چگونه سرامیک کاری کنیم

فروردین 26, 1397

چگونه سرامیک کاری کنیم

سرامیک کاری یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت و ساز در پروژه‌های ساختمانی است که اشتباه در اجرای آن، می‌تواند به آسیب‌های جدی مانند نم کشیدن کف ساختمان، یا کشستگی سرامیک و ناهمگون شدن سطح و دیوارها بینجامد. به همین علت برای سرامیک‌کاری باید نکات بسیار مهمی را در نظر داشت. مهندسین شرکت پادیرگستر، در اجرای پروژه‌های ساختمانی خودش، توجه ویژه‌ای به سرامیک کاری دارند و همواره سعی می‌کنند این بخش از اجرای یک پروژه، با کمترین آسیب و اشتباه به انجام رسد. در اینجا نکات مهم سرامیک کاری را توضیح می‌دهیم.

پیش از شروع سرامیک کاری مهم ترین نکته‌ای که باید به ان توجه کنید، اندازه فضایی است که قصد دارید آن را با سرامیک بپوشانید. این اندازه برای انتخاب ابعاد سرامیک مورد نیاز و رنگ آن به شما کمک میکند. مثلا در فضاهای کوچک‌تر بهتر است سرامیک های روشن به کار گرفته شود تا با انعکاس نور پنجره‌ها باعث شوند فضای موجود، بزرگتر به نظر برسد. همچنین در جاهایی مانند آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و حمام، که آب باید به سمت کف شور جریان پیدا کند، بهتر است ابعاد سرامیک را طوری در نظر بگیرید که ایجاد شیب دهی کف‌شور با مشکل روبرو نشود. اما دقیقا برعکس سرویس‌ها، در سالن ها باید ابعاد سرامیک مورد استفاده را تا حد ممکن بزرگ در نظر بگیرید تا بندکشی کمتری نیاز داشته باشند. معمولا ابعاد 40×40، 50×50، 60×60 و بالاتر برای سرامیک کاری کف سالن ها استفاده می‌شود.

اگر در هنگام سرامیک کاری، رنگ سرامیک کف حمام و سرویس های بهداشتی را با سرامیک دیوارها همرنگ انتخاب کنید، فضای آنجا بزرگتر به نظر خواهد آمد. برخی از مهندسین طراحی، ابعاد سرامیک کف و دیوارها را متفاوت در نظر می‌گیرند تا زیباتر به نظر برسند. گاهی اوقات هم استفاده از حاشیه های متضاد یا ردیف‌هایی از سرامیک‌های باریک‌تر، به زیباتر شدن فضا کمک خواهد کرد. در طراحی‌های عمومی رنگ های خنثی مانند سفید و کرم را به عنوان زمینه انتخاب می‌کنند و از رنگ های شاد مثل آبی، بنفش، سبز و یاسی برای ایجاد محیطی و صمیمی استفاده می‌کنند. سرامیک های رنگی معمولا برای دیوار آشپزخانه و خصوصا برای فاصله میان کابینت ها بسیار مناسب هستند.

گروه طراحی پادیرگستر در این باره پیشنهاد می‌کند که یک چرخه مناسب رنگ برای فضاهای مختلف در نظر بگیرید. مقلا محیط های پر انرژی مانند آشپزخانه و اتاق‌ها را با رنگ های گرم و فضاهای استراحت و آرام مانند پاسیو، حمام و سرویس‌ها را با رنگ های ملایم تر سرامیک کاری کنید. با استفاده از سرامیک‌های طرح‌دار و ایجاد بافت و طرح در میان سرامیک‌های ساده، می‌توانید فضا را زیباتر کنید. مثلا سرامیک کف را در دو ردیف رنگی یا در چیدمان شطرنجی متضاد به صورت طرح دار سرامیک کاری کنید و یا در فضاهای بازتر با پوشش یکدست، از چند سرامیک رنگی به عنوان یک المان تزئینی کمک بگیرید.

چگونه سرامیک را برش دهیم

از رایج ترین الگوهای سرامیک کاری می‌توان به چیدمان آجری، مستقیم، قطری، شطرنجی ، مدولار و چپ و راست اشاره کرد که در اینها معمولا نیازی به برش سرامیک نیست و خطوط سرامیک‌ها اغلب به صورت موازی با هم هستند. اما برای اجرای طرح های پیچیده در سرامیک کاری نیاز است که آن را برش بزنید. اغلب سرامیک‌کارها برای برش سرامیک اره مرطوب الماس و یا دستگاه سرامیک بر استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که هنگام برش سرامیک هرگز استفاده از دستکش محافظ و عینک ایمنی را فراموش نکنید.

چگونه سرامیک را نصب کنیم

قبل از نصب سرامیک حتما باید کف سازی لازم انجام شده باشد. اغلب سرامیک کارها، ابتدا با یک لایه ملاط کف را تراز می‌کنند و پس از خشک شدن ملاط، ابتدا طرح مناسب را انتخاب کرده و سپس سرامیک ها را همانطور به صورت خشک، روی لایه ملاط خشک شده میچینند. به این ترتیب، سرامیک ها علامت گذاری می‌شوند تا جای آنها هنگام نصب مشخص باشد. سپس با ملاط و یا چسب مخصوص سرامیک  سطح را پوشانده و به کمک ابزار مخصوص روی آن شیار ایجاد می‌کنند و سرامیک در جای خود قرار می‌دهند. در حالت دقیق و صحیح، نهایتا ۲۴ ساعت پس از نصب سرامیک‌ها، باید شیارهای بین سرامیک‌ها را به وسیله دوغاب پوشاند. ما در اینجا به جز ملاط درباره چسب سرامیک توضیح دادیم. اما چسب سرامیک چیست؟

چسب سرامیک چیست

در قدیم از ملاط ماسه و سیمان برای نصب سرامیک استفاده میشد. اما انباشت ماسه و سیمان در مکانی که باید نصب می‌شدند، به فضای زیادی نیاز داشت و سرامیک کاری با ملاط زمان بر بود. علاوه بر این ملاط خیلی سریع خشک میشود که زیبایی خطوط نصب و مقاومت اتصال کاشی‌ها را کاهش میدهد. چسب سرامیک یا چسب کاشی ترکیبی است که جایگزین ملات ماسه و سیمان در سرامیک کاری شده است. اولا استفاده از چسب سرامیک بسیار آسان است، ثانیا سرعت اجرای کار بالا است و کار نهایی از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود. برخلاف ملاط سیمان، اتصال سرامیک با چسب به مقدار کمتری مواد نیاز دارد، به همین دلیل لایه چسب نازک تر از ملات ماسه و سیمان است و در نهایت وزن بار وارده به سازه هم کمتر خواهد شد. از معایب چسب سرامیک هزینه بیشتر مصالح و نیاز به زیر سازی مناسب برای نصب آن است.

چطور سرامیک را تمیز کنیم

نظافت منظم سرامیک و شستشوی دوره ای آن باعث افزایش دوام و حفظ زیبایی آن میشود. اگر از سرامیک به درستی نگهداری شود جلوه خود را حفظ نموده و برای مدت طولانی زیبایی بخش محیط خواهد بود. پیش از تمیز کردن سرامیک زباله ها را با جارو دستی و یا برقی جمع نمایید؛ بهتر است جارویی انتخاب نمایید که موهای نرم و ریز داشته باشد تا روی سرامیک خط و خش ایجاد نشود.

آب گرم بهترین مایع برای شستشوی سرامیک است؛ میتوانید از دستگاه بخارشو استفاده نمایید و یا سرامیک را به کمک اسفنج یا پارچه نم دار تمیز کنید. برخی افراد از شوینده های اسیدی و سفید کننده ها برای تمیز کردن سرامیک استفاده میکنند؛ این مواد به شیار بین سرامیک ها آسیب رسانده و موجب زرد شدن و از بین رفتن درزکشی سرامیک مشوند.

برای پاک کردن سرامیک اگر آب گرم به تنهایی موثر نبود از ترکیب مایع ظرفشویی و آب کمک بگیرید. آب گرم و مایع ظرفشویی را به نسبت مناسب ترکیب نموده و با دستمال حوله ای نرم لکه ها را پاک کنید. در نهایت با دستمال نمدار سطح سرامیک را پاک نمایید.

در بحث مدیریت پیمانکاری باید گفت که برای براق شدن سرامیک نیز میتوانید از جوش شیرین کمک بگیرید. ترکیب آب و جوش شیرین به عنوان مناسب ترین محلول برای براق کردن سرامیک شناخته میشود. مقداری جوش شیرین را در آب حل نموده و به کمک پارچه نرم روی سطح سرامیک بکشید تا خوب براق شود.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

مطالب عمومی , , , ,
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *