مزایای استفاده از لوله‌های پوش فیت

فروردین 5, 1397

مزایای استفاده از لوله‌های پوش فیت

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های پروژه ویلایی مهرشهر نسبت به اغلب ویلاها و ساختمان‌های مدرنی که امروزه ساخته می‌شود، سیستم فاضلاب بسیار پیشرفته‌ای است که شرکت پادیرگستر به عنوان مدیریت پیمان در این پروژه بزرگ طراحی و اجرا کرده است. تمامی سیستم‌های فاضلابی ساختمانی این پروژه از نوع پوش‌ فیت است. سیستمی بسیار پیشرفته که به سرعت در حال جایگزینی سیستم‌های لوله‌کشی فاضلابی قدیمی مانند لوله‌های برنجی و PVC است و برای نخستین بار توسط یک شرکت انگلیسی طراحی و ابداع شده است. مزیت‌های سیستم پوش فیت آن‌قدر زیاد است که هم‌اکنون در کشور‌های اروپایی و آمریکا، به عنوان گزینه برتر برای لوله‌کشی فاضلاب و تأسیسات پیشرفته، مورداستفاده قرار می‌گیرد و فروشگاه‌های مهمی مانند ScrewFix انواع لوله‌ها و اتصالات آن را به صورت آنلاین نیز به فروش می‌رسانند. اما پوش فیت یا Push Fit Fitting دقیقاً چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟ در وبلاگ پادیرگستر درباره این سیستم پیشرفته توضیح می‌دهیم.

پیش از اینکه به مزایا و معایب سیستم پوش فیت نسبت به PVC و دیگر لوله‌های پلیمری بپردازیم، یک نکته مهم را درباره تصاویری که از این لوله‌ها در زیر می‌بینید باید توضیح دهیم. لوله‌های پوش ‌فیت اغلب به رنگ سیاه هستند. در واقع این لوله‌ها که از جنس پلی‌اتیلن ساخته می‌شوند، اصولاً به رنگ سیاه به محل کارگاه منتقل می‌شوند، اما ما در پروژه ویلایی مهرشهر، سطح برخی از لوله‌ها را با “مل و ماستیک” پوشانده‌ایم. این پوشش که در تصاویر به رنگ روشن و سفید دیده می‌شود، نوعی عایق صدا و حرارت برای این لوله‌ها به شمار می‌رود. عایق صوتی برای لوله‌ها، برای اغلب پروژه‌های ساختمانی، نامعمول است و به ندرت می‌بینید که یک شرکت ساختمانی از چنین پوششی برای لوله‌های فاضلاب استفاده کند. اما باید توجه داشته باشید که گاهی اوقات صدای آب روان در لوله‌ها می‌تواند برای ساکنان خانه آزاردهنده باشد. (این صدا را در اطراف لوله‌های فاضلابی که در پارکینگ برخی از آپارتمان‌ها از سقف بیرون زده‌اند بشنوید). پوشش مل و ماستیک، عایق صوتی این لوله‌ها در تمامی ساختمان است.

پوش فیت

همچنین این پوشش می‌تواند عایق حرارتی لوله‌ها نیز باشد. عایق حرارتی برای لوله‌ها، نه تنها از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند، بلکه از عرق کردن لوله‌ها و میعان آب و ریزش قطرات در سقف یا رایزر ساختمان هم پیشگیری می‌کند. به این ترتیب هرگز لوله‌های آب این ساختمان از بیرون خیس نخواهند بود.

برای ساخت این پوشش دور لوله‌های پوش فیت این ساختمان، ابتدا دور آن‌ها با پشم سنگ پوشانده شده، سپس به ترتیب با توری مرغی، خمیر مل، گونی و نهایتاً دوباره با مل روی آن‌ها را می‌پوشانیم. این پوشش تقریباً ظاهری شبیه به گچی که روی دست یا پای شکسته شده انسان می‌بندند دارد.

پوش فیت

لوله‌های پوش فیت نوعی جدید از محصولات مخصوص انشعاب سیستم‌های فاضلاب صنعتی و خانگی است که از پلیمر پروپیلن ساخته می‌شوند. این نوع پلیمر، نسبت به پلیمر‌های قدیمی مانند PE و PVC ، مقامت مكانیكی و شیمیایی بسیار بالاتری دارند و مهم‌ترین مزیت آن‌ها در محل اتصالات لوله‌ها است. محل اتصال لوله‌های پوش‌ فیت، برخلاف پلیمر‌های قدیمی، نیازی به جوش حرارتی و چسب ندارند و فقط کافیست که لوله را در محل اتصال فرو کنید تا همانند قطعات پازل بازی، به یکدیگر وصل شوند. از مهم‌ترین مزیت‌های این سیستم نسبت به لوله‌های پولیکا یا همان لوله‌های PVC قدیمی، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱- ماده اولیه‌ای که در ساخت اجزا و درگاه‌های سیستم پوش فیت استفاده می‌شوند، نوع خاصی از پلی پروپیلن كو پلیمر یا PPC است كه در مقایسه با پی‌وی‌سی دارای خصوصیات شیمیایی ، فیزیكی و حرارتی بسیار قوی‌تر و بهتری است .ماندگاری این لوله‌ها بسیار بالاتر و امکان شکستگی و خوردگی آن‌ها تقریباً صفر است.

۲- در اتصالات PVC، برای اتصال لوله و اتصالات به همدیگر از چسب و حرارت استفاده می‌شود. کاملاً واضح است که كار مستمر و همیشگی با چسب و بخار آن برای سلامتی کارگر و کارشناس تأسیسات مضر هست. علاوه بر آن، این چسب‌ها و اتصالات برای آب‌بندی مدت‌زمان زیادی پایدار نخواهد بود و چسب استفاده شده با اولین انقباض و انبساط، از هم باز شده و مقطع چسب خورده دیگر هرگز آب‌بند نخواهد شد. در حالی كه سیستم پوش فیت به دلیل وجود سوكت و حلقه‌های آب‌بندی مخصوصی كه اغلب آن‌ها ساخت كشور آلمان هستند، در برابر تركیبات شیمیایی مختلف بسیار پایدار می‌باشند. این اتصالات پس‌ازاینکه به یكدیگر وصل می‌شوند، به‌طور كامل آب‌بندی شده و انقباض و انبساط، لرزش‌ها، تكان‌های متعارف و یا نشست ساختمان هرگز آب‌بندی سیستم پوش فیت را مختل نخواهد كرد.

پوش فیت

۳ -در سیستم پوش فیت برای حصول اطمینان در پایان عملیات اجرائی مطابق با استاندارد ۱۴۵۱ DIN شرایط تست به مدت ۱۵ دقیقه با فشار كاری ۵/۰ اتمسفر می‌باشد در حالی كه در پی‌وی‌سی به دلیل عدم امكان آب‌بند نمودن مقاطع هرگز امكان تست آب‌بندی لوله‌ها و اتصالات وجود ندارد. اگرچه تست کردن سیستم‌های لوله‌کشی و اتصالات در ساختمان‌ها چندان هم معمول نیست، اما ما در پروژه ویلایی مهرشهر، با آب انداختن در لوله‌ها، تمامی اتصالات را تست کردیم. تست کردن لوله‌های فاضلاب به این ترتیب است که مهندس تأسیسات، تمامی خروجی‌ها را از پایین بسته و از بالاترین نقطه ساختمان، لوله‌ها را پر از آب می‌کند. به این ترتیب، می‌توانیم مطمئن باشیم که هیچ‌یک از اتصالات هیچ‌گونه نشتی نخواهند داشت. متأسفانه لوله‌های PVC در اغلب موارد امکان تست نشتی را ندارند و با چنین حجمی از فشار آب، معمولاً از هم باز می‌شوند.

۴ –لوله‌های PVC در هنگام حمل و نقل و حتی گاهی اوقات در اثر برخورد ابراز كار در محیط كارگاه ساختمانی، یا هنگام اعمال تغییرات دچار شكستگی می‌شوند. در چنین شرایطی قطعه شكسته شده می‌بایست تعویض شود. در حالی که در سیستم لوله‌کشی پوش فیت می‌توان بسته به شرایط و در هر مرحله‌ای از كار، تغییرات موردنظر را بدون هیچ‌گونه خسارتی اجرا نمود.

پوش فیت

۵-در لوله‌کشی با PVC، به دلیل نبود تنوع در اتصالات و زوایای آن‌ها، آزادی عمل و انتخاب الگوی زوایا، دارای محدودیت‌های  زیادی است. در حالی كه در سیستم‌های فاضلاب پوش فیت كه براساس استاندارد ۱۴۵۱ DIN ساخته می‌شوند، از نظر قطر لوله و اتصالات، از ابعاد ۴۰ تا ۱۶۰ میلی‌متر و زوایای ۱۵٫۳۰٫۴۵٫۶۷٫۸۷ درجه، تنوع بسیار زیادی وجود دارد. در تصاویر پروژه ویلایی مهرشهر می‌بینید که شرکت پادیرگستر، تقریباً بدون هیچ‌گونه محدودیتی، نقشه تأسیسات ساختمان را در تمامی طبقات و زوایای موردنیاز اجرا کرده است. هم چنین در اختیار بودن لوله‌ها با یك یا دو سر سوكت، در طول‌های مختلف از۳۰ تا ۳۰۰ سانتی‌متر باعث می‌شود تا کارهای مربوط به طراحی و اجرای تأسیسات، با سرعت و سهولت باورنکردنی انجام شود و طبیعتاً در وقت و هزینه هم صرفه‌جویی بسیار زیادی صورت می‌گیرد.

۶ –ایمنی در پروژه‌های بزرگ مانند هتل‌ها، ساختمان‌های اداری و تجاری، هتل‌ها، خوابگاه‌ها، بیمارستان‌ها و … نکته بسیار مهم و کلیدی محسوب می‌شود. در چنین ساختمان‌هایی، آتش‌سوزی به جز سوزاندن اسباب و وسایل، می‌تواند با سوزاندن لوله‌ها و انشعابات فاضلابی که از جنس پی‌وی‌سی هستند، موجب آزاد شدن ترکیبات کلردار هم بشود. این ترکیبات گازی بسیار سمی و کشنده هستند که در محیط‌های بسته به‌شدت خطرناک و کشنده خواهند بود. اما لوله‌های پوش فیت به دلیل استفاده از مواد اولیه دارای ویژگی retardant Flame منطبق با استاندارد DIN 4102-B1، به‌هیچ‌وجه چنین مشکلی نخواهند داشت. نکته مهم اینجاست که در لوله‌های CPVC و UPVC كه با عنوان پی‌وی‌سی فشارقوی شناخته می‌شوند هم این خطر حتی بیشتر نیز می‌شود.

۷ –در سیستم‌های پی‌وی‌سی برای ساخت سرهای نری و مادگی می‌بایست از داغ كردن و یا اعمال حرارت مستقیم به لوله و اتصالات استفاده کرد كه خود این کار باعث سوختن مواد تشکیل‌دهنده و پائین آمدن عمر و پایداری مولكولی آن می‌شود. همچنین با سوزاندن و اعمال حرارت به این لوله‌ها، تركیبات گاز كلر از آن‌ها منتشر می‌شود و در هوا پراكنده می‌گردد که به‌شدت سمی است. در حالی كه به دلیل وجود سوكت در تمامی اجزای سیستم و حلقه‌های آب‌بندی مورداستفاده در سیستم پوش فیت دارای استاندارد ۴۰۶۰ DIN می‌باشند. طبق این استاندارد این حلقه‌های آب‌بندی به‌راحتی قدرت تحمل PH ۲ تا ۱۲ را دارا هستند و به این دلیل طول عمر سیستم Push Fit تقریباً نامحدود است.

پوش فیت۸ -در یك سیستم اصولی انشعابات و تأسیسات ساختمانی، برای حفظ شیب سیستم و نیز نگه‌داری خروجی هرز آب‌ها در مكان اصلی خود نیاز به بست كاری به صورت استاندارد وجود دارد. در تصاویر می‌بینید که ما برای نگه‌داری لوله‌ها و انشعابات در جای خود، از بست‌های استانداردی استفاده کردیم که خود آن‌ها به پایه‌های جوشکاری شده به سقف (در فاصله‌های استاندارد و محاسبه شده) متصل شده‌اند. این اتصالات همگی با استاندارد‌هایی که در سیستم‌های پوش‌ فیت وجود دارد هماهنگ شده‌اند. اما در اغلب ساختمان‌هایی که از سیستم‌های پی‌وی‌سی استفاده کرده‌اند، به ندرت ممکن است مهندسین تأسیسات از این بست‌ها و آویز‌ها برای نگهداری لوله‌ها استفاده کنند. به همین دلیل در اغلب این ساختمان‌ها، نگهداری لوله‌ها با استفاده از مفتول و آویزان کردن آن‌ها از سقف انجام می‌شود که روش بسیار اشتباهی است و گاهی اوقات خود در طول زمان باعث به وجود آمدن شیب معكوس یا رسوب و انسداد مجاری شده و خسارت جبران‌ناپذیری را در هنگام استفاده طولانی‌مدت به وجود می‌آورد.

۹ –لوله‌های پی‌وی‌سی حتی در نوع فشارقوی و یا اورینگی خود هم اغلب بعد از گذشت چند سال بسیار خشك و شكننده می‌شوند و ترک‌های طولی در سیستم به وجود می‌آورند. در حالی كه در سیستم پوش فیت این مشکل هرگز وجود نخواهد داشت و در طولانی‌مدت هرگز خشک و شکننده نمی‌شود. پیدایش ترک‌های ناشی از تنش‌های درازمدت ( Cracking stress ) هرگز در قطعات ساخته شده از این ماده‌ی اولیه مشاهده نشده و با توجه به مجموعه ویژگی‌های شیمیایی، حرارتی و مكانیكی لوله و اتصالات سیستم پوش فیت دارای دوام دائمی می‌باشند.

منبع: وبلاگ پادیرگستر

 

خرید لوله های پوش فیـت, در مورد لوله های پوش فیت, روش تست پوش فیت, روش تست لوله های پوش فیت, روش لوله کشی پوش فیت, روش نصب لوله پوش فیت, زانو پوش فیت, ساختمان, سازه, سایز لوله های پـوش فیت, سیستم پوش فیـت, سیستم پـوش فیت چیست, سیستم فاضلاب پوش فیت, سیستم لوله کشی پوش فیت, شرکت های پوش فیت, عکس پوش فیت, فروش اتصالات پوش فیت, فروش پوش فیت, فروش لوله پوش فیت, فروش لوله فاضلاب پوش فیت, قیمت انواع لوله پـوش فیت, قیمت روز لوله پوش فیت, قیمت لوله پوش فیت, قیمت لوله فاضلاب پوش فیت, لوله پوش فیت, لوله فاضلاب بی صدا, لوله فاضلابی پوش فیت, لوله کشی فاضلاب پوش فیت, لوله های پــوش فیت, لوله های پوش فیـت چیست, لوله های فاضلاب بی صدا, لوله های فاضلاب پـوش فیت, لوله های فاضلابی پوش فیت, لوله و اتصالات پوش فـیت, لوله و اتصالات فاضلابی پوش فیت, لیست اتصالات پوش فیـت, لیست قیمت پوش فیت, مزایا و معایب لوله های پوش فیت, مزایای لوله پوش فیت, معایب لوله های پوش فیت, مقایسه پـوش فیت و پلی اتیلن, مقایسه لوله های پـوش فیت, نحوه اجرای لوله های پوش فیـت, نحوه تست پـوش فـیت, نصب لوله پـوش فیت, نمایندگی پوش فیت, نمایندگی لوله های پـوش فیت

آموزشی , , , , , ,
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *