در خرید سرامیک به چه چیزی توجه کنیم؟

فروردین 26, 1397

در خرید سرامیک به چه چیزی توجه کنیم؟

در فرهنگ علمی، به طور کلی هر ماده جامد که بخش عمده آن از مواد غیر فلزی و غیر آلی تشکیل شده باشد سرامیک نامیده می‌شود. ترکیب سرامیک از خاک رس و ماسه و فلاسپار در دمای زیاد به دست می‌آید.موقع خرید سرامیک باید بدانید که سرامیک‌ها را می توان در دو گروه اصلی سرامیک مدرن و سرامیک سنتی دسته بندی کرد که در واقع سرامیک سنتی همان ترکیبات سیلیکاتی است که در صنعت ساختمان کاربرد دارد. بنابراین در صنعت ساختمان وقتی درباره سرامیک حرف می‌زنیم منظور ما دقیقا همین سرامیک است. در حالی که سرامیک مدرن از مواد سنتزی ساخته می‌شود که نه در صنعت ساختمان بلکه در سایر صنایع استفاده می‌شود. سرامیک  به دلیل دیرگدازی بالا، سختی بسیار زیاد، مقاومت در برابر ساییدگی و خوردگی و استحکام زیاد در برابر فشار، گزینه ای ایده آل برای استفاده در کف یا نمای ساختمان است. اما سرامیک دقیقا از کجا می‌آید و نکات مهم خرید سرامیک برای استفاده در صنعت ساخت و ساز چیستند؟

تاریخچه سرامیک

خرید سرامیک

کلمه سرامیک ریشه یونانی دارد و از سراموس به معنی سفال یا گل پخته، گرفته شده است. هر چند آغاز اختراع و استفاده از سرامیک را به طور دقیق نمی‌توان مشخص کرد اما بیشتر مورخان، آغاز استفاده از سرامیک به شکل سنتی آن را مربوط به ۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد می‌دانند. مصری ها اولین کشوری بودند که از کاشی سرامیکی، برای تزئین ساختمان در معماری کمک میگرفتند. آثاری که  از یونانیان و رومیان به جا مانده نشان میدهند که در این کشور‌ها نیز از سرامیک در کف و همچنین سقف ساختمان ها استفاده میشده است. چینی ها نیز با کمک رس سفید، سرامیک مقاوم و سفید رنگی میساختند که بعدها در کشور‌های دیگر به نام چینی معروف شد. بیزانس ها هم در اروپا با کاشی، سنگ و شیشه، الگوهای موزائیکی زیبایی می‌ساختند. اما در مورد ایران گفته می‌شود که روش لعاب کاری از تمدن بابل و بین النهرین وارد ایران شده است و سال ها بعد تحت تاثیر کاشی‌های چینی به شکل امروزی درآمده است. در قدیم، سرامیک‌های اولیه ایرانی به شکل کاشی های لعابی، از ترکیب اکسیدهای فلزی ساخته میشدند و برای تزئین اماکن مقدس، محراب مساجد، دیوار حمام ها و ساخت حوض و آب نمای ساختمان‌ها به کار میرفتند. به مرور طی سال‌های گذشته، استفاده از سرامیک در کف سازی و نماسازی ساختمان ها رواج بیشتری پیدا کرد و امروزه جزئی از تزئینات داخلی و خارجی ساختمان های مدرن‌ترگردیده است.

خرید سرامیک

خرید سرامیک، چه محصولی خوب است؟

سرامیک‌های موجود در بازار قیمت های متفاوتی دارند. بیشترین سهم از بازار سرامیک در اختیار محصولات ایرانی است، زیرا در کنار قیمت مناسب از کیفیت بالایی هم برخوردار هستند. گفته می‌شود که سرامیک های چینی ارزان ترین و بی کیفیت ترین سرامیک‌های بازار هستند و فقط به علت پولیشی که دارند، براق و زیبا به نظر میرسند. خوشبختانه واردات این محصول چندان ارزان تمام نمی‌شود و همچنان بازار در دست محصولات ایرانی است. برخی سرامیک‌های لوکس هم ساخت اسپانیا و ایتالیا هستند که بالاترین قیمت را دارند و به علت بزرگ بودن ابعاد آنها، اغلب برای بناهای بسیار خاص و لوکس استفاده میشوند.

برای خرید سرامیک و کاشی، باید علاوه بر طرح و رنگ و قیمت، نکات مهم دیگری را هم در نظر بگیرید. درجه کیفی، میزان جذب آب، درجه سائیدگی، مقاومت در برابر یخ زدگی و ضریب اصطکاک، نکاتی هستند که هنگام انتخاب سرامیک و کاشی باید به آن توجه نمود. شرکت‌های سازنده، این موارد را به صورت کدهایی بر روی بسته های محصول درج می‌کنند.

خرید سرامیک

درجه کیفی یکی از مهم‌ترین مواردی است که فروشندگان و خریداران سرامیک درباره آن صحبت می‌کنند. این درجه معمولا با عدد 1 تا 3 مشخص میشود. معمولا کاشی درجه یک و دو استحکام بالاتری دارند و برای کف ساختمان مناسب هستند. اما سرامیک درجه سه اغلب در کف ساختمان‌های خوش ساخت استفاده نمی‌شود و خرید سرامیک با این درجه، بیشتر برای استفاده روی دیوار حمام و سرویس‌ها مناسب است.

 درجه سائیدگی سرامیک، میزان مقاومت آن در برابر سائیدگی و خراش را تعیین میکند. این درجه کیفی معمولا با عبارت PEI نشان داده میشود. هر چقدر درجه ساییدگی بالاتر باشد، استفاده از آن در مکان‌های پر تردد بهتر است. مثلا درجه سائیدگی 1 و 2 مناسب استفاده روی دیوارها است. و درجه  3 و 4 به عنوان سرامیک کف ساختمان های مسکونی انتخاب مناسبی هستند. اما کاشی و سرامیک با درجه سائیدگی  5 را بیشتر برای کف سازی فضاهای تجاری استفاده می‌کنند و معمولا در ساختمان‌های مسکونی استفاده نمی‌شود.

خرید سرامیک

میزان جذب آب با شاخص W.A مشخص می‌شود. بر اساس میزان جذب آب سرامیک‌ها، میتوان آنها را به چهار گروه غیر شیشه ای، نیمه شیشه ای، شیشه ای و غیر قابل نفوذ تقسیم کرد. کاشی‌های غیر شیشه ای معمولا در محیط های داخلی و کاملا خشک مناسب‌اند و کاشی‌های شیشه ای و غیر قابل نفوذ برای فضاهای مرطوب مانند حمام و فضاهای بیرونی که در معرض رطوبت‌اند مناسب هستند.

ضریب اصطکاک میزان مقاومت سرامیک در برابر سر خوردن را مشخص می‌کند و عدد نمایشگر آن با COF مشخص میشود. هرچقدر عدد ان بالاتر باشد، احتمال سر خوردن روی آن کاهش می‌یابد. بهتر است این عدد برای مصارف خانگی بیشتر از ۵۰ و برای مصارف تجاری بیشتر از ۶۰ باشد. طبیعی است که برای خرید سرامیک حمام و سرویس های بهداشتی باید اعداد بالاتر را در نظر بگیرید.

خرید سرامیک

اگر سرامیک انتخابی در بحث مدیریت پیمان در برابر سرما مقاومت کافی نداشته باشد در فصل زمستان ترک میخورد و میشکند. بنابراین مقاومت در برابر یخ زدگی نیز نکته مهمی است که باید به آن هم توجه نمایید. هنگام خرید سرامیک برای فضاهای بیرونی مانند حیاط یا لابی ساختمان، اهمیت این موضوع بسیار زیادتر است.

منبع: وبلاگ پادیرگستر

مطالب عمومی , , , ,
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *