برای تخریب ساختمان چه کارهایی ضرورت دارد؟

دی 23, 1396

برای تخریب ساختمان چه کارهایی ضرورت دارد؟

قبل از تخریب یک ساختمان حتماً باید سازمان‌های خدمات عمومی شهری را در جریان قرار دهید. ما در شرکت پادیرگستر معمولاً این کار را خودمان بر عهده می‌گیریم و نامه‌های اداری مورد نیاز را به این سازمان‌ها ارسال کرده و جوابیه‌های این سازمان‌ها را برای روز تخریب دریافت می‌کنیم. برخی از خدمات عمومی شهری مانند تلفن، چندان نگرانی ندارند و در حد قطع کردن یک سیم هستند. اما به عنوان مثال شرکت گاز، باید علمک گاز را کور کرده و اطمینان پیدا کند که در زمان تخریب هیچ گازی در لوله‌هایی که به ساختمان در حال تخریب متصل هستند وجود نداشته باشد. بی‌احتیاطی در این زمینه می‌تواند به شدت خطرناک بوده و به ساختمان در حال تخریب یا ساختمان‌های مجاور آن آسیب جدی وارد کند.

معمولاً پس از جمع‌آوری لوله‌های گاز، تا زمانی که اسناد ساختمان جدید تایید و تفکیک شوند، امکان استفاده از خدمات گازرسانی را نخواهید داشت. به همین دلیل است که در فصل‌های سرد پاییز و زمستان، در ساختمان‌های در حال ساخت، از روش‌های دیگری برای گرم کردن محیط کاری استفاده می‌شود. در برخی از کارگاه‌های ساختمانی، با سوزاندن چوب و هیزم در بشکه‌های بزرگ، محیط را گرم می‌کنند. برخی از کارگاه‌های پیشرفته‌تر نیز با رعایت اصول ایمنی از کپسول‌های گاز استفاده می‌کنند. شرکت پادیرگستر نیز معمولاً از همین روش برای گرم کردن ساختمان‌های در حال ساخت خودش استفاده می‌کند.

برخی از خدمات عمومی مانند شرکت آب نیز پس از درخواست کنتور آب قدیمی را جمع‌آوری می‌کنند، اما به درخواست سازنده، کنتور آب جدیدی در اختیار درخواست کننده قرار می‌دهند تا بتواند در مراحل مختلف ساخت ساختمان از آن استفاده کند. به‌هرحال تقریباً در تمامی مراحل ساخت ساختمان، به آب نیاز است. اما به این ترتیب، دیگر نمی‌توانید از همان کنتور آب شرب عادی برای ساختمان‌سازی استفاده کنید و شرایط استفاده از آب برای ساختمان‌های در حال ساخت با منازل مسکونی و اداری متفاوت است.

شرکت برق نیز کنتور برق قبلی را قطع می‌کند. زیرا نمی‌توانید با آن، برق آمپراژ بالای 50 یا سه فاز را نیز تأمین کنید. بسیاری از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات ساختمانی مانند دستگاه‌های بتن‌ریزی یا بالابر‌ها نمی‌توانند از برق معمولی که دارای آمپراژ 25 و تک‌ فاز هستند استفاده کنند. به همین دلیل وقتی با برق عمومی از دستگاه‌هایی مانند دستگاه جوش یا برخی از ماشین‌آلات سنگین استفاده می‌کنید، موجب افت برق در ساختمان‌های مجاور یا حتی آسیب به تجهیزات الکترونیکی آن‌ها می‌شود. در چنین شرایطی می‌بایست از ژنراتور‌های دیزلی استفاده کنیم.

تخریب ساختمان

پس از انجام تمامی مراحل جمع‌آوری خدمات عمومی شهری، به سراغ جمع‌آوری تمامی الحاقات ساختمان می‌رویم. در تصاویر می‌بینید که ساختمان پیش از تخریب کامل توسط لودر و پیکور، تا حدودی تخریب اولیه شده است. این مراحل تخریب در واقع همان چیزیست که آن را مهندسی معکوس می‌نامیم و شامل سبک‌ کردن ساختمان از تمامی اجزای قابل بازیابی است. شوفاژ‌ها، کولر‌ها، کابل‌های متصل به ساختمان، شیشه‌ها و پنجره‌ها، و هر چیزی که ممکن است بعداً مجدداً مورد استفاده قرار بگیرد، از ساختمان جدا می‌شود. حتی گاهی اوقات پریز‌های برق را هم از دیوارها باز می‌کنیم تا مطمئن شویم که هیچ چیز قابل استفاده‌ای در ساختمان باقی نمانده است.

در طی مراحل سبک‌سازی، لایه‌های عایق‌بندی سقف ساختمان را نیز برمی‌داریم که البته قطعاً قابل استفاده نیستند. این مرحله که سبک‌سازی نام دارد همان‌طور که از نام آن مشخص است تنها برای سبک‌‌تر کردن بار ساختمان انجام می‌شود. معمولاً با این کار نزدیک به 30 تا 40 تن از وزن ساختمان کاسته می‌شود.

در مرحله بعدی ساختمانی داریم که تنها شامل دیوار‌ها و سقف‌ها است. اکنون وقت آن رسیده که خود دیوار‌ها و سقف‌ها را تخریب کنیم. اما از کجا شروع به تخریب ساختمان می‌کنیم؟ از یک سمت به سمت دیگر؟ یا از بالا به پایین؟
روش تخریب ساختمان به روش اصولی به این صورت است که ابتدا دیوارهای غیر سازه‌ای و جداکننده‌ها (یا همان پارتیشن‌ها) باید تخریب شوند. یعنی باید هر نوع سازه‌ای که روی آن هیچ باری قرار ندارد را تخریب کنیم. دیوار سرویس بهداشتی، دیوار جداکننده اتاق و پذیرایی، دیوار‌ اپن آشپزخانه و هر نوع دیواری که شامل ستون‌های نگه‌دارنده نمی‌شوند باید ابتدا تخریب شوند. در واقع هر چیزی که بتوان آن را تخریب کرد، اما عناصر ساختمان همچنان برجا بماند.

در نهایت ساختمانی داریم که تخریب شده اما هنوز پابرجاست. یعنی هنوز ستون‌های اصلی آن وجود دارند و سقف‌ها را نگه داشته‌اند. این آخرین مرحله تخریب است. در اینجا به‌وسیله کمپرسور، جاهایی که بلوک‌های سقفی قرار دارند را تخریب می‌کنیم و بعد از آن با تخریب ستون در شناژ‌های افقی در اطراف آن‌ها، مابقی سازه را خراب می‌کنیم. اینجا جایی است که سقف‌ها یک‌به‌یک پایین می‌آیند.

مراحل نسبتاً طولانی بود؟ از زمانی که شروع پروسه تخریب با نوشتن قرارداد با پادیرگستر آغاز می‌شود تا زمانی که به آخرین مرحله می‌رسیم حدود 3 هفته زمان می‌برد و به همین دلیل تخریب ساختمان این‌قدر طول می‌کشد؟ اما می‌توانید اطمینان داشته باشید که ساختمان شما بدون کوچک‌ترین آسیب و مزاحمت برای دیگران، به روش کاملاً اصولی تخریب خواهد شد.

اگر شما هم قصد تخریب ساختمانتان را دارید، می‌توانید با شرکت پادیرگستر تماس بگیرید و قرار ملاقاتی را ترتیب دهید تا از ساختمان شما بازدید کنیم. تخریب ساختمان بخشی از مدیریت پیمان بوده که تنها شروع ماجراست و ساخت آپارتمان، خانه، ویلا یا هر سازه دیگری، پس از طی این مراحل آغاز می‌شود.

آموزشی , , , , , ,
About PadirAdmin

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *