تخریب ساختمان، باید‌ها و نباید‌ها

دی 23, 1396

تخریب ساختمان، باید‌ها و نباید‌ها

تخریب و نوسازی ساختمان‌های قدیمی در کرج یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت و ساز در این شهر را شامل می‌شود. طی سال‌های گذشته بارها و بارها این افتخار را داشتیم که بسیاری از ساختمان‌های قدیمی و زیبای شهرمان را بازسازی و نوسازی کنیم یا حتی در برخی از موارد سازه‌های قدیمی و در حال تخریب را به طور کامل از نو بسازیم و بنایی ماندگار را به جای آن قرار دهیم. یکی از بزرگترین پروژه‌های ساختمانی که طی سال‌های گذشته توسط شرکت پادیرگستر اجرا شده است، ساختمانی زیبا و مجلل در محدوده مهرشهر کرج است که حدود 1800 متر بنای ساختمانی را شامل می‌شود. تصمیم داریم طی ماه‌های آینده، لحظه به لحظه کار ساختمانی این پروژه را از ابتدا تا انتها در وب‌سایت پادیرگستر قرار دهیم تا شما عزیزان علاقمند به پروژه‌های ساختمانی بتوانید در جریان و روند کاری این مجموعه قرار گیرید. امیدواریم این مطلب بتواند نیاز شما بازدید کنندکان گرامی به دانستن موضوعات جدید را برطرف کرده و شکلی جدید از وبلاگ‌نویسی را برای شرکت‌های بزرگ ساختمان‌سازی رقم بزند.

پروژه ساختمان ویلایی مهرشهر در اولین روز‌های بهمن ماه 1394 آغاز شد. پس از ماه‌ها تحقیق و برنامه‌ریزی و طراحی، نخستین کلنگ این ساختمان در زمستان زده شد و بنا شد تا کار با تخریب ساختمان قدیمی آغاز شود. تخریب ساختمان در اغلب شهر‌های ایران که بافتی قدیمی و چسبیده به هم دارند، موجب سلب آسایش و حتی آسیب به ساختمان‌ها و اموال عمومی مجاور می‌شود. از این رو بحث تخریب ساختمان باید به گونه‌ای انجام شود که کمترین آسیبی به اموال یا خود همسایگان وارد نشده و ضمنا به دلیل ایجاد آلودگی صوتی فراوان، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام پذیرد.

تخریب ساختمان

آیین‌نامه‌هایی که برای تخریب یک بنا به تصویب رسیده‌اند، به ندرت تمامی جنبه‌های این مساله را پوشش می‌دهند و اغلب مواردی که پوشش می‌دهند مربوط به حفاظت و ایمنی در حین کار است. به همین دلیل مهندس عباس‌پناه مدیر شرکت پادیرگستر تاکید داشت که پیش از آغاز تخریب، تمامی مجوز‌های لازم برای تخریب دریافت شده باشد و علاوه بر آن با همسایه‌های مجاور ساختمان نیز هماهنگی‌های لازم انجام شود تا اطمینان پیدا کنیم هیچ مشکلی در حین تخریب پیش نیاید.

وقتی درباره تخریب ساختمان صحبت می‌کنیم، ممکن است اولین چیزی که به ذهن شما برسد، تصویری از انفجار ساختمان‌های بزرگ و ریزش ناگهانی مصالح و ستون‌های ساختمان باشد. اما تحریب در معنای مهندسی ساختمانی اغلب به عنوان نوعی مهندسی معکوس ساختمان در نظر گرفته می‌شود که در آن، تمامی اجزای قابل بازیافت ساختمان، جزء به جزء از ساختمان جدا شده و برای فروش یا استفاده از محل خارج می‌شوند. به این ترتیب معمولا وقتی به مرحله تخریب با لودر می‌رسیم، دیگر چیزی برای استفاده مجدد وجود ندارد و ممکن است تنها بخش قابل استفاده ساختمان، سنگ‌ها و آجر‌های موجود در دیوار‌ها باشد که در قدیم برای ساخت سازه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفتند. به منظور تخریب یک ساختمان در مدیریت پیمان ، با توجه به وضعیت بنا می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که احتمالا شامل یکی از موارد زیر خواهد بود:

تخریب ساختمان با انفجار

استفاده از چاشنی‌های انفجاری در ساختمان‌های بزرگ یکی از روش‌های تخریب به شمار می‌رود. این روش خطرناک باید با دقت و بعضاً با محاسبات لازم و همچنین اطلاع رسانی قبلی صورت گیرد. این زوش عموماً در محل‌های باز و نسبتاً وسیع صورت می‌گیرد و از سرعت تخریب بالایی نیز برخوردار است، اما نمی‌توانستیم از آن برای تخریب ساختمان مهرشهر استفاده کنیم.

تخریب ساختمان با روش دستی

یکی از روش‌های معمول در تخریب ساختمان‌های نسبتاً کوچک، استفاده از روش گام به گام به صورت دستی و از بالا به پایین است. در این روش امکان دسته‌بندی مصالح و جداسازی آنها وجود دارد و از سرعت کمتری نیز برخوردار است. البته در این حالت باید حتما از افراد مجرب استفاده شود و رعایت نکات ایمنی بسیار حائز اهمیت است.

تخریب ساختمان با روش مکانیکی

معمولاً در ساختمان‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. در این روش به وسیله ماشین آلاتی نظیر پیکور یا به و‌سیله گوی‌های سنگین به بخش‌های مقاوم ساختمان ضربه وارد شده تا محل مورد نظر تخریب شود. این روش عموماً با سر و صدای زیادی همراه بوده و احتمالا موجب ترس و نگرانی همسایگان می‌شود. به همین دلیل باید قبل از شروع عملیات، اطلاع رسانی به اهالی محل صورت گیرد.
ما برای تخریب این ساختمان از لودر استفاده کردیم.

آموزشی ,
About PadirAdmin

4 Comments
  1. […] دراین‌باره باید‌ها و نباید‌های تخریب را در وب‌سایت پ… […]

  2. […] میزان آتش‌سوزی در حدی بود که ساختمان نیازی به تخریب ساختمان ندارد. اما… نکته مهمی که درباره آپارتمان‌ها و […]

  3. […] مشکل تأمین برق نیز وجود ندارد. البته در مقاله مربوط به تخریب ساختمان ، هم توضیح دادیم که به‌محض شروع یک پروژه ساختمانی، […]

  4. […] را تابحال به انجام رسانده است. قبل از انجام هرگونه عملیات تخریب و خاک‌برداری ، پیمانکار موظف است کروکی محل اجرای […]

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *