5 نوع مصالح ساختمانی تجدید‌پذیر برای ساختمان‌های مدرن

اردیبهشت 29, 1397

5 نوع مصالح ساختمانی تجدید‌پذیر برای ساختمان‌های مدرن

در مورد مصالح ساختمانی باید گفت که با افزایش جمعیت جهان، نیاز به محل اقامت با کیفیت نیز به طور مستمر افزایش پیدا می‌کند. با این حال، روش‌های فعلی جریان اصلی فعلی بی ثبات است، تولید مقدار زیادی از CO2 در طول ساخت و ساز و در طول عمر ساختمان. خوشبختانه، پایداری در حال تبدیل شدن به یک اولویت برای توسعه دهندگان است، و با بسیاری از نوآوری‌های هیجان‌انگیز که در صنعت ساخت و ساز اتفاق می‌افتد، به طور مداوم در مورد نیازهای مسکن جهانی مطرح می‌شود.

این روز‌ها به دیگر وجود یک سرپناه، صرفاً به عنوان رفع نیاز اقامت افراد یک جامعه محسوب نمی‌شود. پیشرفت جوامع و افزایش تقاضا برای اقامت در خانه‌هایی بهتر، به خرید یک ساختمان برند، باعث شده تا مواد استفاده شده در ساخت یک ساختمان و روش‌های اجرای نقشه و ساخت و ساز آن برای کارفرماها اهمیت زیادی پیدا کند. اکنون در سرتاسر دنیا و حتی کشور خودمان، پایداری مصالح ساختمانی و نوآوری در ساخت و ساز، تبدیل به اولویت مهم سازندگان معتبر شده است و دیگر صرف ساختن یک مسکن معمولی نمی‌تواند آن‌ها را راضی کند. در ادامه به 5 نوع مصالح ساختمانی پایدار می‌پردازیم که به گفته کارشناسان، می‌توانند آینده صنعت ساختمان را در سال‌های آینده تحت تأثیر قرار دهند.

  1. آجر پشم

5 نوع مصالح ساختمانی تجدید‌پذیر برای ساختمان‌های مدرن

این محصول خاص، همان‌طور که از نام آن برمی‌آید نوعی از آجر است که در ترکیب آن از پشم و پلیمر طبیعی استفاده می‌شود. این نوع آجر که توسط تیمی از محققان اسکاتلندی و اسپانیایی ابداع شده است، نوعی کامپوزیت پایدار و غیر سمی است که می‌تواند قدرت مکانیکی آجرها را افزایش داده و در عین حال سبک‌تر و پایدارتر از آجرهای عادی است. برای ساخت این نوع آجر، پشم و پلیمر موجود در جلبک‌های دریایی را به سنگ آهک اضافه می‌کنند و به این ترتیب سنگ آهک، تا 30 درصد، قوی‌تر از آجر‌های معمولی می‌شود. خصوصاً این آجر‌ها، در آب و هوای سرد و مرطوب (مانند آب و هوای معمول در بریتانیا) مقاومت بسیار بالاتری نسبت به آجر‌های عادی دارند. این آجر‌ها معمولاً به سختی خشک می‌شوند و به این دلیل که به اندازه آجر‌های معمولی، نیاز به پخته شدن در کوره‌ها را ندارند، هزینه و دمای ساخت آن‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه تر از آجر‌های عادی است.

  1. کاشی‌های خورشیدی

5 نوع مصالح ساختمانی تجدید‌پذیر برای ساختمان‌های مدرن

کاشی‌های سقفی سنتی، معمولاً یا از سنگ هستند که از زمین استخراج شده و تراش می‌خورند یا به صورت پودر تبدیل به کاشی می‌شوند که در هر دو حالت، روش‌هایی بسیار بی‌صرفه و گران هستند. در حالی که این کاشی‌های سقفی می‌توانند کاربردی بسیار فراتر از یک پوشش عادی داشته باشند. کاشی‌های عادی وقتی روش سقف قرار می‌گیرند، تنها کاری که انجام می‌دهند این است که از سقوط اجسام مختلف و ریزش باران و برف روی سقف جلوگیری می‌کنند. در حالی که در ساعات روز در برابر خورشید قرار می‌گیرند و گرمای جذب شده را گاهی حتی به داخل خانه نیز منتقل می‌کنند. بسیاری از شرکت‌ها، با در نظر گرفتن این موضوع، کاشی‌هایی را تولید می‌کنند که علاوه بر امکانات کاشی‌های سقفی سنتی، می‌توانند به عنوان منابع جاذب نور یا در واقع به عنوان پنل های خورشیدی هم استفاده شوند. این پنل‌ها نه تنها گرمای خورشید را به داخل خانه منتقل نمی‌کنند، بلکه انرژی جذب شده را به عنوان منبع پایدار انرژی برای استفاده اهالی خانه ذخیره می‌کنند. هم اکنون چنین پنل‌هایی در کشور ایران نیز در ساختمان‌های برند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  1. بتن پایدار

5 نوع مصالح ساختمانی تجدید‌پذیر برای ساختمان‌های مدرن

در حالی که 95٪ از انتشار گازهای گلخانه‌ای ساختمان، نتیجه انرژی مصرف شده در طول عمر خود ساختمان است، اما می‌توان با کنترل تولید CO2 برای تولید بتن می‌توان آن 5 درصد تولید گاز CO2 را حذف کرد. اولا که خود بتن به تنهایی مسئول انتشار 7 درصد از گاز گلخانه‌ای در جهان است. این در حالیست که انواع جدیدی از بتن پایدار با مواد قابل بازیافت در حال تولید است که CO2 بسیار کمتری تولید می‌کند. خرده شیشه و براده چوب یا براده آهن (که نوعی محصول جانبی از تراشکاری است) می‌توانند به عنوان ریزدانه در بتن وارد شوند. وجود این مواد تأثیر چندانی روی مقاومت بتن ندارد، ولی می‌تواند با کاهش تولید CO2 به پاکیزه‌تر شدن هوا کمک کند.

  1. عایق‌های کاغذی

5 نوع مصالح ساختمانی تجدید‌پذیر برای ساختمان‌های مدرن

عایق‌های کاغذی ساخته شده از روزنامه‌ها و مقوا، جایگزین مناسبی برای فوم‌های عایق‌بندی شیمیایی است. هر دو این مواد مقاومتی به لطف اضافه کردن بوراکس، بوریک و کربنات کلسیم (برخی از مواد طبیعی کاملاً مصنوعی که دارای مشکلات بهداشتی نیستند) دارای مقاومت خوبی در برابر آتش هستند. در عین حال، عایق‌های کاغذی می‌توانند به حفره‌های داخل دیوارهای نفوذ کند و ترک‌های روی دیوار را نیز بپوشانند. این عایق‌ها می‌توانند به عنوان یک فوم عایق از نوع مواد تجدید پذیر و پاک برای محیط‌زیست محسوب شوند.

  1. پنجره‌های سه جداره

5 نوع مصالح ساختمانی تجدید‌پذیر برای ساختمان‌های مدرن

سال‌هاست که پنجره‌های دوجداره به عنوان یک راه‌حل عالی برای کنترل دما و عایق صوتی ساختمان، در ساختمان‌های ایران و بسیاری از کشور‌های دیگر استفاده می‌شوند. اما اخیراً پنجره‌های سه جداره در صنعت ساختمان در حال گسترش هستند و تأثیر آن‌ها روی عایق‌بندی گرما و صدا فوق‌العاده است. در بیشتر پنجره‌های دوجداره، در فاصله بین شیشه‌ها، گاز آرگون تزریق می‌شود که نوعی عایق گازی شکل و بی‌رنگ است. در حالی که در پنجره‌های سه جداره، از عایق دیگری به نام کریپتون استفاده می‌شود که اگرچه کمی گران‌تر از آرگون است، اما عایق‌بندی بسیار عالی دارد و عبور گرما از آن بسیار ضعیف و کند است. علاوه بر این، پوشش‌های ضد تابشی هم روی شیشه‌ها اعمال می‌شود، که خود آن‌ها نیز موجب عایق‌بندی بهتر در برابر عبور گرمای تابشی محسوب می‌شوند.

یکی از مواردی که ساختمان‌های برند را از ساختمان‌های معمولی جدا می‌کند استفاده از تمامی این روش‌ها و همچنین بسیاری از روش‌ها و مصالح پایدار دیگر در یک ساختمان است. اگر یک ساختمان از یک یا چند تا از این روش‌ها استفاده کند، بلافاصله در بین ساختمان‌های موجود فعلی، خاص و برگزیده می‌شود. به عنوان مثال پروژه ویلایی مهرشهر که توسط شرکت پادیرگستر اجرا شده است، نمونه‌ای از یکی از ساختمان‌های فوق‌العاده‌ای است که شرکت پادیر گستر برای ساخت آن، روش‌های منحصربه‌فردی را استفاده کرده است.

در حالی که صنعت ساخت و ساز به سرعت در حال پیشرفت و گسترش است، اهمیت پایداری و هماهنگی با محیط‌زیست به یک مسئله بسیار مهم تبدیل شده است و این مهم با استفاده از مصالح ساختمانی پایدار در حال حاضر به توجه بیشتری از سوی سازندگان نیاز دارد.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

آموزشی , ,
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *