روش‌های طراحی ساختمان مدرن – بخش یک

مهر 14, 1397

روش‌های طراحی ساختمان مدرن – بخش یک

طراحی یک ساختمان مدرن کار راحتی نیست. این کار نیاز به صبر و حوصله، تخصص و اقداماتی دارد که معمولاً روی آن‌ها فکر زیادی می‌شود. اما در حقیقت چه چیزی باعث ایجاد مؤلفه‌های مدرن در طراحی یک خانه می‌شود و چگونه می‌توان تشخیص داد که طراحی ساختمانی که قرار است در آینده ساخته شود مدرن است یا خیر؟ یا اگر شما در مورد سبک طراحی خانه‌تان مطمئن نباشید چه‌ کار خواهید کرد؟ اگر سؤالات متعددی در مورد چگونگی مدرن بودن خانه داشتید چطور؟ آیا می‌خواهید بدانید آخر کار چه چیزی خواهد شد و نتیجه نهایی چگونه به نظر خواهد رسید؟ بهرحال احتمالا شما مانند معماران یا طراحان ساختمان در کار تجسم نتیجه نهایی خبره نیستید و احتمالا به سختی می‌توانید از روی نقشه ساختمان بفهمید که طراحی ساختمان‌تان مدرن است یا سنتی. سوال دیگر اینکه اگر کسی برای شما خانه‌ای را طراحی کرده است که بعدها متوجه شوید طراحی او سنتی بوده، آیا می‌توان آن را به یک طراحی مدرن تبدیل کرد. به طور کلی آیا می‌توان خانه‌ای را از حالت سنتی به طراحی مدرن تبدیل کرد؟

اگر شما در حال طراحی یک ‌خانه هستید (حالا چه توسط خودتان و چه توسط یک طراح ماهر از پادیر گستر) و این قضیه برایتان جای سؤال است که آیا طراحی‌تان مدرن است یا نه، در اینجا ما ترفندهایی برای تشخیص سبک مدرن و غیر مدرن را برایتان ذکر خواهیم کرد تا به ‌راحتی متوجه شوید که طراحی چه خانه‌ای مدرن است و طراحی کدام بنا غیر مدرن. ما تلاش همواره تلاش می‌کنیم شما را کمک کنیم تا در مسیر درستی قرار بگیرید و همه‌چیز را درست انجام دهید تا طراحی خانه‌تان کاملاً اصولی و مدرن باشد.

  1. خلق یک طراحی نقشه ساختمان ساده و قابل‌فهم
    یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های میان طراحی خانه‌های مدرن و سنتی است. اگر به این قضیه توجه بیشتری کنید حتی قادر خواهید بود تنها با نگاه کردن به نقشه ساختمانی به ‌راحتی بگویید که این خانه مدرن است یا خیر

برای مثال در طراحی ساختمان‌های سنتی محل قرارگیری اتاق‌ها از یک قانون خاص تبعیت نمی‌کند و یکپارچه و منظم نیست و این ویژگی در اکثر طراحی‌هایی به سبک سنتی کاملاً متعارف است. شاید در ابتدای کار چنین به نظر برسد که همه‌چیز در جای خود قرار دارد و محل قرارگیری اتاق‌ها منطقی و درست به نظر برسد، اما ناگهان متوجه می‌شویم که کسی که کار طراحی را به عهده داشته است هر نقطه‌ای که در نقشه برایش باقی‌مانده را تبدیل به اتاق‌ها کرده است تا هیچ جای خالی‌ای در نقشه وجود نداشته باشد. این بدان معناست که فکر یا ایده خاصی در طراحی اتاق‌ها نهفته نشده است. بنابراین در چنین شرایطی شما متوجه می‌شوید که اتاق‌خواب اصلی کنار گاراژ (که سروصدای زیادی هنگام روشن کردن و پارک کردن ماشین دارد) تعبیه‌ شده است و یا سرویس بهداشتی در جای مناسبی طراحی نشده است و در ورودی آن وسط پذیرایی خانه باز می‌شود.

اما در طراحی خانه‌های مدرن به‌هیچ‌عنوان شاهد چنین چیزهایی نخواهید بود، چرا که هر چیزی با فکر و نیت خاصی طراحی و ساخته می‌شود. شما شاهد جریان انرژی در خانه، تقارن و قرارگیری منطقی هر اتاقی درجای مناسب خود خواهید بود که تمامی آن‌ها با عقل و منطق مطابقت می‌کنند. درنتیجه طراحی نقشه نیز بسیار ساده و قابل ‌فهم و معمولا از لحاظ بصری نیز حالتی متقارن و هندسی خواهد داشت. نقشه خانه باید دارای فضاهایی باشد که ازلحاظ بصری در خطی راست قرار بگیرد و همچنین چرخش انرژی در خانه باید در جریان باشد و حالتی سیال داشته باشد.

نقشه خانه سنتی

روش‌های طراحی ساختمان مدرن - بخش یکنقشه خانه مدرن

روش‌های طراحی ساختمان مدرن - بخش یک

یکی دیگر از مشخصات بارز طراحی خانه‌های سنتی در نمای بیرونی ساختمان به‌خوبی مشخص است. همچنین طراحی نوع کف ساختمان و جنس دیوارها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این‌ها ویژگی‌هایی هستند که فرق بین خانه‌های سنتی و مدرن را به‌خوبی از هم تفکیک می‌کنند برای مثال شما در خانه‌های مدرن فضای بسیار باز و نور مناسب و مطلوب را نظاره خواهید کرد و طراحی چنین خانه‌هایی ازلحاظ بصری متقارن و هندسی‌تر از خانه‌های سنتی هستند. معمولاً فضاهای مدرن بسیار ساده و جمع‌وجور به نظر می‌رسند و فرم بسیار ساده‌ای دارند.

ترفندهای طراحی برای مدرن کردن نقشه خانه:

اگر نقشه‌ای در دست دارید که از قبل طراحی ‌شده است و روی آن توجه و تمرکز کافی نشده است و طراحی آن از نظم و سازماندهی خاصی برخوردار نیست، باید سعی کنید آن را تا حد ممکن ساده و بی‌آلایش کنید. این همان کاری است که ما در پادیر گستر برای نقشه‌هایی که قبلا در جایی دیگر طراحی شده است، انجام می‌دهیم.

باید در نظر داشته باشید که طراحی نقشه‌تان چقدر معقولانه و کاربردی و منطقی است و آیا طبق یک الگوی منظمی طراحی‌ شده است یا نه؟ برای مثال، آیا فضاها و اتاق‌ها و نحوه تقسیم محل قرارگیری آن‌ها توجیه منطقی دارند؟ آیا فضاهای که نیاز به رعایت حریم خصوصی دارند با فضاهایی که شامل این ویژگی نیستند تفاوت دارند و درست طراحی‌شده‌اند یا نه؟ آیا از فضا به نحو احسن استفاده ‌شده است و یا بدون فکر فقط سعی در پر کردن فضا و طراحی شده است؟ چه ‌کارهایی می‌توانید در طراحی و استفاده بهینه از فضای خانه‌تان انجام بدهید؟ آیا در نقشه خانه‌تان نقاط و ایرادات بسیاری وجود دارد؟ آیا می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید؟ برای مثال می‌توانید محل قرارگیری بعضی دیوارها را تغییر دهید؟ یا قادر هستید جای اتاق‌ها را با یکدیگر عوض کنید؟

2.سعی کنید ازلحاظ فضای داخلی یک نقشه دل‌باز و انعطاف‌پذیر طراحی کنید

خانه‌های سنتی اتاق‌های مجزا و جداگانه‌ای دارند که اغلب هیچ راهی به یکدیگر ندارد و همه‌شان فقط یک‌راه ورودی دارند و کاملاً از هم جداشده‌اند. برای مثال آشپزخانه و اتاق نشیمن و غذاخوری از طریق 4 دیواری‌هایشان از هم جدا شده‌اند و درحالی ‌که طراحی نقشه در خانه‌های مدرن بسیار دل‌باز و بدون محدودیت است. برای مثال الزاماً هر اتاقی توسط 4 تا دیوار محصور نمی‌شود و ممکن است اتاق غذاخوری تنها با یک کابینت اپن و با قرار دادن یک میز ناهارخوری از آشپزخانه جدا شود. تمام نقاط اصلی در بناهای مدرن به یکدیگر راه دارند و فقط محدود به یک درب ورودی نمی‌شوند. برای مثال شما از طریق یک در ورودی داخل اتاق‌خواب می‌شوید که تهِ اتاق‌خواب نیز یک درِ دیگری وجود دارد که وارد حمام یا بالکن می‌شود، خود بالکن و حمام درِ دیگری دارد که از نقاط دیگر نیز می‌تواند وارد آن‌ها شد که این عدم محدودیت موجب دل‌بازتر شدن فضاهای داخلی می‌شود. در خانه‌های مدرن برعکس خانه‌های سنتی نوردهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و سعی می‌شود فضای داخلی دل‌بازتر و اندازه شیشه‌ها و درب‌ها بزرگ‌تر باشد تا نور زیادی جذب فضای داخلی خانه شود. به طول کلی در داخل خانه‌های مدرن دیوار کمتری دیده می‌شود و محدودیت بصری کمتری به چشم می‌خورد و آزادی و سیالی زیادی میان اتاق‌ها و فضای داخلی در جریان است.

ترفندهای طراحی برای خلق فضاهای سیال و دل‌باز و منعطف:

اگر نقشه کنونی ساختمانتان دارای اتاق‌های محدود و محصوری است و مایلید که فضای داخلی خانه‌تان بیشتر مدرن باشد تا سنتی، باید در نظر داشته باشید که فضاها و اتاق‌ها باید به یکدیگر راه داشته باشند و سعی کنید محدودیت بین آن‌ها را به حداقل برسانید.

بدون شک شما باید مطمئن شوید که فضای داخلی‌تان طوری طراحی‌شده باشد که اتاق‌ها به یکدیگر راه داشته باشند و توسط 4 دیواری بسته و محصور نبوده و فقط محدود به یک در نباشند. اگر نقشه طراحی خانه‌تان این‌گونه نیست این بدان معناست که طراحی خانه شما مدرن نبوده و به سبک سنتی انجام ‌شده است و شما باید از نو تغییرات زیادی روی طراحی نقشه‌تان انجام داده و تمام فضاها را از نو در جای مناسب خود قرار دهید. البته نگران تشخیص اینکه آیا فضایتان نیاز به تغییر دارد یا نه نباشید، زیرا اگر نقشه‌تان را به طراحان ما در پادیر گستر نشان دهید، به شما خواهند گفت که آیا دیوارهایتان نیاز به تغییر محل دارند یا نه. ممکن است زیرساخت خانه‌تان به نحوی باشد که نیاز داشته باشید ستون اضافی قرار دهید تا وزن سقف را بیشتر تحمل کند اما باید خاطرنشان کرد که در بیشتر اوقات این تغییر در طراحی بسیار باارزش بوده و به زحمتش می‌ارزد.

همچنین مطمئن شوید که فضاهای داخلی‌تان انعطاف‌پذیر و قابل تغییر هستند. برای مثال اگر محدودیت دیوار برای اتاق نشیمن و غذاخوری‌تان وجود نداشته باشد و حدود آن‌ها را تنها با مبلمان و میز ناهارخوری مشخص کرده باشید در آینده به‌راحتی قادر خواهید بود محل آن‌ها را با یکدیگر تعویض و تغییر دهید اما تصور کنید در سبک‌های سنتی که 4 تا دیوار دور هر اتاق را محدود کرده است عملاً تغییر فضا غیرممکن بوده و این کار هزینه و زمان و دردسر و زحمت بیشتری را در بر خواهد داشت. اگر نگاهی به بخش معرفی ویلا‌ها و خانه‌های مدرن که در پادیرگستر داریم بیندازید می‌بینید که بسیاری از خانه‌های مدرن به همین شکل طراحی شده‌اند. پس درنتیجه اگر از همان اول کار طراحی نقشه خانه‌تان به سبک مدرن انجام‌شده باشد، شما فضاهای کاربردی و چندکاره و بدون محدودیتی خواهید داشت. سعی کنید طراحی خانه‌تان را مطابق با اصول و ضوابط مدرن انجام بدهید و یک نقشه استاندارد طراحی کنید که نور کافی برای فضای داخلی‌تان در نظر گرفته‌ شده باشد و فضاهای داخلی در ارتباط با یکدیگر از انعطاف و اعمال بیشتری برخوردار باشند.

  1. طرح سقف خود را ساده‌تر کنید

تقریباً مهم‌ترین مشخصه طراحی یک‌خانه‌ای، سبک طراحی سقف آن است.

اکثر خانه‌های سنتی یک سقف شیروانی یا منحنی کوچک و بزرگ دارند و این در حالی است که خانه‌های مدرن سقف‌های صاف و غیر منحنی دارند. بدان معنا که فضاهای چندگانه خانه‌های مدرن زیر سقف‌های متعدد مسطح قرار می‌گیرد و در این حالت یکنواختی سقف که در طراحی خانه‌های سنتی وجود دارد ازمیان‌رفته و این کار آزادی عمل زیادی برای اعمال صحیح تقسیم‌بندی فضا را به شما می‌دهد.

روش‌های طراحی ساختمان مدرن - بخش یک

روش‌های مدرن کردن سقف خانه:

اگر شما طراحی خانه‌ای با سقفی سنتی و شیروانی دارید، در این صورت 2 راه برایتان باقی می‌ماند. آسان‌ترین راه (البته غیر مؤثرترین راه) این است که سقف سنتی را نگه‌دارید و ببینید آیا روش دیگری برای مدرن کردن خانه‌تان وجود دارد تا حتی‌الامکان فقط نمای خارجی خانه مدرن به نظر برسد. گزینه دیگر طراحی مجدد سقف است. به‌طوری‌که سقف خانه‌تان به سبک مدرن تبدیل شود. ممکن است این روش مستلزم کار زیاد و زحمت دوباره باشد، چراکه باید تغییرات زیادی در کل طراحی نقشه به وجود بیاید. اما اگر تمایل زیادی در تغییر و ایجاد خانه مدرن دارید این کار را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

حالا اگر تصمیم در تغییر سقف شیروانی‌تان نداشتید، چه اقدام‌هایی باید انجام دهید تا حداقل فضای خارجی ساختمانتان مدرن به نظر برسد؟ بااینکه این کار بسیار سختی است اما غیرممکن نیست. بهترین روش ساده کردن جزئیات تا حد ممکن است که شامل گوشه‌های داخلی شیروانی، لبه‌های سقف، رنگ و جنس استفاده‌شده در داخل سقف و جنس استفاده‌شده در خارج سقف است.

توجه کردن به جزئیات سقفتان می‌تواند شمارا به هدفتان نزدیک‌تر کند. برای مثال آیا می‌خواهید راه ناودانتان به شکل سنتی K-style باشد و یا به شکل مدرن و جدید A-style؟ باید ببینید که چطور می‌توانید طراحی سقفتان را تا جایی که می‌توانید ساده‌تر کنید. هم‌زمان هم باید روی نمای خارجی ساختمانتان کارکنید و طراحی آن را نیز ساده‌تر کنید، مانند تغییر در طراحی پنجره‌ها و … تا جایی که می‌توانید.

  1. به طراحی پنجره‌تان توجه ویژه‌ای داشته باشید

یکی دیگر از تفاوت‌های بزرگ میان خانه‌های مدرن و سنتی نوع طراحی پنجره آن‌ها است.

پنجره‌های سنتی اندازه‌های کوچک‌تری دارند و طبق یک استاندارد خاصی کوچک‌تر از پنجره‌های مدرن هستند و به شکل لولا دار و عمودی باز و بسته می‌شوند.

این در حالی است که پنجره‌های خانه‌های مدرن از وسعت بیشتری نسبت به پنجره‌های خانه‌های سنتی برخوردار است که شامل، شیشه و حتی دیوار شیشه‌ای بزرگی می‌شود که اصولاً در خانه‌های سنتی این‌ها به شکل دیوارهای گچی ساده هستند. ارتباط داشتن با فضای بیرون یکی از اهداف بزرگ خانه‌های مدرن است. چراکه بهره بردن از نور مناسب در طول روز و همچنین منظره بیرونی یکی از ویژگی‌های بارز خانه‌های مدرن است. توجه داشته باشید که پنجره‌های خانه‌های مدرن اکثراً ثابت بوده و به دلیل بزرگ بودن اندازه‌شان باز و بسته نمی‌شوند.

ترفندهای طراحی برای مدرن کردن پنجره‌های سنتی:

اگر طراحی خانه شما به نحوی است که پنجره‌هایتان به سبک سنتی در نظر گرفته‌شده‌اند، در این صورت باید تصمیم بگیرید که آیا شکل، اندازه و محل قرارگیری آن‌ها برایتان قابل‌قبول هستند و یا قصد دارید ساخت پنجره‌های مدرن را از نو امتحان کنید یا نه. گاهی اوقات تبدیل کردن پنجره‌هایی که به شکل عمودی باز و بسته می‌شوند به پنجره‌های ثابت می‌تواند تا حد زیادی در مدرن کردن پنجره‌های خانه تأثیر بسیاری بگذارد. این کار بسیاری سختی نیست، کافی است چهارچوب پنجره قبلی خودتان را برداشته و یک چهارچوب جدید و ثابتی نصب کنید که نسبت به پنجره سنتی قبلی‌تان بسیار مدرن‌تر به نظر می‌رسد. همچنین باید در نظر داشته باشید که آیا می‌توانید یک چهارچوبی هم‌اندازه چهارچوب قبلی خودتان پیدا کنید که درعین‌حال از سادگی و ویژگی ثابت بودن برخوردار باشد و همچنین مدرن باشد یا نه. اگر مجبور بودید مواد و مصالح چهارچوب پنجره‌تان را تغییر بدهید، آیا خللی در قرارگیری چهارچوب در جای خود ایجاد خواهد کرد یا نه؟

اگر می‌خواهید پنجره خانه‌تان مدرن‌تر به نظر برسد باید توجه داشته باشید که هرچقدر اندازه پنجره‌تان بزرگ‌تر باشد همان‌قدر مدرن‌تر به نظر خواهد رسید.

بزرگ‌تر کردن اندازه پنجره‌تان به شما در مدرن‌تر کردن پنجره‌تان کمک فراوانی خواهد کرد. بسیاری از تولیدکنندگان پنجره‌ها اندازه‌های استاندارد قبلی خود را به ‌اندازه‌های بزرگ‌تری تغییر داده‌اند چراکه با پیشروی مدرنیته تقاضای بیشتری برای پنجره‌های مدرن می‌شود.

پنجره‌های رزینی سنتی ممکن است دردسر کمتری نسبت به پنجره‌های بزرگ مدرن داشته باشید ولی باید این را در نظر بگیرید که پنجره‌های مدرنی که چهارچوب چوبی و آلومینیومی دارند این روزها ازلحاظ اقتصادی بسیار به‌صرفه‌تر از پنجره‌های سنتی هستند.

علاوه بر تمام مواردی که راجع به پنجره ذکر شد، هرچقدر که امکانش باشد روی فضای بیرون پنجره‌تان کارکنید تا به استانداردهای مدرن نزدیک‌تر باشند. برای مثال می‌توانید حتی دورتادور چهارچوب بیرونی پنجره‌تان را از جنس چوب کارکنید.

اینها روشهایی هستند که طراحان ما در پادیرگستر برای مدرن کردن نقشه‌های قدیمی و همچنین برای طراحی ساختمان‌های مدرن و امروزی از آن استفاده می‌کنند. در قسمت دوم این مقاله به روش‌های دیگری که برای این کار استفاده می‌کنند می‌پردازیم. نظر شما در این رابطه چیست؟ طبیعتا این موارد سلیقه ما است و اگر به هر دلیلی تصور می‌کنید که به توضیح بیشتری نیاز است، می‌توانید در بخش کامنت‌ها نظرات خودتان را بیان کنید.

روش‌های طراحی ساختمان مدرن – بخش دو

 

منبع: بلاگ پادیر گستر

آموزشی , ,
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *