پیاده‌سازی نقشه و استفاده از بتن مگر

اسفند 6, 1396

پیاده‌سازی نقشه و استفاده از بتن مگر

تصاویر پیاده‌سازی نقشه پروژه ویلایی مهرشهر
تصاویر اختصاصی پادیرگستر

یک از ویژگی‌های پیاده‌سازی نقشه این است که بسیاری اوقات این کار در شرایط کاری نامساعد و محدود شده‌ای انجام می‌شود و حتی ممکن است آغاز یک پروژه در فصل سرد انجام شده و فونداسیون در زیر بارش برف و باران بسیار مشکل می‌شود. ‌این شرایط و محدودیت‌ها ایجاد مشکلات و پیچیدگی‌هایی می‌کند که در نهایت منجر به ساعات کاری بیشتر برای کارگران و هزینه‌های بیشتر مقاوم سازی می‌شود. به عنوان مثال در انجام پروژه ویلایی مهرشهر، بارش برف باعث شد تا روند کاری پیاده‌سازی نقشه و اجرای فونداسیون این ساختمان چند روز به تعویق بیفتد که در تصویر زیر می‌توانید تصویر آن را ببینید.

پیاده کردن نقشه و هدف آن:
پس از اینکه مراحل مطالعه یک طرح ساختمانی و طراحی  نقشه آن به پایان رسید و نقشه ساختمان آماده شد ، باید ، موقعیت و محل دقیق نقشه طراحی شده، برای شروع عملیات ساختمانی روی زمین به طور کامل مشخص شود . منظور از پیاده کردن نقشه ساختمان، مشخص کردن جای دقیق گوشه ها ، و محور‌ها و ضلع‌هایی است که برای آن ساختمان طراحی شده است. این طرح را روی زمین پیاده‌سازی می‌کنند و نحوه انجام آن نیز به وسیله مترکشی یا دوربین های نقشه برداری مخصوص تعیین می‌شود و پس از آن کار میخ کوبی و سپس رنگ‌ریزی روی زمین گودبرداری شده آغاز می‌شود .
به بیان دیگر می‌توان گفت که پیاده کردن نقشه، اولین گام برای شروع ساخت است و بین مرحله طراحی تا شروع عملیات اجرای ساختمان قرار می‌گیرد. نکته بسیار مهم در اینجا این است که عمل پیاده کردن نقشه باید به دقت کنترل شود. مهندسین شرکت پادیرگستر، پس از مرحله پیاده‌سازی، تمامی میخ‌کوبی گوشه‌های نقشه، تعیین محورهای طراحی شده و صحت ابعاد اضلاع و زوایای طرح را به دقت اندازه‌گیری می‌کنند تا از درستی آنها مطمئن شوند . در صورتی که کوچکترین مغایرتی بین نقشه پیاده‌سازی شده با نقشه اصلی وجود داشته باشد، می‌بایست حتما نسبت به اصلاح آنها اقدام گردد.

دانستن این نکته بسیار اهمیت دارد که اگر کنترل و پیاده کردن نقشه دقیق نبوده یا اگر محل ساختمان یا ارتفاع کف آن به درستی مشخص نشده باشد، زمان و هزینه‌های صرف شده برای آن عملیات ساختمانی ، کاملا به هدر رفته و خسارت‌های سنگین را در بر خواهد داشت. در حالی که به سادگی می‌توان با کنترل پیاده سازی نقشه و برطرف کردن اشکالات احتمالی، از زیانهایی که در آینده می‌تواند موجب آسیب به پروژه و و اتلاف وقت سازنده شود جلوگیری کرد. بسیاری از شرکت‌های مهندسی از ابزارهای ساده‌ای مانند متر برای کنترل دقیق پیاده‌سازی نقشه استفاده می‌کنند، که البته امروزه برای کنترل دقیق‌تر آن، ابزارهایی مانند دوربین‌های نقشه برداری استفاده می‌شود. ما در پیاده‌سازی نقشه ساختمان ویلایی مهرشهر از دوربین‌های حرفه‌ای نقشه‌برداری استفاده کردیم تا اطمینان پیدا کنیم چنین پروژه‌ای کاملا بدون اشکال آغاز می‌گردد.

پیاده‌سازی نقشه و بتن ریزی

پاک سازی و تسطیح زمین
قبل از پیاده کردن نقشه باید عملیات همسطح سازی و تمیز کردن محل گودبرداری ساختمان را انجام دهیم . این عملیات شامل تخریب بناهای موجود وغیر قابل استفاده در کف، ریشه کنی بوته‌ها و گیاهان و درختان، و تمیز کردن محل فونداسیون از نخاله‌ها و سنگ و کلوخ می‌گردد. البته پیشتر توضیح دادیم که تخریب ساختمان ها کاری تخصصی است و باید توسط افرادی که در این کار مهارت دارند انجام شود . البته ریشه کنی گیاهان را می‌توان توسط ابزارهای دستی یا مکانیکی انجام داد . اما بریدن درختان بزرگ را باید به افراد ماهر واگذار کرد. بسیار مهم است که محل ساختمان کاملاً از چمن و دیگر گیاهان پاکسازی شود که البته این عمل در واقع برای پاکسازی خاک صورت می‌گیرد و اصولا در جایی که گودبرداری شده است به ندرت درخت و گیاهی را می‌توان دید و اغلب تنها ریشه گیاهان در چنین جایی وجود دارد. حداقل عمق برای گودبرداری 30 سانتی‌متر است. چون ممکن است حدود 30 سانتیمتر از خاک سطحی شامل گیاهان زنده باشد در نتیجه خاک سطحی سست شده و به آسانی فشرده میشود. این خاک برای ساختمان سازی مناسب نیست . پس این خاک باید با ماشین آلات خاک برداری یا با وسایل دستی ساده مانند بیل و فرغون برداشته و به محل مناسبی حمل شود . در ضمن چنانچه سطح زمین نا صاف باشد باید با گریدر و یا با وسایل دستی تسطیح و خاکهای اضافی به محل دیگری برده شود .البته همانطور که در تصاویر می‌بینید، در بحث مدیریت یپمان گودبرداری برای پروژه ویلایی مهرشهر شرکت پادیرگستر، بسیار عمیق‌تر انجام شده است تا بتوانیم برخی از بخش‌های نقشه را در عمق زیر زمین اجرا کنیم. در تصاویر می‌بینید که بلوک‌‌چینی دیواره استخر در عمقی حدود 7 متر انجام می‌گردد.

نکته مهم در این تصاویر، استفاده از بتن مگر در کف فوندانسیون است. بتن مگر یا بتن رگلاژ کف قالب بندی فونداسیون، بتنی سبک است (با سیمان کم، بین 100 تا 150 کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب بتن) که نام دیگر آن سیمان نظافت می باشدو در زیر فوندانسیون ریخته می شود و معمولا ضخامت آن بین 10 الی 15 سانتیمتر می باشد و از هر طرف 10 الی 15 سانتیمتر بیشتر از فونداسیون ریخته می شود. در تصاویر مشخص است که بتن مگر برای فوندانسیون سالن اسکواش این پروژه ریخته شده است.

آموزشی , , , , ,
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *