تعرفه طراحی ساختمان

شهریور 13, 1397

تعرفه طراحی ساختمان

آیا تابه‌حال راجع به استخدام یک معمار برای طراحی خانه‌تان فکر کرده‌اید و اینکه آن‌ها هزینه این خدماتشان را چگونه حساب می‌کنند؟ شرکت‌های معماری مختلف در سرتاسر دنیا، وظیفه طراحی ویلا ، طراحی آپارتمان و به طور کای طراحی انواع ساختمان‌های مسکونی و تجاری را برعهده دارند. اما هزینه طراحی ساختمان یا دستمزد طراح ساختمان که این نقشه را طراحی می‌کند چقدر است. ما در اینجا پاسخ سؤال‌هایتان را خواهیم داد. این مقاله مربوط به نحوه محاسبه تعرفه طراحی ساختمان در کشور‌های غربی و خصوصا ایالات متحده است. اگرچه این مقاله به نحوه محاسبه تعرفه طراحی ساختمان در ایران نمی‌پردازد، اما برآورد دقیقی از آنچه در سطح بین‌المللی می‌گذرد به ما می‌دهد تا بتوانیم تصویر دقیق‌تری از چیزی که در شرکت‌های طراحی مهندسی ایران مورد قبول است داشته باشیم.

اگر در مورد اینکه معماران چگونه هزینه خدمات خود را حساب می‌کنند چیزی نمی‌دانید بهتر است خیالتان راحت باشد که فقط شما این‌گونه نیستید، بلکه بسیاری دراین‌باره اطلاعات کافی ندارند و نمی‌دانند هزینه‌ها چگونه محاسبه می‌شود.

ما در این مقاله در مورد تفاوت‌های میان روش‌های محاسبه هزینه‌های مختلف صحبت خواهیم کرد و مهم‌تر از آن به اینکه بهترین انتخاب برای پروژه‌تان چه چیزی خواهد بود نیز خواهیم پرداخت. اما در ابتدا، بیایید از این ابهام که چرا درک هزینه‌های طراحی آن‌قدر گنگ است پرده برداریم.

تعرفه طراحی ساختمانیک داستان کوتاه برای توضیح درباره این ابهام

قبل از اینکه مستقیماً سراغ شرح روش‌های متنوع پرداخت برویم، در اینجا اطلاعاتی درباره اینکه چرا ممکن است در ابتدا مقوله محاسبه هزینه‌های طراحی گنگ به نظر برسد ارائه خواهیم کرد که بسیار جالب است:

دادگاه عالی در ایالات‌متحده آمریکا در سال 1971 و 1990 قانون شرمن (the Sherman Antitrust Act قانون جلوگیری و یا کنترل اعتماد باهدف ترویج رقابت در کسب‌وکار) را تصویب کرد که شامل 2 ماده است. ماده 1: مؤسسات معماری آمریکایی باید هزینه‌های طراحی را در اختیار معماران قرار دهند. ماده 2: معماران نیز حق دراند راجع به چگونگی تنظیم هزینه‌هایشان با دیگر معماران مشورت کنند. این بدان معنی بود که معماران باید خودشان در مورد هزینه‌ها و دست مزدشان تصمیم می‌گرفتند. بنابراین آن‌ها نمی‌توانند در تعیین هزینه‌ها از شرکت‌ها و یا معماران دیگر برای یک قیمت‌گذاری مشخصی کمک بگیرند. مسخره است نه؟

به خاطر اینکه بسیاری از ما راجع به جزئیات این قانون درک کاملی نداریم و نمی‌دانیم چه اتفاق‌هایی افتاده است، نتیجه این می‌شود که نوعی ترس در مورد صحبت کردن درباره هزینه‌ها و دستمزد به وجود آمده است. معماران از صحبت کردن راجع به هزینه‌هایشان واهمه دارند که مبادا به دلیل عدم آگاهی کاملشان قانون‌شکنی کنند و این ماجرا باعث شده است که یک عدم اطمینان و ابهام عظیمی در چگونگی محاسبه هزینه‌های معماری به وجود بیاید.

این موضوع واقعاً مسخره است اما نتیجه و تأثیر حاصل، مساوی است با یک ابهام عظیم درباره نرخ خدمات حرفه‌ای. خب، بیایید در مورد برخی از سردرگمی‌های رایج صحبت کنیم و شمارا در مورد نحوه پرداخت هزینه‌های طراحی معماران روشن کنیم.

قیمت طراحی ساختمانانواع روش‌های پرداختی

با صرف‌نظر از تصویب قانون و مواردی که به دادگاه عالی ارائه می‌شود، معماران هنوز هم قادرند تصمیم بگیرند چه چیزی را چگونه برای هزینه خدمات حرفه‌ای‌شان در نظر بگیرند. در طی سال‌ها، روش‌های محاسبه کمی وجود داشت که محبوبیت بیشتری داشته باشد و به‌وفور استفاده شود. اما در اینجا روش‌هایی رایجی وجود دارند که عبارت‌اند از:

  1. هزینه‌های مبتنی بر درصد
  2. هزینه‌های ثابت
  3. هزینه‌های ساعتی
  4. روش ترکیبی

به دلیل اینکه معماران نمی‌توانند راجع به هزینه‌های معماری از منبعی کمک بگیرند، اکثراً به‌طور تقریبی هزینه‌ها را محاسبه می‌کنند و از یک چهارچوب خاص برای تعیین قیمت‌ها استفاده نمی‌کنند. درنهایت بعد از انجام چندین پروژه و کسب تجربیات متنوع، راه‌هایی را برای محاسبه قیمت‌ها پیدا می‌کنند که بر اساس موفقیت‌ها و شکست‌های پروژه بوده و سپس با تکیه به تجربیاتی که کسب کرده‌اند هزینه‌ها را بر اساس روش‌های خاص خود محاسبه می‌کنند.

علاوه بر استفاده از تجربیات گذشته برای مشخص کردن روش محاسبه قیمت‌ها، هزینه‌های طراحی نیز بر اساس پروژه مشخص می‌شود. عوامل زیر می‌توانند در تعیین روش محاسبه هزینه واقعی برای هر پروژه نقش مهی را ایفا کنند:

  • مقیاس پروژه (اندازه و پیچیدگیِ پروژه)
  • نوع پروژه (تازه‌ساخت بودن، نوسازی، بازسازی)
  • نوع تحویل پروژه (طراحی پیش‌ساخته، طراحی و ساخت مذاکره‌ای، طراحی و ساخت کامل)
  • دامنه خدمات (میزان فعالیت معمار برای پروژه)

با همه این تفاسیر، هیچ روش درست و یا غلطی برای محاسبه هزینه‌های معماری وجود ندارد. هر روشی معایب و مزایا و چالش‌های خود را دارد. بنابراین اجازه دهید به‌طور مستقیم وارد هرکدام از مقوله‌ها شده و به شما دید بهتری راجع به اینکه چه زمانی استفاده از چه روشی صحیح است بدهیم.

مراحل زیر را که به شما درباره رایج‌ترین روش محاسبه هزینه‌ها در زمان و مکان صحیحش توضیح خواهد داد را دنبال کنید.

1.هزینه‌های مبتنی بر درصد

معنی هزینه‌های مبتنی بر درصد چیست؟

درروش هزینه‌های مبتنی بر درصد، هزینه‌ها بر اساس درصد مشخصی از هزینه‌های ساخت‌وساز تعیین می‌شود و پس از بررسی مجدد طراحی توسط اصول تعریف‌شده طراحی ادامه پیدا می‌کند. این درصد توسط معمار بر اساس بسیاری از ویژگی‌ها تعریف می‌شود. برای مثال محدوده استانداردهای پروژه‌های مسکونی بین 8% تا 20% هزینه ساخت‌وساز است (که نسبت به هزینه کلی پروژه قابل‌تغییر است).

اغلب معماران قیمت‌هایی را پیشنهاد می‌دهند که مرتبط با دامنه بودجه پروژه، مقیاس پروژه، نوع پروژه و یا دامنه خدمات است. شاید درصدی که شما مدنظر دارید همانی نباشد که آن‌ها مشخص کرده باشند چراکه درصد پروژه ممکن است نسب به پروژه‌های دیگر متفاوت باشد. به یاد داشته باشید که معماران طبق بازار کار پیش می‌روند و زمان برایشان حکم پول را دارد. اگر معماری احساس کند که پروژه زمان‌بر خواهد بود، مسلماً هزینه که این پیشنهاد خواهند داد بالاتر خواهد بود.

برای مثال پروژه‌های بازسازی معمولاً به دلیل پرزحمت بودن و کار زیاد درصد بیشتری را نسبت به پروژه‌های ساده دیگر اتخاذ می‌کنند. به زبان ساده، هر پروژه‌ای که نسبت به پروژه دیگر نیاز به زمان و کار و فعالیت بیشتری داشته باشد قطعاً هزینه زیادتری را در بر خواهد داشت. و همچنین پروژه‌هایی که طراحی سطح بالایی داشته باشند نیز از هزینه بالاتری برخوردار خواهند بود.

بااین‌حال به خاطر مقیاس بالای پروژه‌ها که بودجه بیشتری را دارا هستند ممکن است درصد هزینه‌ها به خاطر میزان بالای بودجه کمتر باشد تا یک‌خانه‌ی کوچک‌تر. چراکه در این حالت اتاق‌ها بزرگ‌تر هستند و جزئیات کمتر است، اما زمانی که برای طراحی صرف می‌شود ممکن است یکسان باشد ولی بدون شک درصد هزینه پایین‌تر از پروژه‌هایی با مقیاس کوچک‌تر خواهد بود.

تعرفه طراحی ساختمانچرا معماران از هزینه‌های مبتنی بر درصد استفاده می‌کنند

معماران معمولاً تمایل دارند زمانی که برای خدمات کامل معماری استخدام می‌شوند به‌طور درصدی کار کنند. خدمات کامل به این معنی است که آن‌ها همیشه در طی پروسه (طراحی، همفکری و مدیریت پروژه) از ابتدا تا انتهای پروژه در کنار شما خواهند بود. در نظر داشته باشید که ممکن است گاهی اوقات زمان این پروژه‌ها سال‌ها طول بکشید تا به پایان برسد.

بنابراین خاصیت درصدی این است که حامی آن‌ها در طی تمام این مراحل سخت خواهد بود. چراکه وقتی صحبت از همکاری درازمدت در میان باشد، ممکن است در طی این زمانِ زیاد بسیاری از چیزها تغییر کند. اما در عوض دیگر شما درگیر اینکه تمام زحمات روی پروژه چه نتیجه‌ای خواهند داشت و یا در کل، پروژه نیاز به چه میزان انرژی و فعالیت دارد نخواهید بود. اما شما به‌خوبی یاد خواهید گرفت که به‌طور تقریبی هر پروژه‌ای نسبت به میزان زحمات و زمانی که دارد چقدر برایتان آب خواهد خورد.

اگر در مورد مقدار زمان و انرژی روی ساخت‌وسازتان تغییر عقیده دهید، آنگاه شما به انرژی زیادی روی طراحی و مدیریت و … نیاز خواهید داشت. چراکه معماران توسط مکانیزمی که به‌خوبی بدان آگاهی دارند هزینه و زمان و انرژی را نسبت به پروژه‌تان به‌خوبی مشخص می‌کنند. پس شما با کمک یک معمار که برحسب مبتنی بر درصد با شما همکاری می‌کند قادر خواهید بود هزینه‌های ساخت‌وسازتان را به‌خوبی مشخص کنید.

معایب و مزایای هزینه‌های مبتنی بر درصد

مزیت استفاده از روش مبتنی بر درصد این است که شما و معمارتان بدون هیچ‌گونه محدودیت و یا علم اینکه بودجه نهایی و زمان دقیق ساخت‌وسازتان چقدر است تا زمانی که می‌دانید چقدر کار برای انجام دادن دارید می‌توانید به فعالیت خود ادامه دهید.

با استفاده از این روش شما در تعیین زمان و فعالیت و … انعطاف‌پذیر خواهید بود. بدان معنا که خودتان می‌توانید انتخاب کنید که چقدر زمان و هزینه و انرژی روی پروژه‌تان صرف شود و در این روش دستتان کاملاً بازخواهد بود و خودتان هم هر زمان که خواستید می‌توانید در هر قسمتی تغییرات مدنظرتان را ایجاد کنید. برای مثال جزئیات را کمتر کرده و هزینه‌تان را کاهش دهید و یا برعکس با زیاد کردن جزئیات انتخاب مقبول خودتان را داشته باشید.

پس اگر قصد ساخت یک‌خانه جدید رادارید و به‌طور تقریبی بودجه‌ای به مقدار 400 هزار دلار در نظر دارید و شما و معمارتان به توافق رسیده‌اید که 13 درصد از هزینه ساختتان را صرف هزینه‌های طراحی کنید پس در این صورت باید مبلغی معادل 52 هزار دلار پرداخت کنید. به خاطر داشته باشید که درصد و هزینه نهایی بر اساس اینکه چه مقدار زمانی مدنظر معمارتان است روی پروژه صرف کند تعیین خواهد شد. بااین‌حال، چالش اصلی این است که بودجه ساخت‌وساز به‌طور درست مشخص و تعیین شود.

بودجه واقع‌بینانه به‌ندرت از پیش معلوم می‌شود. اکثر مردم ذهنیت خاصی روی اینکه باید چه مقدار هزینه‌ای روی پروژه‌شان صرف شود دارند ولی معلوم نیست که آن هزینه معقول و کافی باشد یا نه، چراکه پیش‌بینی یک بودجه ذهنی بدون سبک‌سنگین کردن دقیق توسط طرح‌ها و تخمین‌های دقیق تقریباً سخت و غیرممکن است و نیاز به بررسی‌های دقیق‌تری دارد.

تخمین هزینه دقیق کار بسیار سختی است و در پروژه‌های مبتنی بر درصد ممکن است در طول زمان و با اصلاحات طراحی تغییر کنند.

در بیشتر موارد، این یک راه منطقی و منصفانه در کسب‌وکار است. چراکه اگر مقیاس و حجم پروژه دلخواهتان افزایش یابد و یا تعداد خدماتتان از معمارتان افزایش یابد پس منطقی است که هزینه‌ها نیز به همان مقدار زیاد شوند.

بسته به نوع قرارداد و جزئیاتی که در آن ذکرشده، ممکن است هزینه‌های اضافی در صورت بالا بودن بودجه بعدها افزایش پیدا کنند. درهرصورت معمار و یا طراح حق دارد مبلغی که برای او در نظر گرفته‌شده را تغییر بدهد.

برای مثال ممکن است شما و معمارتان یک ایده خلاقانه خوبی در نظر داشته باشید که در زمان مدنظرتان نیز به اتمام می‌رسد. بعدازآن هم با یک تخمین متوجه شوید که تقریباً بین 400 هزار الی 450 هزار دلار برایتان هزینه خواهد داشت که با این حساب معمار شما حدود 58 هزار دلار از این پروژه سهم خواهد داشت. اما باید درد نظر بگیرید که ممکن است این رقم در ابتدا این‌گونه نباشد و کم‌وزیاد باشد و یا حتی بعدها نیز تغییر کند.

اما بااین‌حال می‌توان برای مثال برای کاهش هزینه‌ها از کیفیت مصالح نیز کم کرد. مثلاً شما می‌توانید به‌جای استفاده از کاشی‌های 50 دلاری از کاهشی‌های 10 دلاری نیز استفاده کنید. در چنین شرایطی جزئیات و دردسرهای پروژه شما هم کاهش می‌یابد که همین مقوله در کاهش هزینه‌هایتان نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت. پس چه دلیلی دارد که از این روش استفاده نکنیم؟ شما می‌توانید همین تغییر را در انتخاب فرش، کف چوبی و … به کار ببرید و هزینه‌هایتان را طبق بودجه‌ای که دارید تنظیم کنید.

چه زمانی بهترین موقع برای استفاده از روش مبتنی بر درصد است؟

این روش زمانی می‌تواند کاملاً مناسب باشد که شما بدانید که دقیقاً چه نوع خدمات طراحی معماری می‌خواهید، اما بااین‌حال ممکن است حتی از محدوده و وسعت پروژه‌تان آگاه نباشید. اما روش مبتنی بر درصد به شما این امکان را فراهم می‌کند که بعدها از هزینه‌های پروژه‌تان آگاه شوید.

اگر شما پروژه کوچکی با یک بودجه کوچک داشته باشید این روش نمی‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. چراکه یک چهارچوب خاصی وجود دارد که ازلحاظ اقتصادی هزینه‌های طراحی، نقاشی و مدیریت پروژه و تمامی کارها را محاسبه می‌کند و اگر این هزینه‌ها با بودجه کلی‌تان همخوانی نداشته باشد شما قادر به ادامه راه نخواهید بود.

همان‌طور که گفته شد برای پروژه‌های طراحی کوچک روش مبتنی بر درصد مناسب نیست چراکه بدون شک بودجه پروژه‌های کوچک کمتر خواهد بود و همچنین زمان موردنیاز برای انجام پروژه نیز کمتر است و این مناسب روش مبتنی بر درصد نیست. همیشه به یاد داشته باشید که زمان مساوی پول است. پشت تمام آن درصدها، ساعات زیاد، زحمت و کار مضاعف نهفته است.

اما یکی از مزایای بازسازی بناها این است که به علت وجود دیوارها، چهارچوب‌ها و دیگر مصالحی که از قبل وجود داشته هزینه تمام‌شده برایتان کمتر از یک‌خانه نوساز تمام خواهد شد. و به همین دلیل نیز روش مبتنی بر درصد در ساخت بناهایی که نیاز به بازسازی دارند مناسب نیست چراکه زمان و هزینه‌ای که قرار است روی این پروژه‌ها گذاشته شود قطعاً با زمان و هزینه بناهای نوساز یکی نیست.

تعرفه طراحی ساختمان2.هزینه‌های ساعتی

روش پرداخت ساعتی چگونه است؟

جواب به این سؤال بسیار ساده است. معماران دارای نرخ صورت‌حساب استاندار و مشخصی هستند که قراردادهای خود را بر اساس آن تنظیم می‌کنند. سپس آن‌ها تعداد ساعاتی که روی پروژه شما کارکرده‌اند را حساب می‌کنند و صورت‌حسابتان را مشخص می‌کنند.

نرخ‌های ساعتی می‌تواند با توجه به نوع پروژه، مکان پروژه و سطح تجربه و طراحی که فرد انجام می‌دهد تغییر کند. (به یاد داشته باشید که به دلیل ممنوع بودن قیمت و نرخ مشخص برای معماران، آن‌ها قیمت خودشان را خودشان انتخاب می‌کنند و هیچ نرخ ثابت و یا رایجی برای هزینه ساعتی‌شان وجود ندارد.)

هزینه‌های ساعتی معماران همان‌طور که گفته شد می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. برای مثال در ایالات‌متحده در هرکجا این هزینه می‌تواند از 80 دلار تا 250 دلار در ساعت باشد که توسط یک معماری که مجوز دارد انجام می‌شود. در شهرهای بزرگ‌تر که هزینه‌ها نسبت به‌جاهای دیگر بیشتر است این هزینه بالطبع بالاتر خواهد بود. اما دراین‌بین معماران کارآموز نیز وجود دارند که هزینه‌های ساعتی پایین‌تری نیز می‌گیرند.

چرا معماران از روش پرداخت ساعتی استفاده می‌کنند؟

معماران به دلیل اینکه به‌خوبی می‌دانند پاداش تمام ساعاتی که زحمت‌کشیده‌اند را تمام‌کمال دریافت خواهند کرد تمایل زیادی به انتخاب این روش دارند. یکی از مزایای کار به این روش این است که دیگر تخمین زدن و حدس زدن کارهای بعدی در کار نیست و هرچه که هست فعالیت‌های کنونی است که معمار برای پروژه انجام می‌دهد و دیگر نیازی نیست نگران خدماتی باشد که بعداً قرار است به پروژه اضافه شود. در این روش معماران کاملاً مطمئن هستند که حتی اگر در پروژه تغییری ایجاد شود و یا زمانی که قرار بود روی پروژه صرف شود بیشتر از زمان تخمین زده‌شده باشد آن‌ها بازهم ضرر نخواهند کرد. چراکه طبق روش منطبق بر ساعت پاداش تمام زحماتشان را می‌گیرند.

مزایا و معایب روش پرداخت ساعتی

استفاده از روش پرداخت ساعتی روش عادلانه‌ای به نظر می‌رسد چراکه مانند هر معامله‌ای در زندگی‌تان شما برای خدماتی که به شما می‌شود هزینه پرداخت می‌کنید. این روش همچنان که می‌تواند عادلانه به نظر برسد ممکن است مشکل‌آفرین نیز باشد. چراکه بسیاری از مشتریان با پذیرش روش پرداخت ساعتی مشکل‌دارند و به‌سختی آن را می‌پذیرند و تمایل دارند تمام هزینه‌ها را در پایان کار پرداخت کنند. و در این شرایط نیز معمار انگیزه کافی برای بهینه عمل کردن ندارد و درنتیجه ممکن است حاصلِ کار طوری که انتظار می‌رفت نشود.

اما مشکلی که وجود دارد این است که متأسفانه اکثر مردم در درک مقدار زمان و ساعاتی که معماران روی پروژه صرف می‌کنند مشکل‌دارند. چراکه آن‌ها نمی‌توانند به‌درستی تجسم کنند عملی کردن طراحی و ایده‌ای که روی کاغذ چیز بسیار ساده و معمولی به نظر می‌رسد چقدر می‌تواند در واقعیت کار سختی و زمان بری باشد. اما در پشت پرده حقایق دیگری نیز وجود دارد که بیشتر مردم از آن بی‌خبرند. حقایقی نظیر تحقیقات، تجزیه‌وتحلیل‌ها، تکرار و تفکر زیاد روی طرح‌ها که اکثراً در پسِ طرح‌های نهایی پنهان می‌مانند و خودشان را بروز نمی‌دهند.

بیشتر معماران احساس خوبی نسبت به پایین آوردن هزینه ساعتی و حق‌الزحمه‌شان و تخفیف دادن به مشتریان فقط به خاطر اینکه آن‌ها حاضر به همکاری با آنان شوند ندارند و این کار کاملاً غیرمنصفانه به نظر می‌رسد. چراکه پاداش تمام‌کمال زحماتشان پرداخت نمی‌شود و از نتیجه کاری که می‌کنند و خدماتی که در اختیار مشتریانشان می‌گذارند به‌طور کامل راضی نمی‌شوند اما به خاطر کار کردن با آن‌ها این شرایط را به‌طور اجباری می‌پذیرند.

چه زمانی بهتر است از روش پرداخت ساعتی استفاده کرد؟

بهترین شرایط برای استفاده از این روش زمانی است که دامنه خدمات و فعالیت‌ها به‌طور دقیق مشخص نیست و در پروژه نقاط گنگ زیادی وجود دارد. برای مثال اگر شما ندانید که دقیقاً چه می‌خواهید و احتمال اینکه در آینده تغییرات زیادی در پروژه‌تان بدهید بسیار زیاد است بهترین راه استفاده از این روش است. چراکه در این صورت دیگر به‌طور مکرر مجبور به تغییر قراردادتان نخواهید بود. اگر تصمیم نگرفته‌اید که دقیقاً چه می‌خواهید و نمی‌دانید که ابعاد پروژه، اندازه‌های دقیقتان، قیمت، مدت پروژه و زحمات طراحی و … به چه شکل است و ممکن است بعدها تغییرات زیادی در پروژه‌تان ایجاد کنید و حتی خیلی از بخش‌ها را حذف کنید و یا برعکس اضافه کنید بهترین پیشنهاد برای شما استفاده از این روش است.

این روش همچنین برای مشتریانی که مطمئن هستند معماری که قرار است با او کار کنند انسانی اخلاق مدار است نیز می‌تواند بسیار مناسب باشد. چراکه معماران اخلاق مدار و باوجدان به‌طور درست روی پروژه‌ها کار می‌کنند و پروژه را در زمان تعیین‌شده به پایان می‌رسانند. اما یک معماری که اخلاقیات برایش اهمیت خاصی ندارد ممکن است زمان زیادی را صرف به اتمام رساندن پروژه بکند و در این صورت هزینه زیادی را برای شما ایجاد کند.

این روش همچنین در مواقعی می‌تواند مناسب باشد که معمار شما یک محدوده تخمینی قیمت و زمانی که فکر می‌کند برای طراحی و خدمات معماری در بر خواهد داشت را به شما بگوید و شمارا از جزئیات کامل آن باخبر سازد. در این صورت شما هم از همه‌چیز آگاهی کامل خواهید داشت و قادر خواهید بود با خیال راحت و با علم اینکه چقدر هزینه و زمان روی پروژه‌تان خواهید گذاشت گام بردارید.

3.هزینه‌های ثابت

روش پرداخت ثابت چیست؟

روش پرداخت ثابت به قراردادهایی گفته می‌شود که از سوی معماران برای خدمات حرفه‌ای که به مشتریان ارائه می‌دهند در نظر گرفته می‌شود.

چرا معماران از روش پرداخت ثابت استفاده می‌کنند؟

معماران بیشتر تمایل دارند از این روش برای پروژه‌های کوچک‌تر استفاده کنند که در آن محاسبه خدمات و جزئیات بسیار راحت‌تر است. چراکه دیگر نیازی به برنامه‌ریزی‌های دقیق روی طراحی و دیگر بخش‌های پروژه نیست. خدمات ارائه‌شده نیز نسبت به پروژه‌های دیگر کمتر خواهد بود و به همین دلیل بهترین روش برای پرداخت چنین پروژه‌هایی روش هزینه ثابت است.

مزایا و معایب روش پرداخت ثابت

مزایای این روش این است که همه‌چیز بسیار ساده است. مقدار هزینه‌ای که شما موافقت می‌کنید بپردازید نیز ثابت خواهد ماند و می‌تواند خیالتان راحت باشد که هزینه‌ای را پرداخت خواهید کرد که خودتان قبول کرده‌اید. مگر در موارد بسیار نادر و خاص که دامنه خدمات و توسط معمار و تحت کنترل و نظارت خودش ممکن است تغییر کند.

همچنین معمار شما با رضایت کامل تمام انرژی‌اش را روی پروژه‌تان خواهد گذاشت. چراکه دیگر نگران پرداخت هزینه‌هایش نیست و همه‌چیز طبق قرارداد و هزینه ثابتی که در آن ثبت‌شده است پیش می‌رود و در این شرایط مسئله زمان نیز برای آن‌ها اهمیت زیادی نخواهد داشت.

از طرف دیگر، ممکن است معمار به دلیل اینکه احساس کند پروژه نیاز به مقدار زمان بیشتری نسبت به چیزی که در نظر گرفته بود دارد که در این شرایط امکان دارد تعهد کمتری نسبت به پروژه‌تان داشته باشد چراکه کار کردن با شرایط قبلی برای او به‌صرفه نخواهد بود.

تنها چیزی که باید در این روش بدانید این است که قبل از هر چیزی باید به تمام جزئیات پروژه‌تان واقف باشید. یک معمار اگر احساس کند هر قسمت از پروژه برای او گنگ و نامشخص است به‌سختی با عقد قرارداد موافقت خواهد کرد.

چه زمانی بهتر است از روش پرداخت ثابت استفاده کرد؟

این روش فقط زمانی مناسب خواهد بود که تمام ابعاد پروژه برایتان از قبل واضح و مشخص باشد. اگر به‌یقین می‌دانید که می‌خواهید دقیقاً از چه خدماتی بهره‌مند شوید و تمامی آن‌ها از قبل برایتان مشخص‌شده باشند، و یا یک ایده بسیار خوب برای پروژه‌تان در نظر دارید و معمارتان نیز می‌داند که پروژه‌تان چقدر طول خواهد کشید و بتواند به‌خوبی حدس بزند که برایتان چقدر هزینه خواهد داشت این روش بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

قیمت طراحی ساختمان4.روش‌های ترکیبی

روش‌های پرداخت ترکیبی چیست؟

روش پرداخت ترکیبی به مجموع دو یا چند روشی که در بالا ذکر شد گفته می‌شود. برای مثال روش پرداخت ممکن است ترکیب روش ساعتی و دیگر موارد باشد.

برای مثال از این روش در مواردی می‌توان استفاده کرد که یک شرکت معماری هزینه‌های ثابتی بر اساس خدماتی طراحی که به شما ارائه می‌دهد در اختیارتان می‌گذارد (به خاطر اینکه می‌توان تخمین زد که هزینه این خدمات چقدر خواهد شد) و در کنار آن روش پرداخت ساعتی را برای دیگر خدمات پیشنهاد می‌دهد (چراکه در این حالت نیز دقیقاً مشخص نیست که خدمات چقدر زمان‌بر خواهند بود).

یک مثال دیگر نیز می‌تواند برای شرایطی صدق کند که در آن، شرکت هزینه‌های ساعتی را برای ایده طراحی خانه به شما پیشنهاد می‌دهد و سپس روش هزینه ثابت را برای بقیه قسمت‌های طراحی در اختیارتان می‌گذارد. به‌طور کل در هر مرحله‌ای که تشخیص داده شود مشخص کردن برنامه‌ها و مقیاس و اندازه پروژه ممکن است سخت و یا پیچیده باشد ناخودآگاه تمایل سمت روش پرداخت ساعتی می‌رود. و یا اگر هر زمان هر قسمتی از پروژه مبهم و یا نامشخص باشد بازهم به دلیل اینکه ممکن است در آینده قرارداد با تغییرات زیادی مواجه شود پس به‌ناچار از همان روش پرداخت ساعتی استفاده می‌شود.

چرا معماران از روش پرداخت ترکیبی استفاده می‌کنند؟

معماران این روش را به دلیل اینکه مطمئن و امن است بسیار دوست دارند. چراکه این روش هم منعطف و هم مطمئن برای مواقع پیش‌بینی‌نشده و پروژه‌هایی است که ناشناخته هستند و نیاز جدی برای استانداردسازی و پیش‌بینی جزئیات پروژه دارند که موردپسند مشتریان است.

مزایا و معایب استفاده از روش پرداخت ترکیبی

این روش معمولاً انعطاف‌پذیر و منصفانه است و مشتریان نیز می‌توانند به‌خوبی آن را درک و با آن موافقت کنند و معماران نیز به خاطر رضایتی که دارند بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند.

تنها چالش این روش این است که فقط مشتری با آن موافقت کرده و آن را بپذیرد. شاید در اول این روش کمی پیچیده به نظر برسد اما وقتی‌که اکثر مشتریان از حقایق پشت پرده انتخاب این روش مطلع می‌شوند آن را قبول می‌کنند. چراکه آن‌ها متوجه می‌شوند نقاط بسیار مبهمی در آینده در پروژه‌شان وجود خواهد داشت که برای معمار تخمین و پیش‌بینی هزینه‌هایی که ثابت نیستند بسیار سخت خواهد بود. بنابراین آن‌ها به‌خوبی درک خواهند کرد که چرا از این روش برای پرداخت استفاده می‌شود.

چه زمانی بهتر است از روش پرداخت ترکیبی استفاده کرد؟

این روش زمانی استفاده می‌شود که معمار تمام خدمات را برای همه مراحل متعدد طراحی و ساخت پیشنهاد می‌دهد. ممکن است در ابتدا این روش کمی پیچیده به نظر برسد ولی بعدازاینکه همه‌چیز به‌وضوح شرح داده شد هردوی مشتری و معمار با آسودگی خاطر به همکاری خود ادامه می‌دهند.

کدام روش بهتر از بقیه است؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که هیچ محدودیت و یا تعریفی برای استفاده از روش خاصی وجود ندارد. چراکه هر روشی مزایا و چالش‌ها و دردسرهای خود را در بردارد و بهتر است طبق توضیحاتی که داده شد به‌درستی در موقعیت صحیح خود استفاده شوند. به‌طور حتم معمار شما یک روش از گزینه‌های بالا را برای پرداخت به شما پیشنهاد خواهد کرد و دست‌آخر این شمایید که باید انتخاب کنید و همچنین درک کنید که چرا این روش به شما پیشنهاد داده است. ما معتقدیم که کار کردن با یک معمار خوب در طی مرحله ساخت نتیجه خوبی را به شما خواهد داد.

آیا خواندن این مقاله و آگاهی روش‌های متعدد پرداخت موردتوجه‌تان قرار گرفت؟ اگر این‌طور بود لطفاً نظرتان را در زیر با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: بلاگ پادیر گستر

مطالب عمومی , , ,
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *