی و بعد از دستیابی به یک توافق کامل، نهایی و اجرایی خواهند گردید، تا نهایتاً مجموعه احداث گردیده تا حد ممکن به طرح ایده آل مدنظر شما نزدیک و نزدیکتر باشد. رضایت کامل و خوشنودی و لذت مشتریان ، هدف اصلی و راز تداوم خدمت رسانی شرکت پادیر گستر البرز می باشد.

عرف درصد مدیریت پیمان

یکی از سؤالات کارفرماها پیش از عقد قرارداد مدیریت پیمان این است که عرف درصد مدیریت پیمان در هنگام مدیریت ساخت ساختمان یا ویلا و میزان حق‌الزحمه پیمانکار مدیریت پیمان ، در پروژه‌های مختلف ساختمانی دقیقاً چقدر است؟ در واقع عرف درصد مدیریت پیمان، بسته به نوع قرارداد متفاوت است. این تفاوت هزینه درصد مدیریت پیمان، در ساخت ویلا یا ساختمان، بسته به حجم کار و نوع قراردادی که منعقد می‌شود، با میزان درصد و حق‌الزحمه مجری و پیمانکار ساختمان، یک رابطه مستقیم دارد. بنابراین هر چقدر حجم کار کمتر و یا زیادتر شود، بسته به حجم کار، مقدار درصد مدیریت پیمان نیز کمتر و یا بیشتر می‌گردد. دلیل این تفاوت هم این است وقتی که حجم کار خیلی زیاد باشد و میزان توافق حق مدیریت کمتر و یا نصف حق مدیریت پیمان در یک کار کوچک باشد، باز هم به نسبت سود بیشتری را برای مدیر پیمان خواهد داشت.

میزان عرف حق مدیریت پیمان در ساختمان حدود 10 تا 17 در صد و حق مدیریت پیمان در یک ساختمان ویلایی حدوداً 15 تا 22 درصد می‌باشد. همچنین مسائل دیگری نیز مثل نوع قرارداد که تأمین مصالح هم بر عهده مدیریت پیمان باشد یا بدون مصالح در نظر گرفته شود، نوع نقشه‌های پلان ساختمان، طراحی نما و سازه‌ای که ساده باشد یا بسیار پر پیچ‌وخم باشد ، وظایفی که به پیمانکار محول می‌شود، مسیر رفت‌وآمد برای پیمانکاران و کارگران و دسترسی‌های لازم به شهر برای خرید مصالح و لوازم ساختمانی ، ایاب و ذهاب کارگران ، میزان امکانات برای پرسنل و کارگران ، شرایط آب و هوایی (مثلاً کار در مناطق بسیار شرجی یا صعب‌العبور) و… در قیمت و هزینه‌های تمام شده برای قرارداد و در نهایت هزینه حق مدیریت پیمان در پروژه‌های مختلف تأثیر می‌گذارد. برای برآورد هزینه مدیریت پیمان، باید توجه داشته باشیم که به عنوان مثال یک ساختمان ویلایی به متراژ 300 متر زیر بنا در یک طبقه، شاید به اندازه یک آپارتمان دو یا سه طبقه به متراژ زیربنا 300 متر مشکلات و سختی داشته باشد.

به همین دلیل در نهایت میزان درصد مدیریت پیمان ساختمان حداقل 2 طبقه با 300 متر زیر بنا حدوداً 600 متر با تراس و غیره حتی اگر مبلغ تمام شده آن به طور مثال متری 700 هزار تومان تمام شود. اگر در چنین پروژه‌ای درصد مدیر پیمان را 10 درصد از هزینه‌ها در نظر بگیریم، برای مدیریت پیمان از همان متراژ 300 متر زیربنای یک طبقه ویلایی که بابت هر متر تمام شده 800 هزار تومان با درصد تمام شده 18 درصد است، خیلی صرفه اقتصادی بیشتری برای مدیر پیمان به همراه دارد. به‌هرحال بهترین روش برای اطلاع از قیمت پیمانکاری و عرف درصد مدیریت پیمان بهترین روش این است که با توجه به شرایط خاص ساختمان خودتان، با مدیریت شرکت پادیر گستر تماس بگیرید و در ارتباط با حق عرف درصد مدیریت پیمان به صورت رایگان مشاوره داشته باشید.