اسکلت فلزی یا اسکلت بتنی؟

بهمن 24, 1396

اسکلت فلزی یا اسکلت بتنی؟

عکس‌ها برگرفته از پروژه ویلایی مهرشهر اجرا شده توسط پادیرگستر

یکی از مهم‌ترین نکات در مورد ساختمان‌های بزرگ این است که در ساخت آن‌ها از چه اسکلتی استفاده شده است. احتمالاً شنیده‌اید که ساختمان‌ها را با نام‌هایی مانند اسکلت فلزی یا اسکلت بتنی نام‌گذاری می‌کنند. همان‌طور که از نام اسکلت فلزی پیداست، این نوع ستون‌گذاری یکی از معروف‌ترین انواع اسکلت ساختمان است که از فلز فولاد تشکیل شده است و شرکت‌های مهندسی از روش‌های مختلفی و پیچیده‌ای برای تخمین اندازه و قطر ستون‌های آن استفاده می‌کنند تا ساختمان را در برابر ریزش و تخریب احتمالی مراقبت کنند. تیر‌های اسکلت فلزی ساختمان، معمولاً به صورت تقاطع‌های مربعی یا مستطیلی به هم وصل شده و در طبقات، دیوار‌ها و سقف‌های ساختمان، روی این اسکلت سوار می‌شوند. حتماً دیده‌اید که در بالای ساختمان‌های بزرگ، جوشکاران، در حال جوش دادن این محور‌ها به یکدیگر هستند. اما طی سال‌های اخیر روش پیچ و مهره کردن این ستون‌ها نیز طرفداران زیادی پیدا کرد است و بسیاری از مهندسان ساختمان ترجیح می‌دهند از این روش استفاده کنند. نکته اینجاست که مهندسان، ستون‌های فولادی را چطور باید سوراخ کنند و آیا پیچ و مهره کردن چنین ستون‌هایی به اندازه کافی ایمن است؟

مونتاژ اسکلت فلزی ساختمانی  به روش جوشی
مونتاژ یا همان نصب اسکلت‌های فلزی توسط جوشکاری از قدیم بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این حالت، اتصالات میان دو تیرآهن فولادی، توسط حرارت بسیار زیادی به هم متصل شده و لبه‌های آن‌ها به‌قدری داغ می‌شوند که در هم ذوب‌شده و به هم پیوند می‌خورند. البته اینکه آیا این اتصالات دارای جوشکاری مناسبی هستند یا خیر، توسط یک مهندس طراحی و بازرسی جوش بررسی می‌گردد. مهندسین بازرسی برای بررسی جوش اسکلت فلزی یک ساختمان، از کیفیت انجام کار، تا دستگاه‌ها و نوع کاربرد آن‌ها را بازرسی می‌کنند و حتی گاهی اوقات ممکن است دستور شکستن جوش و جوشکاری مجدد را بدهند.

چند سالی است که دستگاه‌های جدیدی برای افزایش دقت جوشکاری وارد بازار شده‌اند که از جمله می‌توان به اینورتر جوشکاری اشاره کرد که به‌نوعی جایگزین دستگاه‌های جوش قدیمی تبدیل شده است. این دستگاه‌ها معمولاً بسیار سبک ساخته می‌شوند و جوشکاران می‌توانند به‌راحتی آن‌ها را حمل کرده و در طبقات بالایی اسکلت نیز به‌سادگی از آن‌ها استفاده کنند. علاوه بر راحتی حمل و کار در ارتفاع، جریان خروجی این دستگاه‌ها از نوع جریان متناوب و یا AC می‌باشد که مزیت مهمی محسوب می‌شود. این جریان خروجی باعث تشکیل قوس الکتریکی یکنواخت و پایدارتر در اینورترها می‌گردد و درنتیجه می‌توان با میزان آمپرهای مصرفی کم‌تر و طول قوس‌های الکتریکی کوتاه‌تر از قبل نیز به‌راحتی با این دستگاه‌ها جوشکاری کرد.

 

مونتاژ اسکلت فلزی ساختمان با پیچ و مهره
استفاده از روش پیچ و مهره‌ای برای اتصال میان ستون‌ها، چندان روش جدیدی نیست و احتمالاً در سوله‌های صنعتی و مجتمع‌های بزرگی مانند انبار‌ها و ورزشگاه‌هایی که در سوله‌های بزرگ قرار دارند هم این اتصالات را دیده‌اید. اما چند سالی است که از این روش برای ساخت اسکلت فلزی ساختمان‌های تجاری و اداری و پروژه‌های ساختمانی بزرگ نیز استفاده می‌شود. یکی از دلایل مهم استقبال سازندگان از این روش، سرعت بالای اجرای آن‌هاست. زیرا بر خلاف جوشکاری که مرحله نسبتاً طولانی و زمان‌بری در روند ساخت‌وساز محسوب می‌شود، روش پیش و مهره‌ای خیلی سریع‌تر است و ضمناً دیگر مشکل تأمین برق نیز وجود ندارد. البته در مقاله مربوط به تخریب ساختمان ، هم توضیح دادیم که به‌محض شروع یک پروژه ساختمانی، می‌بایست از اداره برق، یک کنتور مخصوص ساخت و ساز را دریافت کنید تا فشار روی برق محدوده ساخت و ساز کم شود. اما جدای از آن، رساندن برق از پایین اسکلت فلزی تا ارتفاع بالایی که جوشکاران کار جوش اسکلت را انجام می‌دهند کار ساده‌ای نیست و همیشه جوشکاران برای رفع این مشکل با محدودیت‌های مواجه هستند. این در حالی است که روش پیچ و مهره‌ای دیگر نیازمند برق نیست. خصوصاً اینکه بسیاری از ابزارهای کاربردی در این پروژه‌ها دارای باطری‌های قابل شارژ هستند و مهندسین و جوشکاران می‌توانند به‌راحتی در هر طبقه‌ای ، از آن استفاده کنند.

اما استفاده از روش‌های پیچ و مهره‌ای هم مشکلات خاص خودش را دارد. خیلی از مردم تصور می‌کنند که تنها خطر این روش، شل بسته‌ شدن پیچ و مهره‌ها است. درحالی‌که در برخی از موارد، سفت شدن بیش‌ازاندازه آن‌ها، موجب بریده شدن پیچ یا مهره می‌شود. به همین دلیل، به اندازه سفت کردن این پیش و مهره‌ها در مقاومت یک اسکلت ساختمانی بسیار تأثیرگذار است. اصولاً مونتاژ پیچ و مهره‌ای به دو روش اتصالات اصطکاکی و اتصالات اتکایی صورت می‌گیرد و در آن‌ها، میزان سفت شدن پیچ‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.  به‌طوری‌که استفاده از ابزاری به نام ترک‌متر برای کنترل اتصال گیردار اصطکاکی استفاده می‌شود. ترک‌مترها ابزارهایی برای بستن پیچ‌ها هستند که دارای مانیتور کوچکی برای نشان دادن عدد تُرک هستند. عدد معيني از تُرک یک پيچ در حقيقت مناسب‌ترين گشتاوری است كه با استفاده از آن، قطعات متصل شده توسط آن پيچ بهترين بازدهي را خواهند داشت با وجود اینکه ترک‌متر‌های مخصوصی برای استفاده در اسکلت‌های فلزی به کار می‌روند، اما امروزه حتی بسیاری از پیچ‌گوشتی‌های نه چندان گران‌قیمت موجود در بازار هم این ترک‌متر‌ها را روی خودشان دارند و می‌توانند میزان سفت شدن پیچ‌ها را نشان دهند. شما حتی می‌توانید از این تجهیزات برای کارهای روزمره یا صنعتی عمومی نیز استفاده کنید.

اگر برای انتخاب بین اسکلت‌های بتنی یا اسکلت فلزی تردید دارید، مهندسین ساختمان در شرکت پادیرگستر می‌توانند در این زمینه به شما مشاوره دهند. بنابراین همواره با ما در ارتباط باشید.

آموزشی , ,
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *