انواع چیدمان کفپوش پارکت را بشناسید؟

خرداد 22, 1397

انواع چیدمان کفپوش پارکت را بشناسید؟

کفپوش پارکت یا Parquet به عنوان کفپوش خانه برای اولین بار در قرن 16 میلادی یک قصر در کشور فرانسه مورد استفاده قرار گرفت و بعد از آن به قدری محبوب شد که بسیاری از قضر‌های و خانه‌های مجلل، به جای سنگفرش از آن استفاده کردند. یکی از دلایلی که باعث شد تا محبوبیت پارکت نسبت به سنگ بیشتر شود، به خاطر طرح‌های زیبا و سبک‌های متنوعی است که می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید. تخته‌های پارکت همواره اندازه‌‌های یکسانی دارند، به همیندلیل دارای محدودیتی برای ساختن یک طرح و سبک خاص و انتخابی است و نمی‌توان بسیازی از شکل‌ها که دارای جزئیات زیادی هستند را با آن ایجاد کرد. با این وجود پارکت یکی از شیک‌ترین، منحصربه‌فردترین و زیباترین طرح‌های کفپوش در خانه‌ها به شمار می‌آید و معمولا با هر دکوراسیون و نقشه‌های مختلف در خانه‌ها سازگار است. معمولا از کفپوش چوبی در اتاق‌های بزرگ و رسمی مانند نشیمن، سالن‌های سرسرا، سالن‌های غذاخوری یا حتی اتاق‌های بزرگ هم استفاده می‌کنند. استفاده از پارکت در اتاق‌های کوچک چندان مرسوم نیست. زیرا در صورت استفاده از پارکت در اتاق‌هایی که فضای محدودی دارند، حالت آشفته‌ای به دکوراسیون اتاق خواهد داد. اگر شما هم می‌خواهید کفپوش خانه‌ی خود را از نوع چوبی انتخاب کنید، دانستن این که چه طرح و سبکی را می‌پسندید بسیار مهم خواهد بود. از این‌رو در ادامه به بررسی تعدادی از متداول‌ترین طرح‌ها و سبک‌های پارکت‌های چوبی خواهیم پرداخت.

انواع چیدمان کفپوش پارکت را بشناسید؟پارکت هرینگبون Herringbone متداول‌ترین نوع پارکت است که به خاطر زیبایی سبک و طرح پیچیده‌ای که دارد ، پیچیدگی خاص و فریبنده‌ای به نمای اتاق می‌دهد. الگوی هرینگبون صرفا مربوط به کفپوش نیست و این الگو را در نقاط دیگری غیر از کفپوش خانه‌ها نیز میتوانید ببینید. مثلا این الگو نصب پارکت را می‌توانید در بسیاری از صنایع خانگی و مبلمان‌ و حتی پارچه‌های کیف‌ها و لباس‌ها ببنید. جالب است بدانید کلمه هرینگبون از کجا آمده است؟ هرینگبون نام نوعی ماهی است که به خاطر شکل قرار گرفتن استخوان‌هایش که در در امتداد ستون فقراتش شبیه به همین حالت است، این نام را به این سبک از کفپوش پارکت  داده است. کفپوش‌های چوبی هرینگبون به شکل چهارگوش طراحی می‌شوند و نصاب شرکت طراحی معماری که کار نصب آن را انجام می‌دهد، هر کدام را در زاویه‌ی 90 درجه قرار می‌دهد تا طرحی زیگ زاگ از آنها بوجود بیاید.

همانند طرح معروف و شیک و دوست داشتنی هرینگبون اصلی، می‌توانید از یک طرح دوگانه‌ی هرینگبون هم استفاده کنید. این طرح هم ظاهری مانند طرح قبلی دارد با این تفاوت که تخته‌ها به‌صورت جفتی به ‌کار برده شده‌اند تا یک الگوی ضخیم‌تر و مشخص‌تری را ایجاد کنند. این دیگر به مهارت طراح معمار شما بستگی دارد. در واقع برخی از کفپوش‌های چوبی می‌توانند طوری نصب و طراحی شوند که اتاق یا نشیمن را بزرگ‌تر از آن چه که واقعا هست نشان دهند. در این‌صورت لازم است که قطعه‌های پارکت را به‌صورت مورب نصب کنید. هرینگبون مورب نیز با همان طرح قبلی قرار داده می‌شود، اما به‌ جای این که با هماهنگی و موازی با دیوار نصب شود، شکل نصب آنها آن در اتاق به صورت مورب خواهد بود.

انواع چیدمان کفپوش پارکت را بشناسید؟یک سبک دیگر کفپوش خانگی که آن نیز از الگوهایی هرینگبون استفاده می‌کنند به صورت V شکل (شبیه حرف وی یا عدد 7 در فارسی) خواهد بود. همان‌طور که قبلا گفتیم قطعات هرینگبون به‌صورت مربع یا مستطیلی برش داده می‌شوند، اما قطعاتی که برای طراحی وی شکل ساخته می‌شوند، اصولا همان شکل V را هم دارند. یعنی به شکلی برش داده می‌شوند که در هنگام نصب کردن نوک تیزی داشته باشند. این نوع پارکت کفپوش نیز درست مانند طرح هرینگبون، می‌تواند به صورت کج و مورب یا در امتداد دیوار سالن یا اتاق نصب شود و این نوع چیدمان پارکت، به طرحی که شما برای آن فضا مناسب می‌دانید بستگی خواهد داشت. پارکت‌های طرح V شکل معمولا گران‌تر از تخته‌های پارکت هرینگبون است، زیرا ساخت آن مدت زمان بیشتری کار می‌برد و بریدن آن‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های کاملا یکسان بسیار مشکل و زمان‌بر است. نصب این نوع از پارکت کفپوش هم بسیار پرهزینه است و معمولا شرکت‌های طراحی مهندسی، برای خانه‌های لوکس و برند از آن استفاده می‌کنند. زیرا ساختن یک زاویه‌ی بی‌نقص و عالی، برخلاف  آن چه که در تخته‌های معمولی که در زاویه‌ی 90  درجه قرار می‌گیرند، کار سختی خواهد بود. البته اگر چه این طرح هزینه‌ی بیشتری را در برخواهد داشت، اما برای کسانی که به دنبال یک طرح ویژه برای خانه‌های برند می‌گردند، مطمئناً ارزش آن را نیز دارد. این طراحی بسیار بادوام‌تر می‌باشد و طرح ایجاد شده هم به راحتی از بین نخواهد رفت.

انواع چیدمان کفپوش پارکت را بشناسید؟طرح سبد بسکتبال را می‌توان بسته به طرح مورد علاقه‌ی شما به صورت مورب یا در امتداد دیوار نشیمن، پذیرایی یا حتی برای یک اتاق نصب کرد. در اغلب موارد بسیاری از طرح‌های سبد بسکتبال فقط از یک رنگ چوب تشکیل می‌شوند، اما با این وجود اگر به‌دنبال یک طراحی کاملا متفاوت می‌گردید می‌توانید با ترکیب کردن انواع رنگ‌های چوبی متنوع که در بازار موجود است، طرح و سبک خاص و بسیار زیبایی را تولید کنید. روش‌های متنوعی برای استفاده از الگوی سبد بسکتبال وجود دارد که طراحان مختلف از آنها بهره می‌گیرند، پس بهتر است قبل از تصمیم گیری همه‌ی آن‌ها را بررسی کنید.

انواع چیدمان کفپوش پارکت را بشناسید؟طرح آجری همان‌طور که از نام آن نیز برمی‌آید یک نوع طراحی کفپوش پارکت است که در آن تخته‌های پارکت به شیوه‌ای نصب می‌شوند که طرح سنتی آجری تولید شود. برخی بر این باورند که طرح آجری بسیار ساده و تکراری و بدون جذابیتی خاص خواهد بود. هر چند این طرح می‌تواند سبک متوازن و منظمی را در اتاق ایجاد کند. استفاده از تخته‌های با رنگ‌های متفاوت در این طرح‌ می‌تواند سایه‌ها و طرح‌های زیبایی را تولید کند که نمای خارق العاده‌ای به کف اتاق شما خواهد بخشید. این طرح را می‌توان با استفاده از تخته‌های پارکت هرینگبون نیز به وجود آورد یا حتی با استفاده از تخته‌های بلندتر که اندازه‌های یکسانی دارند.

انواع چیدمان کفپوش پارکت را بشناسید؟همان‌طور که قبلا نیز گفته شد نصب کردن پارکت کف خانه بسیار مشکل و زمان‌بر بوده به‌همین دلیل معمولا کمتر از آن استفاده شده و به انتخاب‌های دیگر مانند سرامیک و کاشی یا موزاییک روی آورده می‌شود. حتی امروزه کاشی‌هایی شبیه پارکت تولید شده است. نه تنها نصب کردن این کاشی‌ها بسیار آسان است بلکه طرح‌های آن‌ها نیز بسیار متنوع و متفاوت است و نمی‌توان به‌راحتی آن‌ها را با هم ترکیب کرد. البته این کاشی‌ها از پارکت‌های هرینگبون بسیار گران قیمت‌تر بوده ولی با این وجود در مرحله‌ی نصب صرفه‌جویی خوبی کرده و در نهایت نمای بسیار زیبا و منحصربه‌فردی در کف خانه‌ی خود خواهید داشت.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

مطالب عمومی , ,
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *