روش‌های طراحی ساختمان مدرن – بخش دو

مهر 14, 1397

روش‌های طراحی ساختمان مدرن – بخش دو

در بخش اول مقاله روش های طراحی ساختمان مدرن در مورد نقشه خانه های سنتی و مدرن صحبت کردیم. اینکه چگونه سقف خانه خود را ساده تر طراحی و مدرن نمایید. اگر بخش اول مقاله را نخوانده اید توصیه می کنیم آن بخش را ابتدا مطالعه نمایید. این مقاله بخش دوم مقاله روش‌های طراحی ساختمان مدرن – بخش دو است. 

. سعی کنید در فکر یک انباری برای خانه‌تان باشید

ذخیره کردن همه وسایل اضافی و غیر نیاز و غیرضروری در خانه‌های مدرن از ضرورت و اهمیت بالایی برخوردار است. در یک خانه مدرن، توجه اصلی روی چگونگی ذخیره درست وسایل اضافی گذاشته می‌شود که فضای داخلی را از شلوغی و در هم ریختگی نجات می‌دهد. راه‌حل‌های ذخیره‌سازی وسایل برای خلوت‌تر کردن فضای داخلی شامل کمد ایستا برای تلویزیون، کابینت و سیستم مبلمان مدرن است (که بعضی از آن‌ها تاشو و تخت شو هستند و زیر آن‌ها فضای زیادی برای ذخیره وسایل اضافی دارند).

مجدداً تأکید می‌کنیم که هرچقدر خانه تمیزتر و ساده‌تر باشد همان‌قدر به اصول مدرن نزدیک‌تر می‌شود. این می‌تواند شامل استفاده از قفسه‌های ساده و روباز در دیوارها و یا کابینت‌هایی باشد که باز و بسته می‌شوند. البته این قسمت معمولا به طراحی داخلی خانه مربوط می‌شود و نه طراحی ساختمان. بنابراین طراحان داخلی پادیر گستر می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

ترفندهای طراحی برای راه‌کارهای ذخیره‌سازی مدرن:

سعی کنید یک فضای مخصوص برای نگهداری تمام وسایلتان داشته باشید. باید خانه‌تان را همیشه مرتب و منظم نگه‌دارید و تمام وسایل اضافی را انبار کرده و از دید پنهان کنید.

برای این کار استفاده از یک کابینت یا کمد تمام‌قد (از کف تا سقف دیوار) می‌تواند نمای مدرن‌تری به فضای داخلی‌تان بدهد. استفاده از قفسه‌های تخت و ساده برای قرار دادن وسایل موردنیازتان داخل این کمدها می‌تواند بسیار مؤثر باشد. اما توجه داشته باشید که به‌شدت از زدن پنل‌های دیواری چوبی یا طاقچه که سبک سنتی دارند و یا هر چیزی که مطابق با سبک سنتی است به‌شدت اجتناب کنید. همچنین سعی کنید از چوب‌های صیقل داده‌شده و بافت‌دار استفاده کنید تا نسبت به سبک سنتی متفاوت‌تر و ازلحاظ بصری نزدیک به سبک مدرن باشند.

اگر به دنبال انتخاب کمدهای ایستا برای نگهداری وسایلتان هستید شرکت‌های زیادی همانند Ikea وجود دارند که طرح‌های مدرن بسیاری دارند. می‌توانید طراحی مورد نظرتان را از وب‌سایت آن انتخاب کنید و به یک کابینت‌ساز بگویید شبیه همان را برایتان بسازد. هرچه که می‌خواهید انتخاب کنید مهم این است که سعی کنید تا حد ممکن ساده باشد. مطمئن باشید که انتخاب طرح‌هایی که ازلحاظ جنس و ظاهر ساده هستند به‌هیچ‌عنوان پشیمانی را در بر نخواهد داشت و همیشه نزدیک به سبک مدرن خواهند بود.

  1. جزئیات طراحی معماری‌تان را ساده‌تر کنید

خانه‌های مدرن از جزئیات ساده و تروتمیزی برخوردار هستند. این اصل، هم شامل فضای داخلی و هم خارجی خانه می‌شود. چرا که باید توجه داشته باشید که خانه‌های سنتی اکثراً از پیچیدگی و نوعی شلوغی بصری برخوردار هستند. به‌طورکلی مصالحی که در خانه‌های سنتی و مدرن استفاده می‌شوند باهم تفاوت دارند و هرکدام حس متفاوتی را ازلحاظ بصری به آدم القاء می‌کنند.

طراحی‌های مدرن شامل خطوط منظم و ساده هستند و این سبک پیرو سبک مینیمالیسم هست که تأکید اصلی آن روی ساده بودن است. برای مثال شما در طراحی‌های بناهای مدرن به‌هیچ‌عنوان شلوغی و پیچیدگی در جزئیات را در هیچ کجا مشاهده نخواهید کرد. بلکه حتی رنگ دیوارها و سقف به‌طور معمولی و ساده رنگ‌شده‌اند.

ترفندهایی برای مدرن کردن جزئیات سنتی:

ساده کردن جزئیات خانه‌تان می‌تواند تفاوت عظیمی در مدرن به نظر رسیدن خانه‌تان و حسی که به شما القاء می‌کند داشته باشد. باید سعی کنید فضای بیرون خانه‌تان را تا حد ممکن ساده‌تر کنید. برای مثال آیا لازم است گوشه‌های سقف شیروانی‌تان از چوب باشد؟

در قسمت داخلی بهترین کار ابتدا ساده کردن تمام مصالحی است که با چوب کارشده است. برای مثال این قضیه شامل قسمت‌های قرنیز در دورتادور خانه، چهارچوب اطراف در و چهارچوب پنجره است. سعی کنید آن‌ها را یا کلاً حذف کنید و یا اگر امکان این کار برایتان فراهم نبود حتی‌الامکان آن‌ها را ساده‌تر کنید. همچنین سعی کنید گچ‌بری‌های سقف و پنل‌های چوبی قسمت پایینی دیوار و … را حذف کنید. اگر می‌خواهید از کاشی برای کف ساختمانتان استفاده کنید در نظر داشته باشید که یا از کاشی‌هایی با ابعاد بزرگ استفاده کنید و یا از کاشی‌هایی استفاده نکنید که ازلحاظ بصری زیاد از حد شلوغ به نظر می‌رسند. برای راه‌پله‌ها هم از پله‌ها و نرده‌های ساده استفاده کنید.

روش‌های طراحی ساختمان مدرن - بخش دو

هنگام انتخاب پنجره‌ها نوع ساده‌ای را انتخاب کنید و برای انتخاب درب داخل خانه، به‌جای درهای چوبی که برجستگی‌های مربعی شکل دارند از درهای چوبیِ تخت و ساده استفاده کنید. برای کابینت و کمد نیز سعی کنید از طرح‌های ساده استفاده کنید. به‌طور کل هر کاری که می‌تواند باعث شود خانه‌تان ساده‌تر به نظر برسد را برای مدرن‌تر کردن شکل و ظاهر خانه انجام بدهید. برای مثال اگر به نظرتان گرانیت آشپزخانه ممکن است شلوغ به نظر برسد آن را حذف کنید. هیچ‌گاه از انتخاب یک سطح ساده و جامد واهمه نداشته باشید، انتخاب چنین مصالحی چه ایرادی دارد؟ سعی کنید برای دیوارهایتان از بافت‌های ساده و سطحی تخت استفاده کنید.

  1. به کیفیت خانه‌تان توجه کنید

معمولاً در طراحی خانه‌های مدرن از مصالحی استفاده می‌شود که حس سادگی را به فضا می‌بخشد. از هر مصالحی که خواستید استفاده کنید فقط در نظر داشته باشید که ساده باشند و درعین‌حال از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار باشند. این موضوع شامل مصالحی چون کاشی‌هایی در اندازه بزرگ، کف چوبی وسیع و بزرگ و همچنین تلفیق مصالح متعدد در اندازه‌های بزرگ مانند، بتن، شیشه و فلز است. باید توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید از مصالحی نظیر کاغذدیواری، چوب‌هایی که اثر میخ روی آن‌ها است، کاشی‌های کوچک، فرش و … که در خانه‌های سنتی کارایی دارند و فضای داخلی خانه را شلوغ می‌کند استفاده کنید.

ترفندهای طراحی برای مصالح مدرن:

سعی کنید موقع خرید مصالح همان‌طور که در بالا توضیح داده شد از مواردی استفاده کنید که با سبک مدرن سنخیت داشته باشد و بودجه‌تان را روی مصالحی که باید خریداری شود اختصاص دهید. همچنین باید توجه داشته باشید اندازه مصالحی که خریداری خواهید کرد باید بزرگ‌تر از اندازه مصالح طرح‌های سنتی باشند. برای مثال اندازه کاشی، شیشه، چوب و … باید بزرگ باشد و سعی کنید از خرید مصالحی که اندازه کوچکی دارند خودداری کنید.

همچنین سعی کنید از تلفیق مواد و مصالحی استفاده کنید که در کنار هم زیبایی خاصی دارند. برای مثال ترکیب و یا تلفیق بتن و چوب می‌تواند زیبایی جالبی ازلحاظ بصری داشته باشد و جلوه‌ای مدرن به فضای داخلی خانه‌تان بدهد.

اگر قصد دارید از کف‌پوش چوبی برای کف ساختمانتان استفاده کنید سعی کنید از چوب‌هایی استفاده کنید که مناسب سبک مدرن باشند برای مثال سعی کنید از چوب بلوط سفید و یا افرا و گردو که مناسب سبک مدرن است استفاده کنید. استفاده از بتن در کف‌های خانه‌های مدرن بسیار رایج است. آن‌ها به‌طور شگرفی با شیشه و فلز تلفیق‌پذیرند. در این ویدئو می‌بینید که پادیر گستر چطور برای نمای ساختمان ویلایی مهرشهر از بتن به عنوان نمای ساختمان استفاده کرده است و چقدر این کار در زیبایی این نما موثر بوده است.

ویدئوی معرفی نمای ساختمان سیمانی

  1. سعی کنید از ترکیب رنگ‌های خنثی استفاده کنید

بهترین رنگ برای فضاهای داخلی مدرن، رنگ‌های روشن و خنثی است. محیط فضاهای مدرن معمولاً تمیز و پر از نور مطلوب در طول روز است. رنگ‌هایی که در فضاهای مدرن استفاده می‌شود شامل رنگ‌های روشن و خنثی است و به‌هیچ‌عنوان از رنگ‌های شاد و یا ترکیب رنگ‌های شلوغ استفاده نمی‌شود. خانه‌های مدرن از پنجره‌های بزرگ بهره می‌برند و به همین دلیل نیز باید منظره زیبای بیرون خانه با رنگ روشن و خنثی داخل خانه مطابقت داشته باشد. این در حالی است که در خانه‌های سنتی از رنگ‌های قهوه‌ای و یا کرمی استفاده می‌شود که این رنگ‌ها به‌هیچ‌عنوان سنخیتی با سبک مدرن ندارند.

ترفندهای طراحی برای استفاده از رنگ‌های مناسب سبک مدرن:

بدون شک بهترین رنگ همانی است که سلیقه و سبک و شخصیت شما آن را برمی‌گزیند، اما وقتی‌که صحبت از سبک مدرن می‌شود بهترین انتخاب رنگ‌های روشن و خنثی است. برای مثال استفاده از رنگ‌های سفید و خاکستری انتخاب مناسبی برای زنگ آمیزی بسیاری از مواد مصالح سبک‌های مدرن است.

شما همچنین می‌توانید از رنگ‌های مات‌تری استفاده کنید اما بسیار مراقب باشید که این طیف رنگی به‌خوبی با فضای اطراف سنخیت و تطابق بصری داشته باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های خانه‌های مدرن این است که معمولاً چشم‌انداز بیرون خانه روی انتخاب رنگ داخل خانه تأثیر بسیاری می‌گذارد. برای مثال اگر بیرون خانه جنگلی وجود داشته باشد، اضافه کردن تونالیته بسیار کم‌رنگ سبز به رنگ‌های اصلی می‌تواند تطابق بصری بسیار زیبایی را بین فضای بیرون خانه و رنگ‌بندی داخل خانه ایجاد کند.

معمولاً انتخاب رنگ فضای داخلی ارتباط زیادی با عواملی دارد که در بیرون از خانه وجود دارد و این‌ها می‌توانند روی یکدیگر تأثیر زیادی داشته باشند، اما اگر هیچ گزینه‌ای پیش رویتان نبود سعی کنید از رنگ‌های سفید، خاکستری و مشکی استفاده کنید که به‌طور عمومی در سبک‌های مدرن به‌وفور استفاده می‌شوند. توجه داشته باشید که بعضی رنگ‌ها در تضاد با یکدیگر زیبا به نظر می‌رسند و ممکن است به‌تنهایی جذابیت نداشته باشند. مانند استفاده از رنگ سیاه در کنار رنگ سفید.

  1. سعی کنید بهترین‌های نورپردازی، مبلمان و لوازم تزئینی را برای خانه‌تان انتخاب کنید

صحبت کردن راجع به مدرن کردن خانه بدون در نظر گرفتن نورپردازی، مبلمان و محصولاتی که مختص سبک مدرن هستند کار بیهوده‌ای است. دوباره تأکید می‌کنیم که خانه‌های مدرن تمیز و ساده و مرتب و خلوت و دل‌باز هستند. معمولاً چیزهایی که در خانه‌های سنتی وجود دارند، مانند لوسترهای بزرگ و شلوغ‌پلوغ، وسایل و خرت‌وپرت‌های فراوان و … نباید به‌هیچ‌عنوان در فضای داخلی خانه‌های مدرن وجود داشته باشند.

چیزی که باید به آن توجه کرد این است که هر چیزی در طراحی خانه‌های مدرن با دقت و دلیل خاصی در جای خود و بافکر قرار داده‌شده است. برای مثال محل قرارگیری چراغ‌ها معمولاً روی دیوارها در نقطه مشخصی از سقف هستند. چراغ‌های داخل حمام نیز اصولاً روی کاشی‌ها و یا مابین محل قرارگیری کاشی‌ها نصب می‌شود.

روش‌های طراحی ساختمان مدرن - بخش دوترفندهای طراحی برای مدرن کردن فضای داخلی خانه‌تان:

این قضیه یعنی توجه کردن به طراحی فضای داخلی در خانه‌های مدرن از اهمیت بسزایی برخوردار است. توجه ویژه‌ای به تمام محصولاتی بکنید که برای تزئین فضای داخلی‌تان استفاده خواهید کرد و مطمئن شوید که تمامی چیزهایی که انتخاب کرده‌اید ساده و مدرن هستند. حتی باید در انتخاب مصالح فلزی دقت زیاد و لازمی داشته باشید. برای مثال فلز نیکل و یا فلزهای ضدزنگ، جلوه زیبای مدرن دارند و کمک می‌کنند فضای داخلی خانه‌تان بیشتر از قبل مدرن‌تر به نظر برسد.

برای اینکه فراموش نکنید چه چیزهایی برای فضای مدرن خانه‌تان مناسب است، ما اینجا فهرستی از تمام وسایلی که باید تهیه کنید و مناسب سبک مدرن هستند را برایتان تهیه‌کرده‌ایم:

لوازم آشپزخانه و لباسشویی
نورپردازی و چراغ‌ها
شیرآلات مدرن
کلید برق
فیلتر فلزی تهویه هوا
لوازم فلزی (مانند دستگیره‌های در و کابینت)
لوازم جانبی حمام (مانند میله‌های نگه‌دارنده حوله، قفسه‌ها و …)
محوطه دوش
مبلمان و لوازم دکور خانه

توجه داشته باشید که معمولاً مرکز قرارگیری نور در خانه‌های مدرن در مرکز سقف است. اصولاً چنین خانه‌هایی طرح دل‌باز و بزرگی دارند و به همین دلیل وجود تنها یک نور در مرکز سقف برای نوردهی در طول شب کافی نبوده و به چراغ‌های دیگری در نقاط دیگر برای مثال دیوارها و … نیز نیاز است. اما هماهنگ کردن محل قرارگیری چراغ‌ها باهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید در نظر داشت که یک چراغ کافی نبوده و می‌توان در نقاط مناسب دیگری نوردهی ملایم دیگری مطابق با سبک مدرن داشت.

نکات پایانی و نتیجه‌گیری:

سعی کنید به‌طورکلی طرح، فضا، مواد و مصالح، جزئیات و حتی مبلمان‌تان تا حد ممکن ساده باشد.

نکته دیگر این است که باید سعی کنید در طی طراحی و ساخت خانه‌تان به تمام نکات ریزودرشتی که در این مقاله گفته شد عمل کنید و به‌تمامی آن اصول توجه کنید تا اطمینان حاصل کنید که طبق سبک مدرن و مطابق با اصول استاندارد گام برمی‌دارید.

و مطلب آخر این است که اگر می‌خواهید کاملاً مطمئن شوید که آیا خروجی و نتیجه کارتان کاملاً مدرن است یا نه، می‌توانید یک طراحی یا متخصص از پادیر گستر را دعوت کنید تا به شما در طراحی و مدرن کردن خانه‌تان کمک ویژه‌ای کند. از طرفی دیگر می‌توانید با ما مشورت کنید و برای ما نیز باعث خوشحالی و افتخار است که بتوانیم به شما کمک مفیدی کرده باشیم.

منبع: بلاگ پادیر گستر

آموزشی , ,
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *