بتن‌ریزی بتن آماده توسط ماشینهای میکسر

اسفند 19, 1396

بتن‌ریزی بتن آماده توسط ماشینهای میکسر

بتن آماده، ترکیبی از ملات و سنگدانه است. ملات شامل سیمان و آب است که لابه لای سنگدانه‌های ریز (ماسه) و درشت (شن) را پوشانده و به این ترکیب انسجام بخشیده است. در واقع سیمان باعث چسبندگی توده بتن می شود. بتن ترکیبی قوی و تطبیق پذیر است که در برابر آب، آتش و تغییرات جوی مقاوم می‌باشد. بتن آماده در مقایسه با سایر اجزای ساختمان از جمله چوب، فلزات، آسفالت و غیره دارای طول عمر بیشتری است. بتن‌های آماده جهت استفاده در موارد گوناگون دارای رده بندی های متفاوتی هستند. با این حال همه مخلوط‌های بتن آماده باید دارای پایداری یا اسلامپ قابل قبولی باشند. مقاومت بتن بستگی به نسبت سیمان، سنگدانه‌های ریز و درشت، آب و افزودنی‌ها دارد. با این حال نسبت آب به سیمان مهمترین عامل در مقاومت بتن است. هر چه نسبت آب به سیمان کمتر باشد، مقاومت فشاری بتن بیشتر خواهد بود. افزایش آب مصرفی در بتن آماده به منظور روان نمودن بتن، باعث کاهش مقاومت فشاری آن می‌شود.

تجهیزات ساخت بتن

بتونیر: دستگاهی است که دارای مخزن چرخشی است و مواد تشکیل دهنده بتن را با هم ترکیب می‌کند. این دستگاه دارای ظرفیت ها و شکل های مختلفی است و معمولا برای تولید بتن با سرعت بالا استفاده می‌شود.

ماشین بتن ساز مرکزی: از این ماشین در ساختن بتن با حجم خیلی زیاد برای پروژه‌های تونل سازی یا سد سازی که نیاز به بتن زیاد دارند استفاده می‌شود. به این صورت که ماشین بتن ساز مرکزی، در مرکز تهیه بتن نصب شده و همانجا عمل مخلوط کردن را انجام می‌دهد.

تراک میکسر: این ماشین یک کامیون با یک مخزن چرخشی حمل بتن است که در همان زمانی که بتن را حمل می‌کند، عمل مخلوط کردن  بتن را نیز انجام می‌دهد. در صورتی که فاصله زیادی بین مرکز ساخت بتن و محلی که قرار است بتن تخلیه شود وجود داشته باشد، از تراک میکسر برای اختلاط و حمل بتن استفاده می‌شود. این نوع کامیون به شمارشگر تعداد چرخش مخزن مجهز است.  سرعت استاندارد چرخش مخزن در این نوع کامیون، معمولا در حدود 12 الی 18 دور در دقیقه است. البته نکته مهم اینست که حداکثر میزان بتن وارد شده در داخل مخزن آن، نباید بیشتر از 63 درصد یعنی کمی کمتر از دو سوم ظرفیت مخزن تراک میکسر باشد. تراک میکسر جهت حمل بتن آماده تا مسافت حدود 40 کیلومتری در مدت زمان حداکثر تا یک و نیم ساعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بتن آماده چگونه تولید می‌شود؟

بنا بر تعریف سازمان ملی استاندارد ایران ، بتن آماده، نوعی بتن در حالت خمیری است که به تازگی اختلاط شده و با دارا بودن ویژگی‌های درخواستی خریدار به سه شیوه به خریدار تحویل داده می‌گردد:

نخستین نوع بتن آماده، اختلاط کامل در ایستگاه مرکزی است. این نوع بتن آماده با تجهیزات مخلوط کن ثابت، در ایستگاه مرکزی و مطابق با استاندارهای تعریف شده تولید می‌گردد و در نهایت قابل انتقال به محل کارگاه‌های عمرانی یا روسازی بتنی راه‌ها است.

دومین نوع بتن آماده، اختلاط ناتمام در ایستگاه مرکزی است که این نوع بتن آماده مانند نوع نخست توسط مخلوط کن ثابت در ایستگاه مرکزی مخلوط شده، اما عمل اختلاط در کامیون مخلوط کن حمل بتن و در زمان حمل تکمیل می‌شود. در نهایت نیز به محل کارگاه‌های ساختمانی یا روسازی بتنی تحویل داده می‌شود.

سومین نوع بتن آماده، اختلاط کامل در مخزن کامیون مخلوط کن حمل بتن است که در این حالت، عملیات اختلاط این نوع بتن به طور کامل در مخزن کامیون مخلوط کن حمل بتن و در حین حمل صورت می‌پذیرد. در آخر نیز مانند موارد قبل به محل کارگاه‌های عمرانی یا روسازی بتنی راه تحویل داده می‌شود.

نکات مهم در بتن‌ریزی:

1- از افزودن آب به بتن حمل شده بدون اجازه مهندس ناظر اکیداً خودداری شود. ( معمولا کارگران برای سهولت کار خود و روانی بیشتر بتن به آن آب می¬افزایند که این امر از مقاومت بتن به شدت میکاهد لذا توجه به این امر بسیار دارای اهمیت میباشد.)

2- معمولا ً مقداری از بتن در ابتدای تخلیه از میکسر دارای دانه بندی نا مناسبی میباشد. باید دقت شود این بتن که دارای کیفیت نا مناسب جهت بتن ریزی میباشد، مورد مصرف کارهای ساختمانی قرار نگیرد./ مدیریت پیمان

3- قبل از بتن ریزی حتماً باید درون قالبهای فونداسیون که آرماتور گذاری شده است از خاکهای ریزشی و نخاله های ساختمانی کاملاً پاکسازی گردد .

4- در زمان بتن ریزی استفاده از دستگاه ویبره الزامی است، پیمانکاران موظف هستند قبل از آغاز بتن ریزی از سلامت دستگاه ویبره خود اطمینان حاصل نمایند .

5 . برای آنکه آجرهای قالبندی فونداسیون آب شیرآبه بتن را جذب نکند استفاده از پوشش پلاستیکی (کاور) الزامی است.

6- قبل از اینکه بتن ریزی آغاز شود برای اینکه آب بتن سریعا توسط بستر خارج نشود لازم است بستر بتن¬ریزی مرطوب شود، البته باید مراقب بود تا آب در کف پی جمع نشود و فقط رطوبت وجود داشته باشد.

استفاده از دوربین نقشه برداری در حین بتن ریزی فونداسیـون

با توجه به دقت زیاد در تراز فونداسیون و به خاطر کم کردن ضخامت کف سازی و همچنین استفاده از یک سطح تراز و قابل قبول، در این پروژه طبق برنامه ریزی قبلی و نقشه های اجرایی سطح نهایی فونداسیون به کمک دوربین نقشه برداری کاملا تراز اجرا گردید به طوری که در سطحی به مساحت حدود چهارصد متر حداکثر اختلاف ارتفاع، دو سانتیمتر میباشد.
از مزایای این کار، اجرای صحیح و دقیق تاسیسات مکانیکی و کاهش ضخامت کف سازی میباشد.

 

منبع: وبلاگ پادیر گستر

آموزشی , , , , , ,
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *