وظایف معمار ، طراح و نقشه‌کش ساختمان چیست؟ 2

مهر 25, 1397

وظایف معمار ، طراح و نقشه‌کش ساختمان چیست؟ 2

قبلا گفتیم که در خارج از ایران، چه افرادی را معمار، طراح یا نقشه‌کش می‌نامند. همچنین گفتیم که این افراد دارای چه سطحی از مهارت و مسئولیت هستند. می‌توان گفت که یک معمار بالاترین تحصیلات و تجربه را در طراحی ساختمان دارد. تخصص او شامل پرداختن به ایده‌های طراحی، درک درست سیستم ساختمان، تجزیه تحلیل کردن پروسه‌های پیچیده معماری و همکاری و تلاش با بقیه افراد حرفه‌ای برای اطمینان حاصل کردن از اینکه بنای موردنظر با موفقیت طراحی و ساخته خواهد شد می‌شود.

یک طراح ممکن است تحصیلات مربوط به طراحی را داشته باشد و یا برعکس نداشته باشد و تنها به شکل تجربی این کار را فراگرفته باشد که این کار کاملاً به خود او بستگی دارد که از چه زاویه‌ای به حرفه‌اش نگاه کند. اگر یک طراحی آموزش‌های دانشگاهی درزمینهٔ طراحی داخلی را داشته باشد، بدون شک به‌طور تخصصی اطلاعات جامعی راجع به تئوری رنگ، چیدمان درست مبلمان نسبت به طراحی خانه و دکور مناسب را حتی بهتر از یک معمار خواهد داشت.

وظایف معمار ، طراح و نقشه‌کش ساختمان چیست؟ 2

اما یک نقشه‌کش در حوزه کاری خودش یعنی طراحی نقشه ساختمان تخصص دارد. او در ابتدا چند اتود از چیزی که در ذهن دارد می‌کشد، و سپس آن را طراحی می‌کند و در مرحله آخر آن را در رایانه تبدیل به نقشه فنی ساختمان می‌کند.

هر دو طراح و نقش کش ساختمان به‌خوبی می‌دانند که باید چگونه سازه‌های یک ساختمان را در طراحی‌هایشان اندازه‌گیری و تخمین بزنند تا موقع تبدیل آن به یک نقشه استاندارد و فنی با مشکلی مواجه نشوند. آن‌ها می‌توانند در مقیاس‌های مختلف و متفاوتی طراحی کنند اما قادر نیستند مثل یک معمار و در سطح توان او این کار را انجام بدهند.

بنابراین زمانی که صحبت از مهارت طراحی می‌شود، یک معمار و یا یک طراح هر دو قادر هستند تا یک طرح کامل را برای شما به ارمغان بیاورند اما فقط یکی از این دو اطلاعات بسیار جامع و کامل‌تری در مورد نحوه ساخت بنا و همکاری با بقیه کارکنان دارد تا ساختمان با موفقیت ساخته شود که او هم معمار است.

خب هدف ما از گفتن همه این مطالب چیست؟

دقت کنید که در برخی موارد که بستگی به شرایط و مجوز منطقه‌ای که دارید و پیچیدگی پروژه‌تان، ممکن است از یک معمار معتبر کمک بگیرید. معمولاً بهترین راه برای اینکه بدانید آیا نیاز است از یک معمار معتبر کمک بگیرید یا نه، این است که با اداره محلی‌تان تماس بگیرید و از آن‌ها سؤال کنید.

اگر نیاز نبود از یک معمار معتبر استفاده کنید، بنابراین شما گزینه‌های زیادی پیش رویتان دارید و باید تصمیم بگیرید که چه نو طرح حرفه‌ای برای شرایط و موقعیت شما مناسب است. شما باید تخمین بزنید که پروژه‌تان چقدر پیچیده است و طراحی برایتان چقدر اهمیت دارد و آیا بدون حضور یک معمار هم می‌توان آن را انجام داد و به پایان رساند یا نه. و هم‌زمان باید به مخارجی که بهره گرفتن از آن‌ها برایتان خواهد داشت نیز به‌خوبی فکر کنید.

طراحی شما به معنای همه‌چیز است.

این انتخاب شماست که با چه کسی کار کنید. ممکن است بخواهید هر کدام از این افراد را به جای دیگری استخدام کنید یا حتی بخواهید از شرکت‌های دیگر با پیشینه و سابقه کمتری استفاده کنید. بهرحال پیشنهاد می‌کنیم که بر اساس توانایی‌های حرفه‌ای و نیازهایی که طرحتان ایجاب می‌کند گزینه مناسب را برای انجام پروژه‌تان انتخاب کنید. چه بخواهید یک معمار انتخاب کنید و یا طراح یا یک نقش کش ساختمان، درهرصورت حتماً مطمئن شوید که کسی را انتخاب کرده‌اید که ایده‌های شما را به واقعیت تبدیل خواهد کرد.

ما در پادیر گستر به‌عنوان معمارانی که سال‌ها با مشتریان مختلف در ارتباط بوده‌ایم ، به‌خوبی اهمیت یک طرح خوب را درک می‌کنیم و می‌دانیم که توانایی تبدیل ایده‌های مردم به واقعیت و کمک کردن به شاد بودن و سالم بودن آن‌ها در ساختمان‌هایی که می‌سازیم چقدر مهم است. ما همچنین می‌دانیم که یک طرح خوب مزایای بسیار زیادی برای مشتریان دارد و برای مثال جلوی هزینه‌های اضافی را می‌گیرد و موجب می‌شود ساختمان دوام و ماندگاری بلندمدت و پایداری داشته باشد.

طراحی ساختمان هم می‌تواند شمارا خوشبخت کند و هم بدبخت. برای مثال اگر طراحی به نحو احسن و خوب انجام‌شده باشد نتیجه‌اش ساختمان بی‌نظیری خواهد بود که در آن با آرامش و شادی زندگی خواهید کرد، اما برعکس اگر به‌خوبی طراحی نشده باشد می‌تواند هزینه هنگفتی برایتان رقم‌زده و موجب نارضایتی‌ها و ناراحتی‌های زیادی برای صاحب‌خانه شود.

انتخاب درست معمار، طراح و نقشه‌کش ساختمان مانند این است که چه کسی می‌خواهد بیشترین سودمندی و بهترین نتیجه را برای شما داشته باشد. برای مثال کار کردن با یک طراح حرفه‌ای نیاز به یک سرما گذاری (بزرگ یا کوچک) دارد. به همین دلیل شما باید به‌طور دقیق تصمیم بگیرید که چه کسی برای انتخاب این سرمایه‌گذاری مناسب است. اما درنهایت بازهم گرفتن این تصمیم به عهده شماست که چه کسی را انتخاب کنید و از کسی که انتخاب کرده‌اید چقدر انتظار انجام کار داشته باشید.

ما در این مقاله سعی کردیم دقیقاً وظایف معمار هرکدام را به‌طور مجزا برایتان توضیح بدهیم و تفاوت میان آن‌ها را به‌طور واضح شرح بدهیم تا بتوانید به‌طور دقیق تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه کسی را انتخاب کنید و امیدواریم این اطلاعات برایتان مفید واقع‌شده باشد.

توصیه نهایی: زمانی که تصمیم گرفتید پروژه‌تان را به مرحله اجرا دربیاورید، قبل از اینکه بخواهید اقدام به پرداخت‌ هزینه و یا سرمایه‌گذاری کنید حتماً قبل از آن به‌اندازه کافی روی انتخاب درستتان وقت بگذارید و تحقیق کنید. شما باید به این فکر کنید که چه کسی مناسب انجام پروژه شما است و چه تخصص‌هایی برای این کار لازم خواهد شد و حتماً هزینه‌های آن‌ها را هم در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که تنها داشتن تحصیلات بالا و مدارک زیاد دلیل بر این نیست که یک شخص در کارش بسیار موفق خواهد بود، پس بیشتر به دنبال بهترین فرد با مناسب‌ترین قیمت برای پروژه‌تان باشید تا کسی که فقط اسم‌ و رسم و مدارک زیادی دارد.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

مطالب عمومی
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *