تبدیل گلخانه به یک نشیمن مدرن در خانه‌ای ویکتوریایی

خرداد 22, 1397

تبدیل گلخانه به یک نشیمن مدرن در خانه‌ای ویکتوریایی

اگرچه در معماری ساختمان‌های قدیمی ایران، همیشه حیاط، بخش مهمی از ساختمان را تشکیل می‌داد و همواره پر از گلدان‌ها و باغچه‌های پر از گل و گیاه بود، اما در ساختمان‌های قدیمی غربی مفهومی به نام گلخانه، کاربرد زیادی داشت. این بخش از ساختمان که در زبان انگلیسی conservatory نام دارد، به فضای نسبتاً بزرگی گفته می‌شود که معمولاً دارای دیوارها و سقفی شیشه‌ای است و برای نگهداری و پرورش گل و گیاه از آن استفاده می‌شد. گلخانه‌ها در ساختمان‌های امروز غربی، مانند حیاط در آپارتمان‌های امروز ایران، مفهوم و کاربرد خود را از دست داده‌اند و اغلب ساختمان‌های کلاسیک، ترجیح می‌دهند از آن استفاده دیگری بکنند. در این مطلب می‌بینید که چطور یک شرکت مهندسی ساختمانی به نام Scenario Architecture  در لندن، با بازسازی و نوسازی یک ساختمان ویکتوریایی قدیمی، گلخانه را به یک نشیمن بسیار مدرن و زیبا تبدیل کرده است.تبدیل گلخانه به یک نشیمن مدرن در خانه‌ای ویکتوریایی

پنجره‌های کوچکی که ساختمان اصلی را به این گلخانه متصل می‌کرد، پیش از بازسازی و نوسازی ساختمان، نور بسیار کمی را به داخل خانه منتقل می‌کردند. این پنجره‌های باریک، نهایتاً می‌توانستند نور کمی را که از شیشه‌های گلخانه عبور می‌کرد، از خود عبور دهند و به همین دلیل فقط دو گزینه پیش روی شرکت معماری بود: اینکه پنجره‌ها را بزرگ‌تر کند، یا اینکه این نشیمن جدید را بسیار سفید و پرنور طراحی کند. از سوی دیگر، دیوارها و سقف شیشه‌ای این گلخانه باعث می‌شد تا فضای آن در زمستان به شدت سرد و در تابستان به شدت گرم باشد. طراح معمار این شرکت، تصمیم گرفتند بدون تخریب دیوار‌های ساختمان اصلی، از همان پنجره‌های باریک قدیمی استفاده کنند و در عوض ساختمان جدید را با عایق‌بندی بسیار بهتر و پرنورتر طراحی کنند. نمای ساختمان چوبی اولین و بهترین انتخاب برای نمای این سالن جدید بود که اگرچه با نمای آجری ساختمان قدیمی شباهت کمی دارد، اما به دلیل استفاده از المان‌های طبیعی، مانند باغچه کوچکی که روی سقف آن کار شده، همچنان همان کارکرد قدیمی را یادآوری می‌کند.

تبدیل گلخانه به یک نشیمن مدرن در خانه‌ای ویکتوریایی

جالب است که شرکت مهندسی معماری، دیوار بین این نشیمن جدید و ساختمان قدیمی را بدون تغییر نگه داشته و ما همچنان همان ردیف‌های آجری کلاسیک را در داخل نشیمن هم می‌بینیم. نکته جالب اینکه چون خود این نشیمن، به صورت یک فضای بسیار مدرن طراحی شده، وجود این دیوار با ظاهر قدیمی خودش، یک نمای دکوری زیبای کلاسیک به نظر می‌رسد. همچنین این پنجره‌ها، با نرده‌های کوچکی از فضای داخل جدا شده‌اند و یک نشیمنگاه ال (L) شکل زیبا هم در زیر این پنجره‌ها طراحی شده که طراحی معماری ساختمان را فوق‌العاده زیباتر کرده است.

تبدیل گلخانه به یک نشیمن مدرن در خانه‌ای ویکتوریایی

یک میز نهارخوری کوچک چهارنفره رو به پنجره‌های بزرگ نشیمن هم طراحی شده است که در فاصله آشپزخانه و این نشیمن کوچک قرار گرفته است و همانند باقی قسمت‌های این نشیمن ، رو به فضای باغ است.

تبدیل گلخانه به یک نشیمن مدرن در خانه‌ای ویکتوریایی

در انتهای ساختمان جدید نیز آشپزخانه مدرنی را می‌بینیم که نور آن از طریق پنجره‌ها و همچنین از طریق نورگیر بزرگ روی سقف تأمین می‌شود.

تبدیل گلخانه به یک نشیمن مدرن در خانه‌ای ویکتوریایی

نورگیر روی سقف، هم در آشپزخانه و هم روی نشیمن طراحی شده است تا در طی روز، نور زیبایی را به داخل محیط هدایت کند.

طراحی داخلی این ساختمان بعد از بازسازی و نوسازی به گونه‌ای بوده که تأثیر بدی روی اتاق نشیمن اصلی که در نقشه قدیمی ساختمان وجود داشته نگذارد.

تبدیل گلخانه به یک نشیمن مدرن در خانه‌ای ویکتوریایی

در اینجا می‌توانید نمای اتاق نشیمن قبلی را بعد از بازسازی و نوسازی ساختمان جدید ببینید.

همیشه ایده‌های کوچکی وجود دارد که می‌تواند تاثیر بزرگی روی ساختمان شما بگذارد. پادیرگستر پر است از ایده‌های کوچکی که ممکن است فقط یکی از آنها، شکل خانه و سبک زندگی‌تان را برای همیشه تغییر دهد. اگر می‌خواهید جایی را بسازید یا بازسازی کنید، می‌توانید همواره از شرکت طراحی مهندسی پادیر گستر مشاوره بگیرید. تلفن‌های تماس ما در پایین همین صفحه در دسترس شماست.

منبع: وبلاگ پادیر گستر البرز

اخبار خارجی , ,
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *