کاهش هزینه‌های ساخت در هنگام طراحی ساختمان

مهر 1, 1397

کاهش هزینه‌های ساخت در هنگام طراحی ساختمان

اصلا فرقی ندارد که وظیفه طراحی ویلا یا ساختمان خودتان را به پادیر گستر داده باشید یا خیر. بهارحال یکی از مشکلاتی که در هنگام طراحی ساختمان‌ها پیش می‌آید، تخمین هزینه‌های احتمالی و مواجهه با کمبود بودجه در شرایط خاص سرمایه‌گذاری است. در این هنگام چه باید کرد؟ آیا باید کل پروژه را از نو طراحی کرد؟ آیا باید تا زمان تأمین بودجه موردنظر پروژه را لغو نمود؟ یا به‌جای این کارها، باید در زمان طراحی، هزینه‌های ساخت را پایین آورده و برخی جزییات را حذف نمود؟ طبیعتا روش آخری یعنی کاهش هزینه‌ها بسیار کم‌ دردسر‌تر از باقی روش‌ها بوده و کماکان پروژه شما را رو به‌ جلو باقی نگاه می‌دارد.

اما از کجا بدانیم که آیا کاهش هزینه‌ها ضروری است یا خیر و اینکه چقدر روی کل پروژه موثر است. پیش از آنکه کل پروژه خود را طراحی نمایید، استراتژی‌های کاهش هزینه‌ای که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد را در نظر بگیرید. با این کار متوجه خواهید شد که آیا طراحی شما با بودجه فعلی‌تان همخوانی دارد یا خیر؟

در این مقاله به بررسی ۳ روش برای کاهش هزینه‌ها، زمانی که در حال طراحی پروژه هستید خواهیم پرداخت. این موارد به ترتیب عبارت‌اند از:

  • کاهش وسعت
  • کاهش پیچیدگی
  • تغییر مواد بکار رفته یا نوع سیستم استفاده‌ شده

اما هر کدام از این موارد به چه معنی هستند و چه تاثیری روی روند کاری شما دارند؟

کاهش هزینه‌های ساخت در هنگام طراحی ساختمان

کاهش وسعت

بزرگ‌ترین راه برای کاهش هزینه‌ها در یک ساخت‌وساز، کوچک نمودن ابعاد و وسعت آن است. این استراتژی بیشترین تأثیر را در کم کردن هزینه‌های شما داشته و نخستین موردی است که باید در نظر بگیرید. کاهش وسعت به معنای کوچک نمودن سایز محدوده پروژه، یا حذف برخی المان‌ها و فضاهای از پیش برنامه‌ریزی‌شده است.

دلیل تأثیر بسیار زیاد این روش آن است که کم نمودن ابعاد اجرایی پروژه شما، تنها به معنای کم شدن فضای استفاده‌شده نیست؛ بلکه همراه خود کاهش مواد و مصالح مصرفی، کاهش میزان پی‌ریزی‌های موردنیاز، کم شدن حجم کار و … را نیز در پی دارد. علاوه بر این، پس از ساخت نیز هزینه‌های کمتری برای شما خواهد داشت. هزینه انرژی‌های مصرفی مانند قبوض برق و آب و هزینه‌های نگهداری هم بخشی از این مخارج هستند.

نکات مهم در زمان اجرای این استراتژی

  • تمامی فضاها به‌صورت یکسان ساخته نمی‌شوند. حذف یک فضای مربعی از اتاق‌خواب و یا اتاق نشیمن، تأثیر متفاوتی با کاهش همان میزان فضا از دست‌شویی یا آشپزخانه خواهد داشت؛ زیرا فضاهای مختلف، نسبت به یکدیگر هزینه‌های متفاوتی در ساخت خواهند داشت. به‌عنوان‌مثال آشپزخانه و حمام، بیشترین هزینه‌ها را در یک پروژه به خود اختصاص می‌دهند. دلیل آن‌ هم المان‌های هزینه ‌بری است که در آن‌ها استفاده می‌شود. کابینت آشپزخانه، لوازم‌خانگی، میز‌ها، اتصالات لوله‌کشی و اتصالات برق و روشنایی ازاین‌دست موارد پرهزینه می‌باشند. از سوی دیگر به ‌عنوان ‌مثال اتاق‌خواب نیاز به بکار بردن چنین مواردی نداشته و طبعاً هزینه ساخت آن نیز کمتر است.
  • به هزینه ساخت هر مترمربع فکر نکنید! کاهش دادن میزان وسعت پروژه شما، درواقع هزینه ساختی که به ازای هر مترمربع محاسبه می‌کنید را افزایش می‌دهد. زیرا شما درهرصورت نیاز به سیستم تهویه مطبوع، آب‌گرم‌کن و … دارید. چنین مواردی پرخرج هستند؛ حال که ابعاد پروژه در حال کاهش است این هزینه‌های ثابت بر میزان مترمربع کمتری تقسیم می‌شوند و به همین دلیل، هزینه ساخت هر مترمربع از پروژه افزایش می‌یابد، اما درنهایت هزینه کلی شما رو به کاهش خواهد بود! اجاره ندهید تا این مورد حواس شما را از مسائل مهم‌تر پرت کند.
  • همه کارها را باهم نکنید! سعی کنید مواردی که ساخت آن‌ها بعداً هم به‌سادگی امکان‌پذیر است را به زمان دیگری موکول کنید. شما همیشه می‌توانید یک آلاچیق در حیاط خود داشته باشید، پس می‌توانید در حال حاضر بر روی ساخت ساختمان اصلی تمرکز نمایید. البته خود این کار نیز می‌تواند عوارض جانبی‌ای در پی داشته باشد. زیرا می‌توانند موجب به تعویق انداختن اموری که در ابتدا مایل به انجام آن‌ها بوده‌اید شده و پروژه اصلی‌ای که در سر داشتید، جای خود را به یک پروژه “در حال حاضر مقرون‌به‌صرفه” بدهد.

کاهش هزینه‌های ساخت در هنگام طراحی ساختمان

کاهش پیچیدگی

استراتژی دیگری که در کم‌کردن هزینه‌های ساخت‌وساز بسیار مؤثر است، کاهش پیچیدگی طراحی پروژه است. پیچیدگی می‌تواند در اشکال مختلفی ظاهر شود. نقشه پیچیده و شلوغ یک محوطه، استفاده از پیچ و انحناهای زیاد، سقف بلند، گچ‌بری‌های زیاد و … ازجمله این موارد هستند.

دلیل اینکه کم کردن پیچیدگی پروژه به کاهش هزینه‌های نهایی منجر می‌شود این است که پروژه پیچیده، زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارد و زمان بیشتر یعنی هزینه بیشتر! اجرای پروژه، حمل‌ونقل، حقوق کارگران و مهندسین و … می‌توانند خرج زیادی روی دست شما بگذارند و به همین دلیل، هرگونه فعالیتی که باعث زودتر اجراشدن ساخت‌وساز گردد، کاهش هزینه را در پی خواهد داشت.

کم کردن تعداد کنج‌های موجود در نقشه، به معنای اجرای ساده‌تر و سریع‌تر آن است. همچنین تأثیرات دیگری نیز در پی خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال حذف تعدادی از ورودی و خروجی‌ها موجب کاهش زمان اجرا،‌ کاهش پی‌ریزی‌های موردنیاز، میزان کار و همچنین هزینه ساخت است.

نکات مهم در اجرای این استراتژی

  • یک طراحی جمع‌وجور داشته باشید. به‌عنوان‌مثال یک منزل ۳۰۰ متری یک طبقه را با یک منزل ۲ طبقه با همان متراژ مقایسه کنید. منزل ۲ طبقه ازنظر هزینه بسیار منطقی‌تر از ۱ طبقه است. زیرا نیاز به پی‌ریزی کمتری داشته و همچنین مساحت سقف آن کاهش می‌یابد. تجربه به ما نشان داده که این مورد برای مثال در ساخت و طراحی ویلا بسیار تأثیرگذار است. البته توجه داشته باشید که هزینه‌هایی برای اسکلت و یا پله‌ها باید در نظر بگیرید. حتی اگر بخواهید از پله گرد استفاده کنید هم احتمالا هزینه‌های زیادی در پی خواهد داشت.
  • از ابعاد استاندارد برای ساخت‌وساز استفاده کنید. مصالح ساختمانی و مواردی که در ساختمان بکار می‌روند، ابعاد استانداردی دارند. توجه کنید که کاهش سایز‌های شما به‌گونه‌ای نباشد که با این موارد همخوانی نداشته باشد. زیرا در این صورت با چالش‌های بسیاری مواجه خواهید شد. این دقیقا همان نکته‌ای است که طراحان ما در پادیر گستر سطح می‌کنند در تمامی طراحی‌های خودشان (حتی آنها که مشکل تامین بودجه ندارند نیز آن را رعایت کنند).

کاهش هزینه‌های ساخت در هنگام طراحی ساختمان

تغییر در مواد به‌کاررفته

پس از کاهش ابعاد و پیچیدگی پروژه، آخرین استراتژی برای کم کردن هزینه‌ها، استفاده از موادی است که قیمت مناسب‌تری دارند. البته این به معنای استفاده از مواد بی‌کیفیت نیست. به‌عنوان‌مثال می‌توان جنس دیواری که قصد ساخت آن دارید را عوض کنید یا مثلاً جنس و نوع کف‌پوش خود را تغییر دهید. البته در این میان باید میزان هزینه لازم برای نصب این مصالح جدید را نیز در نظر بگیرید. زیرا گاهی اوقات جنس مواد هزینه کمتری دارد اما نسبت به قبل، مبلغ بیشتری برای نصب و اجرا نیاز خواهد داشت. به همین دلیل نمی‌توان این روش را به اندازه ۲ راه قبلی مؤثر دانست. به‌عنوان‌مثال ممکن است به فکر استفاده از دیوار پوش‌های کاذب بجای کاشی باشید. اما با توجه به هزینه‌های نصب به این نتیجه برسید که نصب کاشی مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود. مثلا ما در پروژه ویلایی مهرشهر با همین روش و استفاده از سیمان به جای سنگ نما در نمای ساختمان که رو به حیاط بود، هزینه‌های ساختمان را تا حد زیادی کاهش دادیم. اما خود اجرای سیمان به جای سنگ هم کار ساده‌ای نیست. مهندس عباس پناه مدیر مجموعه پادیر گستر در این ویدئو درباره این تغییر روش توضیح می‌دهند.

نکات مهم در اجرای این استراتژی

  • توجه داشته باشید که چه چیزی را قربانی چه چیزی می‌کنید. در صورت عدم توجه و دقت کافی در بسیاری موارد، زیبایی و کیفیت پروژه نهایی خود را فدای انتخاب مواد ارزان‌تر خواهید نمود.
  • تغییر مواد مصرفی همیشه ساده نیست! انتخاب‌های جدید شما می‌تواند بر روی سایر بخش‌های پروژه و طراحی آن‌ها تأثیر بگذارد و این روند به سایر بخش‌ها نیز سرایت کند. تغیر جنس یک بخش می‌تواند تغییر رنگ یا سایز مواد در بخش‌های دیگر را در پی داشته باشد. این تأثیر ممکن است تغییراتی را در کل پروژه ایجاد کند که اجرای آن عملا مقرون به صرفه نخواهد بود. بنابراین برای به کارگیری این استراتژی، لزوما باید از یک مهندس معمار با تجربه مشورت بگیرید.

جمع‌بندی

همواره به یاد داشته باشید که بهترین زمان برای کم کردن هزینه‌ها، در زمان طراحی پروژه و پیش از بتن‌ریزی و شروع ساخت دیوارها است. زیرا علاوه بر اینکه ساختمان نهایی کاملاً با بودجه‌تان همخوانی خواهد داشت، میزان بسیار زیادی در زمان و هزینه شما نیز صرفه‌جویی می‌شود. در صورتی که تغییر پروژه، آن هم در زمان اجرا بسیار هزینه‌بر خواهد بود و این یکی از دلایلی است که بسیاری از پروژه‌های ساختمانی پس از این زمان، به سختی می‌توانند از پس افزایش هزینه‌های ساخت در اثر تغییر در منابع یا شرایط تورمی برآیند.

پیشنهاد ما این است که با کمک یک شرکت طراحی معماری ساختمانی مانند “پادیر گستر” همواره در هر پروژه‌ای موارد زیر را رعایت نمایید:

  • یک طراحی اولیه تهیه کنید.
  • تخمینی از هزینه‌های ساخت‌وساز بزنید.

اگر هزینه‌ها با بودجه شما همخوانی داشت ادامه دهید و در غیر این صورت از ۳ استراتژی‌ای که در بالا گفته شد استفاده نمایید. می‌توانید از یک روش چندین بار استفاده کنید اما اگر بازهم هزینه‌ها بیشتر از بودجه شما بود، شاید به یک طرح جدید نیاز داشته باشید. یافتن طرح جدید، بسیار بهتر از آن است که در حین اجرا به این مشکلات برخورد کنید و ناچار به توقف پروژه یا تأمین مالی از منابع دیگر شوید. ما برای طراحی ویلا یا ساختمان با طرح‌های جدید در خدمتتان هستیم. بنابراین می‌توانید مستقیما با ما تماس بگیرید.

منبع: وبلاگ پادیر

مطالب عمومی , ,
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *