اسکچ چیست و چه کسی آن را انجام می‌دهد؟

بهمن 7, 1396

اسکچ چیست و چه کسی آن را انجام می‌دهد؟

اسکچ یا Sketch از یک لغت ایتالیایی به معنی نقاشی گرفته‌شده است. در دنیای مهندسی و معماری، عبارت اسکچ یا اسکیس به نوعی طراحی دستی سریع و خام برای رسم اشیا و ساختمان‌ها گفته می‌شود که هدف آن ارائه ایده‌ اجرای یک ساختمان، یا خیابان یا حتی یک دکوراسیون خاص است تا ذهن بیننده را با آنچه که قرار است در نهایت طراحی شود آشنا کند. به‌طورکلی اسکچ روی جزئیات تمرکزی نمی‌کند و نیازی نیست تا جزئیات یک شی به طور کامل مجسم شود. بلکه می‌بایست صرفاً به صورت شماتیک به ضبط ویژگی‌های عمومی اشیا و نمایش کلی آن بپردازد.

از دیرباز اسکچ زدن به عنوان سریع‌ترین و ساده‌ترین راه بیان بصری در طراحی معماری شناخته می‌شود. و به همین دلیل اسکچینگ، ابتدایی‌ترین واسطه در فرایند طراحی ساختمان و معماری بوده و نخستین انتخاب برای مطالعات ابتدایی و ارتباطات بصری سریع و بدون پیچیدگی محسوب می‌شود. برای این منظور ابزارهایی که مکرراً استفاده می‌شود شامل مارکر، مداد، مداد رنگی، خودکار، گچ و… است و مستقیماً روی کاغذهای طراحی کشیده می‌شود. البته امروزه بسیاری از طراحان برای نوشتن و طراحی اسکچ، بیشتر از کامپیوتر استفاده می‌کنند و وسایل قدیمی مثل مداد یا قلم‌های مخصوص اسکچ کشی را کنار گذاشته‌اند. در زمان‌های قدیم به طرح‌هایی هم که با واکس، ذغال و حتی گچ کشیده می‌شد اسکچ گفته می‌شد و دو کتاب اسکچ از لئوناردو داوینچی و ادگار دگار هم حاکی از اهمیت اسکچ برای ثبت ایده در سالیان دور است.

اسکچ چیست

این روز‌ها برخی از  طراحان اسکچ، به جای استفاده از قلم و مداد با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری اقدام به کشیدن اسکچ می‌کنند، به طوری که مثلاً طراحی که می خواهد تصویر یک ساختمان را اسکچ کند، عکس کاملاً رنگی و واقعی آن ساختمان را به نرم‌افزار گرافیکی مورد استفاده‌اش می‌دهد و سپس یک طرح اولیه آن را در کمتر از چند ثانیه  شکل داده و آن را پرینت می‌کند. نهایتاً از همین پرینت شروع به بازکشی آن ساختمان می‌کند. به‌این‌ترتیب یک اسکچ که قبلاً طرح آن زمان زیادی می‌برد امروزه در چند ثانیه کشیده می‌شود. این روزها اسکچ در نرم‌افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ جای خاص مخصوصی دارد و حتی نرم‌افزارها و سایت‌هایی فقط به منظور تبدیل عکس به اسکچ ساخته شده‌اند که نشان‌دهنده‌ی اهمیت اسکچ برای طراحان است.

اما این روش تنها زمانی کاربرد دارد که بخواهیم یک تصویر واقعی و موجود را تبدیل به اسکچ کنیم. فراموش نکنید که بسیاری اوقات طرح اولیه برای ساختمان‌سازی، تنها در ذهن معمار وجود دارد و تنها کسی که می‌تواند آن ایده‌ها را به یک اسکچ تبدیل کند، یک طراح زبردست و حرفه‌ای است. در وب‌سایت پادیرگستر، اغلب اوقات وظیفه طراحی اسکچ‌ها با مهندس نگار عربگری است و در اینجا می‌توانید نمونه‌ای از کارهای زیبای او را ببینید.

آموزشی , , , ,
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *