چگونه ایده‌های پروژه‌تان را با طراح معمار به اشتراک بگذارید؟

شهریور 27, 1397

چگونه ایده‌های پروژه‌تان را با طراح معمار به اشتراک بگذارید؟

ما به‌عنوان معماران قصد داریم به شما کمک کنیم تا بدانید می‌خواهید دقیقاً چه چیزی در خانه‌تان باشد و چگونه آن را طراحی کنید.
مهم‌تر از همه، ما قصد داریم به شما کمک کنیم تا کاملاً بدانید دقیقاً به چه چیزی نیاز دارید. در این حالت متوجه خواهید شد که یک طراحی خوب و خانه‌ای که خوب طراحی‌شده است با خانه‌هایی که فقط زیبا هستند چه فرقی دارند و همچنین به شما کمک خواهیم کرد که از انجام کارهای اضافی و اتلاف وقت برای آزمون و خطاهای متعدد جلوگیری کنید. برای طراحی موفقیت‌آمیز یک پروژه، بسیار مهم است بدانید چه می‌خواهید و هدفتان، نیازتان و سبک طراحی‌تان چیست.
در کل 3 نوع مشتری برای ساختمان‌های مسکونی وجود دارد: شما قصد دارید جزءِ کدام‌یک از آن‌ها باشید؟

اغلب مشتریان به 3 دسته تقسیم می‌شوند:
کسانی که می‌دانند دقیقاً چه می‌خواهند (تقریباً همه‌چیز را می‌دانند)
کسانی که در کل نمی‌دانند چه می‌خواهند
و کسانی که مابین این دو قرار دارند (یعنی هم تقریبا حدس می‌زنند که چه می‌خواهند و هم تصور دقیقی از آنچه می خواهند ندارند!)

مشتریانی که همه‌چیز را می‌دانند و مشتریانی که هیچ ایده‌ای از خواسته‌هایشان ندارند می‌توانند مشکلات بزرگی برای یک طراح معمار ایجاد کنند. مشتریان نوع اول با فهرستی از کارهایی که قبلاً انجام‌شده و یا باید انجام شود بعلاوه چیزهایی که می‌خواهند و یا قسمتی از یک مجله را که برش داده‌اند و همچنین به همراه تابلو ایده‌هایشان به سراغ ما می‌آیند. آن‌ها معمولاً به یک پروژه‌ای در یک مجله و یا به وب‌سایت شخصی اشاره می‌کنند و قبل از اینکه حتی با معمارشان ملاقات کنند و اهداف پروژه‌شان را شفاف‌سازی کنند می‌گویند: “من همین را می‌خواهم”
این‌گونه مشتریان در چشم یک معمار همانند دیکتاتورهایی هستند که بدون اینکه بدانند چرا برخی طراحی‌ها ممکن است ایده مناسبی برای کارشان نباشد و یا چرا کپی کردن برخی طراحی‌ها از مجلات ممکن است کار مناسبی نباشد، فقط یاد گرفته‌اند بگوید “این کار را انجام بده، آن کار را انجام بده.” درست است که علی‌رغم انعطاف‌ناپذیری‌شان به چیزی که می‌خواهند می‌رسند ولی آیا این کار بهترین راه برای پروژه است؟ به نظر ما اتخاذ چنین روشی کار نادرستی است و روش مناسبی برای گرفتن نتیجه مطلوب در طراحی خانه نیست.
تنها چیزی که چنین مشتریانی نیاز دارند بدانند این است که باید به طراح و یا معمارشان اجازه دهند تا آن‌ها و سلیقه‌شان را بشناسند و دیدگاهشان را به‌خوبی درک کنند. نه اینکه بدون وقفه به آن‌ها بگویند که چه می‌خواهند. سپس به آن‌ها اجازه دهند که همراه با آن‌ها طراحی ایده‌آلی خلق کنند و بعد با آن‌ها درباره ایده‌شان صحبت کنند.

چگونه ایده‌های پروژه‌تان را با طراح معمار به اشتراک بگذارید؟
همان‌طور که گفته شد گروه دیگری از مشتریان نیز وجود دارند که در کل نمی‌دانند چه می‌خواهند. آن‌ها از معمارشان انتظار دارند که ذهنشان را بخوانند. آن‌ها معمولاً قادر به پیدا کردن چیزی که می‌خواهند نیستند چرا که اصلاً نمی‌دانند از چه چیزی خوششان می‌آید. ذهن چنین مشتریانی اغلب پر از انبوه اطلاعات ضد و نقیض است. “من این را می‌خواهم، نه نه صبر کن، من آن را می‌خواهم. نه صبر کن…” این‌ها معمولاً این جمله را می‌گویند: “والا نمی‌دانم، حالا شاید اگر چیزی نشانم بدهید بتوانم بگویم چه می‌خواهم.”
چیزی که چنین مشتریانی نیاز دارند بدانند این است که باید اجازه دهند یک معمار خوب آن‌ها را راهنمایی کنند و به آن‌ها کمک کنند تا بفهمند که دقیقاً چه می‌خواهند، و به آن‌ها بیاموزند که چرا برخی تصمیمات باید بر اساس سبک طراحی، بودجه، برنامه و فضا گرفته شود. و درنهایت مشتری نیاز دارد تصمیم درستی بگیرد که دقیقاً چه چیزی را دوست دارد و چه چیزی می‌خواهد.

دسته سوم مشتریانی که هم می‌دانند چه می‌خواهند و هم نمی‌دانند مابین تمام چیزهایی که گفته شد قرار می‌گیرند. آن‌ها معمولاً هر دو این کارها را انجام می‌دهند، یعنی یک ایده از اینکه می‌خواهند ظاهر خانه‌شان چگونه باشد دارند اما از طراج معمار در مورد روند کارشان پرس‌وجو می‌کنند تا بدانند دقیقاً کارها چگونه پیش می‌رود.
بهترین روش برای اینکه جزءِ چنین مشتریانی نباشید این است که یک ایده شفاف از اینکه می‌خواهید خانه‌تان چه شکلی باشد و داشته باشید و سپس یک ایده طراحی از سبک موردعلاقه‌تان نیز داشته باشید. اجازه دهید تا معمار یا طراحتان شما را در روند پیدا کردن و فهم سبک موردعلاقه‌تان با کمک فهرستی از ایده‌ها و نمونه‌های پروژه‌هایی که دارد راهنمایی کند تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. توجه داشته باشید تخصص آن‌ها حل کردن مشکلات متعدد است که افراد معمولی قادر به رفع آن‌ها نیستند.
پیدا کردن الهامات در طراحی و خلق ایده‌های جالب تقریباً تبدیل به جزئی از ضروری‌ترین (و البته جالب‌ترین) روند کار شده است، چرا که این تنها روش بصری و ارتباط با طراح معمار و یا معمار است.

با معمارتان در ارتباط باشید
ارتباط با معمار بخصوص در پروژه‌های مسکونی بسیار ضروری است. ارتباط خوب شما و معمارتان بر روی چگونگی روند کار و نتیجه مطلوب کارتان تأثیر به سزایی دارد. چراکه هیچ‌کس بهتر از خودتان دقیقاً نمی‌داند شما از چه چیزی خوشتان می‌آید. پس حتماً مطمئن شوید که معمارتان به‌خوبی شما و ترجیحاتتان را درک می‌کند.
در ابتدای روند ساخت پروژه، در مرحله طراحی مفهومی، ایده طراحی ممکن است کمی گنگ باشد. این کاملاً امری طبیعی است، چراکه شما و معمارتان راجع به چیزی صحبت می‌کنید که جزئیات آن هنوز کاملاً واضح و معلوم نیست. قرار دادن طراحی در یک حالت سیال و انعطاف‌پذیر بسیار خوب است، چراکه به شما فرصت این را می‌دهد که در آینده تغییرات زیادی در روند پیشرفت پروژه‌تان بدهید. هرچه قدر که شما به جلو پیش بروید مراحل بعدی برای شما واضح‌تر و جزئیات کار برایتان شفاف‌تر می‌شود. پس یادتان باشد که تمام تصاویر مبهم به‌مرورزمان برایتان واضح‌تر شده و همه‌چیز برایتان مشخص می‌شود.

چگونه ایده‌های پروژه‌تان را با طراح معمار به اشتراک بگذارید؟
چرا ارتباط غیرحضوری با معمار به‌تنهایی مفید و مؤثر نیست؟
مشکلی که اغلب در ارتباط غیرحضوری در مقایسه با ارتباط حضوری با یک معمار وجود دارد این است که معماران کار بصری انجام می‌دهند و ارتباط حضوری با آن‌ها مؤثرتر از ارتباط غیرحضوری با آن‌ها خواهد بود. تابه‌حال شنیده‌اید که می‌گویند: “یک تصویر بهتر از هزاران کلمه است؟” خب دراین‌باره باید گفت که این جمله کاملاً برای کار ما صدق می‌کند. ما به‌طور یقین می‌توانیم حس و سبک و پیام زیادی از طریق تصویر به شما منتقل کنیم تا فقط چند کلمه محدود. و تقریباً همه می‌دانیم کلمات معنای متنوعی برای افراد متفاوت دارند. برای مثال، نکات دقیق و ریزی بین آثار مدرن و معاصر وجود دارد و همین دلیل واضحی برای این است که چرا نشان دادن نمونه‌های پروژه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

در مورد سبک زندگی، شخصیت، و سلیقه شخصی‌تان با معمارتان ارتباط برقرار کنید
معمارتان را برای بازدید خانه‌تان دعوت کنید: شما بالاخره باید یک معمار را به خاطر اینکه از سبک او خوشتان می‌آید انتخاب کنید. این‌طور نیست؟ اما آیا آن‌ها می‌دانند شما از چه سبکی خوشتان می‌آید؟ معمارتان نیاز دارد که شمارا بشناسد و بداند دقیقاً از چه سبکی خوشتان می‌آید. این خیلی مهم است که سلیقه شخصی خودتان را در طراحی‌تان دخیل کنید و به یاد داشته باشید بدون در نظر داشتن ایده‌های شخصی‌تان فقط به معمارتان اکتفا نکنید که همه‌چیز را به‌طور خودکار مطابق با سلیقه شما طراحی کند.
به معمارتان بگویید چه کسی هستید: مانند سبک موردعلاقه‌تان معمارتان باید بداند شما دقیقاً چه کسی هستید. برای مثال آیا شما بیشتر قسمت خارج خانه را نسبت به داخل خانه دوست دارید؟ آیا دوام و ماندگاری برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد؟ آیا صرفه‌جویی انرژی برایتان مسئله مهمی است؟ مطمئن شوید که همه این‌ها را در همان ابتدای کار به معمارتان می‌گویید تا او تمام این جزئیات را در طراحی‌اش دخیل کند.

چگونه ایده‌های پروژه‌تان را با طراح معمار به اشتراک بگذارید؟
به معمارتان راجع به عاداتتان بگویید: شاید عادات روزانه شما نیز مرتبط با طراحی‌تان باشد و روی آن تأثیر بگذارد. برای مثال اگر آدم سحرخیزی هستید، این خصلت و عادت شما بر روی محل اتاق‌خوابتان تأثیر زیادی خواهد گذاشت. یا مثلاً اگر مایل نیستید روشویی حمام خود را با شریک زندگی‌تان به اشتراک بگذارید و باهم از آن استفاده کنید بهتر است قبل از دیر شدن این قضیه را با معمارتان در میان بگذارید تا فکری به حال این موضوع کند. یا برای مثال اگر سالی-ماهی یک‌بار آشپزی می‌کنید و اغلب مهمان زیادی نیز ندارید باید یک آشپزخانه معمولی تدارک ببینید. اما اگر برعکس آدم بسیار خوش‌گذرانی هستید و در خانه‌تان مراسم شام متعددی برگزار می‌کنید، حتماً اطمینان حاصل کنید که معمارتان از این قضیه مطلع باشد.
به آن‌ها راجع به چیدمان خانه بگویید که آیا مینیمالیست هستید یا نه: آیا انبوهی از کتاب و یا یک کمد پر از لباس دارید؟ آیا یک مجموعه بزرگ هنری دارید؟ یا یک اتاق پر از مجموعه جنگ ستارگان؟ توجه کنید که چه مجموعه عظیمی از محصولات متنوع داشته باشید و چه نداشته باشید باید حتماً به معمارتان بگویید و او را در جریان بگذارید تا بر پایه اطلاعات دقیق که دارد فضای موردنیاز و مناسبی با عادات شمارا طراحی کند.
طراح معمار را به خانواده معرفی کنید: این بسیار کار خوبی است که اجازه بدهید طراح معمار با تک‌تک اعضای خانواده‌تان آشنا شود و نیازهای تک‌تک آن‌ها را بشناسد. برای مثال شاید ممکن باشد شما برای خودتان یک اتاق بزرگ و برای بچه‌هایتان اتاق کوچکی نخواهید و ترجیح بدهید که فضای کافی برای بچه‌هایتان وجود داشته باشد چراکه چند صباحی دیگر آن‌ها پا به دوران نوجوانی گذاشته و به فضای کافی و مناسبی نیاز خواهند داشت. پس حتماً معمارتان را در جریان چنین جزئیاتی بگذارید. یا برای مثال اگر هم‌اکنون فرزندی ندارید ولی برای آینده‌ای نه‌چندان دور برنامه‌ریزی کردید، مجدداً آن را با معمارتان در میان بگذارید. و یا اگر قرار است فرزندانتان به‌زودی از شما جداشده و زندگی مستقل جدیدی را آغاز کنند بازهم باید معمارتان از این موضوع مطلع باشد.

توصیه مفید برای همکاری با یک طراح معمار:
اگر به دنبال یک معمار برای ساختمان خود هستید، کسی را پیدا کنید که یک روند طراحی معماری مبتنی بر همکاری داشته باشد. سپس در مرحله بعدی پروژه مشارکت کنید و سعی کنید که انعطاف بیشتری برای پذیرش بسیاری از مسائل داشته باشید. در نظر داشته باشید که این یک کار تیمی است، شما نیاز دارید در برابر ایده‌های بدتان راهنمایی شوید تا آن‌ها تبدیل به بهترین ایده‌هایتان شوند. و همچنین این را هم در نظر داشته باشید که ممکن است زمان برآورده کردن خواسته‌هایتان یکم طولانی شود، بنابراین سعی کنید صبور باشید.

منبع: وبلاگ پادیر گستر البرز

مطالب عمومی ,
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *