دیوارچینی مدرن و سنتی در صنعت ساختمان

فروردین 6, 1397

دیوارچینی مدرن و سنتی در صنعت ساختمان

دیوار به مجموعه‌ای  محکم و با استقامت بالا از متریال های مختلفی مثل گل، آجر، سنگ، سیمان، گچ گفته می‌شود که به عنوان یک حائل در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شود است. بنابراین دیوار یا دیوار چینی بیشتر برای جدا کردن فضاهای مورد نظر از بقیه بخش‌های ساختمان است، اما بسیاری اوقات می‌توان به عنوان ستون برای کاربردهای دیگری مثل تحمل وزن ساختمان نیز به کار گرفته شود. به‌عبارت‌دیگر، دیوار گاهی اوقات می‌تواند انتقال دهنده بار ساختمان نیز باشد. به این دیوارهایی که برای حمل بار ساختمان استفاده می‌شوند، دیوارهای بارور یا حمال می‌گویند و در مبحث تخصصی اسکلت بتنی ساختمان هم به آن‌ها دیوار برشی می‌گویند.
امروزه بسیاری از شرکت‌های ساختمانی یا مدیریت پیمان، از دیوارچینی به صورت مدرن استفاده می‌کنند. به صورت کلی اجرای دیوار خارجی یا داخلی، دیوار محوطه، یا  هر نوع دیوار چینی را با توجه به پیشرفت علم صنعت ساختمان‌سازی می‌توان به دو دسته عمده تقسیم کرد: دیوارچینی به صورت سنتی و دیوارچینی مدرن.

از نمونه‌های دیوار چینی سنتی، می‌توان دیوارهای گلی و آجری را که سال‌ها پیش در خانه‌های ایرانی استفاده می‌شدند نام برد.

اما امروزه بیشتر دیوارهای مدرن در قسمت‌های داخلی و نمای ساختمان به کار می‌روند و کاربرد دارند. به عنوان مثال می‌توان به دیوارهایی که با بلوک سیمانی ساخته شده اند اشاره کرد، که البته خود این بلوک های سیمانی نیز انواع مختلفی دارند. نمونه دیگری از دیوارهای مدرن که تا همین چند سال پیش استفاده زیادی نداشتند، دیوارهای کناف هستند که اجرای آن‌ها بسیار راحت تر است. البته این دیوار‌ها اغلب فقط به عنوان حائل استفاده می‌شوند و ابداً بارور نیستند. بنابراین بیشتر برای جداسازی فضاهای مختلف ساختمان از آن‌ها استفاده می‌شود. در ادامه در مورد هر نمونه از این دیوارها، جزئیات بیشتری را می‌توانید بخوانید.

دیوارچینی مدرن و سنتی در صنعت ساختمان

 دیوارچینی انواع دیوارهای سنتی

دیوار گلی : همان طور که از نام این نوع دیوار هم مشخص است، برای ساخت آن از خاک و گل استفاده می‌شده است. البته هر نوع گل را نمی‌توان برای ساخت دیوار استفاده کدر. برای این نوع دیوار اغلب گل خاصی به نام گل دای با آب مخلوط شده و از آن ماده ملاط مانندی درست می‌شود. البته این ملاط را نمی‌توان به سرعت برای ساخت دیوار استفاده کرد. به دلیل خیس بودن گل، ابتدا یک ردیف با قطر و طول موردنظر درست می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا این ردیف به خوبی خشک شود و اصطلاحاً خود را بگیرد. سپس مجدداً ردیف بعدی را روی قبلی قرار داده و به همین شکل دیوار چینی را تا ارتفاع مورد نظر ادامه می‌دهیم.

دیوارچینی مدرن و سنتی در صنعت ساختمان

دیوار آجری یا Brickwall: در قدیم برای اجرای دیوارهای داخلی یا خارجی از آجرهای فشاری یا سفالی استفاده می‌شد. اما وزن زیاد ساختمان و زمان بالای اجرای این نوع دیوارچینی باعث شد تا به‌مرور زمان آجرها و مواد مناسب‌تری جایگزین این نوع دیوارها شوند. به همین دلیل است که ما نیز امروزه در هیچ‌کدام از پروژه‌های ساختمانی پادیرگستر، از چنین آجرهایی استفاده نمی‌کنیم. یکی از علت‌های مهمی که باعث شد دیوارهای گلی و آجری جایگزین‌های دیگر پیدا کنند عایق صوت و حرارت نبودن آن‌ها بود و این نوع آجر‌ها به سرعت با آجر‌های تو‌خالی و سپس با آجر‌های پیش‌ساخته و بلوک‌های سیمانی جایگزین شدند.

در قدیم اجرای این نمونه از دیوارها به این ترتیب بود که ملاط سیمان را درست کرده و ردیف به ردیف ،یعنی یک لایه آجر و روی آن یک لایه ملاط می‌ریختند. بسیاری از بنا‌ها، دیوارچینی با این آجر‌ها را از کودکی فرا می‌گرفتند و به سرعت می‌توانستند با این روش، دیوار را به اصطلاح چیده و به همین ترتیب تا بالا و ارتفاع مورد نظر، آن را ادامه دهند.

 دیوارچینی انواع دیوار مدرن

دیوارهای پنل گچی: این دیوارها از گچ سفید ساخته شده اند و معمولاً دارای قطر 10  و 15 سانتی‌متر اند. البته گچ مقاومت زیادی ندارد و طبیعتاً این نوع دیوارها به علت مقاومت کمی که دارند، تنها برای جدا کردن فضای داخلی ساختمان به کار می‌روند. دیوار چینی این نوع دیوارها به این صورت است که پنل های آماده مربعی شکل از جنس گچ را به کارگاه ساختمانی آورده و آن‌ها را که پیش‌ساخته هستند، به ترتیب در کنار یکدیگر قرار داده و با هم چفت می‌کنند.  پس از ثابت کردن دیوار هم مجدداً روی آن‌ها گچ می‌کشند و آن‌ها را رنگ کاری می‌کنند. این دیوار‌ها بسیار سبک‌تر از دیوارهای آجری و سیمانی هستند و اغلب برای دیوارهای کنار کمد‌های دیواری یا حائل بین اتاق و راهرو از آن‌ها استفاده می‌شود.

دیوارچینی مدرن و سنتی در صنعت ساختمان

دیوارهای بتنی:

این نوع دیوارها دارای مقاومت بسیار زیادی هستند و معمولاً برای محوطه‌سازی یا جدا کردن زمین‌ها از فضای دورتادور خود، یا در اسکلت بتنی برای انتقال بار ساختمان به کار گرفته می‌شوند. برای اجرای این دیوار‌ها ابتدا آرماتوربندی و میلگردها طبق محاسبات مهندس ساختمان اجرا شده و سپس قالب ها دور محل قرارگیری دیوارها نصب می‌شوند و در نهایت داخل این قالب‌ها از بتن یعنی مخلوط سیمان و شن و آب پر می‌شوند. سپس بعد از خشک شدن کامل بتن دیوار، قالب ها از دیوار باز می‌شوند.

دیوارچینی مدرن و سنتی در صنعت ساختمان

دیوارهای بلوک سیمانی: این نوع دیوارها از سیمان و شن یا ریزدانه‌های متفاوتی در اشکال و ابعاد مختلف درست می‌شوند. این نمونه از دیوارها مزایای متفاوتی بسته به سبک و مدل آجر‌ها دارند. در بعضی از مدل‌های این آجر‌ها، عایق صوتی و حرارتی بودن دیوار اهمیت بیشتری دارد. بسیاری اوقات در حین دیوار چینی از یونولیت در بین بافت‌های بلوکی استفاده می‌شود که به صورت لایه‌های بزرگ در بین لایه‌های دیوارها قرار می‌گیرد. این نوع دیوارها به دلیل سبک بودن، مقاومت بالا، عایق صوت و دما بودن و قیمت مناسبی که دارند، امروزه بیشتر از موارد دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرند. در تصویر بالا می‌بینید که ما از این نوع دیوار در پروژه ویلایی مهرشهر استفاده کرده‌ایم.

 

دیوارچینی مدرن و سنتی در صنعت ساختمان

 دیوارهای کناف: این نوع دیوارها نه از گچ خالص، بلکه از کناف ساخته شده اند. کناف لایه روکش دار گچی است که البته با توجه به نوع و محل استفاده از آن‌ها ممکن است جنس متفاوتی داشته باشند. مثلاً نمونه‌ای از دیوارهای کناف سیمانی و ضد آب بوده و برای استفاده در محیط خارجی به کار می‌رود و یا نمونه‌ی دیگر از دیوارهای کناف دارای یک سمت ضد آب برای حمام، سرویس‌ها یا آشپزخانه است. البته در اغلب موارد دیوارهای کناف، کاملاً گچی است و نقش جداکننده فضاهای داخلی ساختمان را بر عهده دارد. اجرای این نمونه از دیوارها نسبت به دیوارهای دیگر کاری تخصصی‌تر است، زیرا سازه و زیرسازی خاص خود را دارد و از ابزارهای خاص خود باید استفاده شود.

معمولاً برای نصب دیوار‌های کناف، اول زیرسازهای دیوار نصب گردیده و سپس دیوارها به صورت ورقه‌هایی روی این سازه‌ها قرار می‌گیرند. این نوع دیوارها معمولاً هزینه بالاتری نسبت به دیوارهای دیگر دارند ولی درعین‌حال مزایای زیادی نیز دارند. معمولاً این دیوارها عایق بسیار بهتری نسبت به دیوارهای گچی هستند. زیرا برای عایق صوتی و حرارتی کردن  ورق‌های کناف ، در بین این دیوارها ، از پشم سنگ نیز استفاده می‌شود.

دیوارهایی که در اینجا توضیح داده شد، تقریباً شامل تمام نمونه‌هایی است که در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود و در مدیریت پیمان و کاربردهای عمومی استفاده بیشتری دارند. اما در کل دیوارهای دیگری نیز وجود دارند که برای موارد ساخت‌وساز خاص اجرا می‌شوند. که به عنوان نمونه می‌توان از دیوارهای سدها، دیوارهای به‌کاررفته در فاضلاب‌های شهری ، دیوارهای دیافراگمی و موارد متنوع دیگری که دارای جزئیات زیادی هستند نام برد.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

آموزشی , , , , ,
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *