بهترین استفاده از فضا در یک آپارتمان کوچک

مهر 11, 1397

بهترین استفاده از فضا در یک آپارتمان کوچک

یکی از مشکلاتی که آپارتمان کوچک برای زندگی زوج‌های جوان دارد، فضای کم برای جا دادن وسایل و کاربری محیط داخل خانه است. در بسیاری موارد، زوج‌های جوان مجبور می‌شوند تا با تحمل هزینه‌های زیاد و دریافت وام، خانه‌ای بزرگ‌تر تهیه کنند. اما با توجه به گرانی خانه در کشور ما (و بسیاری از کشور‌های جهان)، به کارگیری طراحی خلاقانه در زمینه دکوراسیون داخلی و معماری ساختمان، می‌توان فضای بسیار مطلوبی را برای زندگی ایجاد کرد که هزینه آن بسیار کمتر از هزینه‌های جابجایی و تغییر مکان زندگی است. علاوه بر این این کار، موجب افزایش قیمت خانه ما شده و در صورت فروش یا اجاره ساختمان، تمامی هزینه‌های طراحی خانه، جبران می‌گردد. به عنوان مثال گروه طراحی سای Tsai یک آپارتمان کوچک تک‌خوابه در ملبورن Melbourne استرالیا را تبدیل به یک فضای کاربردی و مطلوب برای زندگی کرده است که در وب‌سایت پادیرگستر، درباره آن بیشتر می خوانیم.

داخل این آپارتمان کوچک، یک دیوار بسیار زیبای چوبی و چندکاره وجود دارد که برای آویزان کردن لباس‌ها و نگهداری چتر و کفش‌ها طراحی‌شده است. نصف دیگر دیوار برای نگه‌داری بطری‌های نوشیدنی تعبیه‌شده است.

بهترین استفاده از فضا در یک آپارتمان کوچک

سمت ورودی خانه مشرف بر اتاق نشیمن است که جلوی پنجره جایی دنج برای مطالعه و استراحت در یک بعدالظهر دلپذیر طراحی ‌شده است که توسط قفسه‌ها محصورشده است. یک کف‌پوش آبی نقره‌ای شکل، کف اتاق نشیمن را پوشانده است که علاوه بر حس سنتی تاتامی tatami (نوعی حصیر آبی‌رنگ سنتی که ژاپنی‌ها برای کف خانه‌شان از آن استفاده می‌کنند) همچنین یک نوع لطافت را به محیط نشیمن القا می‌کند. تلویزیون هم طوری طراحی‌شده است که هر موقع نیازی به تماشای آن نبود به‌راحتی مخفی و ازنظر پنهان می‌شود.

بهترین استفاده از فضا در یک آپارتمان کوچک

اتاق نشیمن هم حکم خانه و هم حکم دفتر و یا محل مطالعه را در این آپارتمان کوچک دارد و به‌عبارتی‌دیگر چندکاره است. در این محل یک میز متحرک با رایانه و چراغ مطالعه‌ای که داخل کمد مخفی می‌شود وجود دارد که هرگاه نیاز بود می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و در صورت عدم نیاز به‌راحتی در جای خودش گذاشته می‌شود.

بهترین استفاده از فضا در یک آپارتمان کوچک

اتاق‌خواب یک درب کشویی دارد که هم در و هم یک وایت برد سفید است که می‌توان روی آن برنامه‌های کاری و تحصیلی را یادداشت کرد که هنگام بسته شدن به‌راحتی از دید پنهان می‌شود. این در از جنس پنل پلی کربنات (نوعی پلیمر) شفاف ساخته‌شده است که قادر است نور را از خود عبور داده و در طول روز باعث روش‌تر شدن اتاق‌خواب شود و فضای آنجا را روشن کند.

بهترین استفاده از فضا در یک آپارتمان کوچک

یک حفره باریک میان قفسه‌های آشپزخانه و دیوار وجود دارد که میز غذاخوری تاشو به‌طور کشویی درون آن قرار می‌گیرد و در صورت نیاز بیرون کشیده شده و از آن استفاده می‌شود و در صورت عدم نیاز هم به‌راحتی تاشده و در جای خود قرار می‌گیرد. علاوه بر میز تاشو، صندلی‌ها نیز قابلیت تا شدن دارند که این کار باعث می‌شود اتلاف فضا درجایی که بسیار کوچک است به حداقل برسد.

بهترین استفاده از فضا در یک آپارتمان کوچک

دورتادور آشپزخانه با دیوارهای چوبی به ارتفاع 4 متر کار شده است. داخل آشپزخانه این آپارتمان کوچک نیز مجهز به یخچال‌فریزر و یک ماشین ظرف‌شویی است که آن‌ها هم به دلیل اشغال نکردن فضا و شلوغ‌پلوغ دیده نشدن آشپزخانه داخل کابینت‌ها، به شکل مخفی تعبیه‌شده‌اند. از رنگ سیاه برای هارمونی در کنار رنگ زیبای چوب استفاده‌شده است و به همین دلیل ظرف‌شویی و لوازم آشپزخانه به رنگ مشکی مات است.

در مقابل کابینت اصلی که در آشپزخانه ساخته‌شده است، یک دیوار با قفسه‌های متعدد برای نگهداری و قرار دادن وسایل الکترونیکی مثل توستر، دستگاه قهوه ساز و پلوپز و … تعبیه‌شده است.

در قسمت بالایی این قفسه‌های تزئینی، نور مخفی طراحی‌شده است که در آن لیوان‌ها و ظرف‌های شیشه‌ای و دکوری و در طرفی دیگر بطری‌های نوشیدنی جات به نمایش گذاشته‌شده است.

بهترین استفاده از فضا در یک آپارتمان کوچک

دیواری که قبلاً بین دستشویی و آشپزخانه بود در طراحی این آپارتمان کوچک برداشته‌ شده و به‌جای آن از یک در شیشه‌ای مات شونده استفاده‌شده است تا فضای این آپارتمان دل‌بازتر و بزرگ‌تر از قبل به نظر برسد. فنّاوری شیشه‌های مات شونده بر اساس نوع خاصی از فیلم‌های حاوی کریستال‌های مایع (PDLC film) است. هنگامی‌که جریان برق قطع می‌شود، مولکول‌های کریستال مایع به‌صورت نامنظم و به‌طور تصادفی و هرکدام در جهت متفاوت قرار می‌گیرند، این حالت منجر به انعکاس نور در جهات مختلف می‌شود و نور یکنواخت را از سطح شیشه‌ای رد می‌کند و درنهایت منجر به مات شدن آن می‌شود. از سوی دیگر، هنگامی‌که جریان برق برقرار می‌شود، کریستال‌ها در ردیف‌ها و ستون‌های مرتب قرار می‌گیرند که نور به‌راحتی از آن رد می‌شود که سبب شفاف‌سازی مجدد شیشه می‌شود. به نظر می‌رسد حضور یک دیوار مابین حمام و آشپزخانه فضا را دلگیر و خفه‌تر می‌کرد و طراح سعی کرده است با این کار از فضای کوچک خانه بهترین استفاده را بکند.

بهترین استفاده از فضا در یک آپارتمان کوچک

از همان چوبی که در آشپزخانه استفاده‌ شده در اتاق‌خواب نیز استفاده‌ شده است که سعی شده به سبک مینیمالیسم طراحی شود. یک میز کوچک قابل چرخش و تاشو نیز در کنار تخت تعبیه‌شده است که برای قرار دادن وسایل دلخواه کنار تخت استفاده می‌شود و راه ورود به حمام و دستشویی در قسمت انتهای اتاق‌خواب قرار داده‌شده است که از دور نمایان نیست و حالتی مخفی دارد و به‌محض ورود به اتاق مشخص می‌شود.

بهترین استفاده از فضا در یک آپارتمان کوچک

در طراحی داخل حمام این آپارتمان کوچک به‌طور کلی از چوب استفاده‌ شده است. یعنی دیوار و حتی کف آن نیز با چوب کارشده است. تنها یکی از دیوارها با برگ‌های سبز درختان مزین شده است که هارمونی زیبایی با چوب ایجاد کرده است و حس زیبای جنگل را به آدم القا می‌کند. حوله خشک‌کن نیز داخل کمدی چوبی به‌خوبی جای‌داده شده است تا از دید پنهان شود و سادگی و مینیمالیست بودن فضای حمام را به هم نزند.

بهترین استفاده از فضا در یک آپارتمان کوچک

یک دیوار شیشه‌ای نیز قسمت دوش حمام را به‌خوبی از دستشویی جدا کرده است و در شیشه‌ای مات نیز به‌خوبی از سمت آشپزخانه نمایان است.

اگرچه کاهش هزینه‌های ساخت در هنگام طراحی ساختمان، یک روش حرفه‌ای‌تر برای استفاده بهتر از فضا در آپارتمان کوچک محسوب می‌شود، اما گاهی اوقات مجبوریم روی یک ساختمان ساخته شده و قدیمی هم این تغییرات را اجرا کنیم. طراحی‌هایی از این دست، تنها از یک معمار حرفه‌ای برمی‌آید. ممکن است شما هم بخواهید خانه‌تان را بازسازی  و نوسازی کنید یا بخش‌هایی از خانه‌تان برای تغییر دکوراسیون داخلی آن، نیاز به مرمت و نوسازی داشته باشد. شرکت پادیر گستر معمولا در زمینه طراحی و ساخت و مدیریت پیمان پروژه‌های ساختمانی از صفر تا صد فعال است. اما طراحان حرفه‌ای ما همراه با تیم تخصصی معماری داخلی شرکت، می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند تا با کمترین هزینه، فضای زندگیتان را دلپذیرتر کنید. با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما بهره‌مند شوید.

منبع: وبلاگ پادیر

طراحی نقشه ویلا, مطالب عمومی , ,
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *