10 روش برای دستیابی به راهروی زیبا در طراحی معماری خانه

مرداد 30, 1397

10 روش برای دستیابی به راهروی زیبا در طراحی معماری خانه

علاوه بر گوشه ‌کنارهای تاریک و دلگیر خانه، یکی از بخش‌هایی که ممکن است به آن به‌خوبی توجه نشود راهرو است. راهرو مسیری است که به بخش‌های دیگر خانه راه دارد. این محل عبور و مرور در داخل خانه که بعضاً راهرو ورودی و یا کریدور نیز نامیده می‌شود ممکن است در صورت عدم برخورداری از چیدمان و طراحی خوب جذاب به نظر نرسد. به همین دلیل برخی از کارفرما‌ها یا مشتریانی که پادیر گستر سفارش طراحی نقشه ساختمان می‌دهند، چندان از راهرو خوششان نمی‌آید و معتقدند که راهروها به‌خصوص در طول شب بسیار مضحک و زشت به نظر می‌رسند. در حقیقت راهرو نباید این‌طور به نظر برسد. در واقع خانه شما می‌تواند برای جلوگیری از جلوه‌ی تاریک و دلگیر راهروی‌تان، از طراحی مهندسی‌ساز برخوردار بوده که مرتب و دارای نور مطلوب باشد و ظاهری خوشایند داشته باشد. ما در اینجا به شما می‌گوییم چطور کاری کنید که ظاهر راهرو‌ها زیبا و کاربردی به نظر برسد. بخشی از آن را ما در طراحی معماری خانه بر عهده می‌گیریم و بخشی هم خود شما می‌توانید با چند تغییر ساده در چیدمان، انجام دهید. در ادامه مقاله با ما باشید.

راهرو و یا محل ورودی خانه جایی است که معمولا افراد خانه به ‌محض رسیدن وسایلشان را همان‌جا به حال خود رها می‌کنند که این بدان معناست که کمتر از یک‌چشم به هم زدن حجم عظیمی از وسایل مختلف در آنجا جمع می‌گردد و انباشته می‌شود. به‌طور حتم اگر مهمان ناخوانده‌ای از راه برسد، این چشم‌انداز خوب و مطلوبی برای او به نظر نخواهد رسید. قطعاً هیچکس نمی‌خواهد راهرویی شلوغ و شلخته داشته باشد. طوری که پیدا کردن وسایل و رفت ‌وآمد در آن فضای پر از خرت‌وپرتی (که قرار نبود آنجا باشند)، کار بسیار سختی باشد. بنابراین، ما در اینجا ایده‌هایی به شما معرفی خواهیم کرد که تا کمکتان کند راهروی مرتب، تمیز، روشن و خوشایندی داشته باشید.

  1. استفاده از مبل و صندلی

10 روش برای دستیابی به راهروی زیبا در طراحی معماری خانه

قبلاً شرح داده شد که می‌توانید از یک کمد در راهروتان برای قرار دادن وسایلتان در آن استفاده کنید. به عنوان مثال ما در پادیر گستر ، در طراحی معماری خانه‌هایی که نقشه آنها را بر عهده داریم، معمولا در راهرو‌ها یک کمد دیواری کار می‌کنیم تا از این فضا استفاده بیشتری کنیم. اما شما همچنین می‌توانید از یک مبل نیمکتی و یا حتی از یک میز کنسول در راهروتان استفاده کنید. پس در قسمت ورودی‌تان، یک کمد برای نگهداری وسایلتان بگذارید اما دقت کنید اندازه‌اش طوری باشد که امکان رفت‌وآمد در راهرو وجود داشته باشد. مزیت قرار دادن میز کنسول و یا یک مبل نیمکتی این است که در این مواقع مهمان‌ها می‌توانند هنگام انتظار روی آن بنشینند. انجام دادن چنین چیزی می‌تواند موجب شود که فضا، خوشایندتر و دل‌نشین‌تر به نظر برسد.

  1. از رنگ‌های روشن استفاده کنید

10 روش برای دستیابی به راهروی زیبا در طراحی معماری خانه

شما می‌توانید با استفاده از رنگ‌های روشن از ایجاد یک راهروی تاریک و دلگیر جلوگیری کنید. بسیاری از مردم از رنگ سفید استفاده می‌کنند که برای رنگ‌آمیزی راهرو مطمئن‌ترین رنگ برای انتخاب است. به کار بردن رنگ‌های خنثی نیز برای ایجاد ارتباط بصری میان اتاق‌ها پیشنهاد می‌شود. شما می‌توانید از رنگ‌های روشن‌تر که نور چراغ‌ها را به ‌خوبی منعکس می‌کند و از تاریکی و دلگیری فضا می‌کاهد نیز استفاده کنید. اگر می‌خواهید از رنگ‌های تیره برای راهروتان استفاده کنید (که خیلی از مشتریان ما هم بیشتر این کار را ترجیح می‌دهند) باید مطمئن شوید که راهروتان از نور مطلوب و مناسبی برخوردار است و به یاد داشته باشید حتی در طول روز نیز باید چراغ‌های راهروتان را روشن کنید.

  1. استفاده از لامپ‌های آویز

10 روش برای دستیابی به راهروی زیبا در طراحی معماری خانه

از آنجایی ‌که باید هدفتان روشن‌تر کردن فضای راهروتان باشد، پس باید از نور مطلوب و کافی بهره ببرید. پس نه‌تنها باید از لامپ‌های آویز استفاده بکنید بلکه باید استفاده از چراغ‌ها و لامپ‌های دیگر را نیز در نظر داشته باشید. شما می‌توانید در سقف راهروتان از لامپ‌های هالوژن و در طول راهرو نیز از لامپ‌های آویزان کم‌نور و تزئینی به‌خوبی استفاده کنید. بعضی‌ها نیز از یک لوستر زیبا و خیره‌کننده در ابتدای ورودی راهرو به همراه لامپ‌های دیواری استفاده می‌کنند. شما حتی می‌توانید از ترکیب انواع مختلف لامپ‌ها در کنار هم استفاده کنید. این نه‌تنها باعث روشن‌تر شدن راهروتان می‌شود که یک اصل مهم در طراحی آن است، بلکه باعث ایجاد یک نورپردازی بی‌نظیر در فضای داخلی‌تان می‌شود. در کنار این‌ها بهره بردن از نور طبیعی نیز می‌تواند بسیار مطلوب باشد. بدین نحو که می‌توانید اجازه دهید نور طبیعی در ساعات روز از طریق پنجره به داخل راهروتان بتابد.

  1. جای مشخصی برای نگهداری کلاه‌ها، کفش‌ها و دیگر لباس‌هایتان در نظر بگیرید.

10 روش برای دستیابی به راهروی زیبا در طراحی معماری خانه

بعضی از اهالی خانه عادت دارند لباس‌های خود مثل کت، کلاه، پوتین، شال و … را در ابتدای ورودشان به خانه همان‌جا در راهرو رها کنند. اما برای جلوگیری از شلوغ شدن راهرو می‌توانید یک کمد مخصوص برای لباس‌هایتان فراهم کنید که محل آویز برای لباس‌هایتان و در قسمت پایین کمدی برای گذاشتن کفش‌هایتان داشته باشد. این کار باعث می‌شود تا فضای راهروی مرتب و تمیزی داشته باشید و وسایل خود را در جای مشخصی نگهداری کنید. اما اگر امکان این کار برایتان وجود نداشت بهتر است حتی‌الامکان کفش‌ها، کلاه، و دیگر لباس‌هایتان را داخل راهرو نگذارید.

5.از ظروف سفالی، کاسه و یا گلدان استفاده کنید

10 روش برای دستیابی به راهروی زیبا در طراحی معماری خانه

روشی دیگر برای زیباتر کردن فضای داخل راهروتان استفاده از ظروف کوچک مثل یک کاسه است که بتوانید کلیدها و دیگر وسایلی که داخل جیبتان است را داخل آن بگذارید. در این صورت دیگر نیاز نیست همه‌جا را به دنبال وسایل و یا کلیدتان بگردید و کلافه شوید. مزیت این کار این است که دیگر وقت زیادی برای پیدا کردن وسایلتان به هدر نخواهد رفت. علاوه بر ظروف کوچک برای نگهداری وسایل کوچک، شما می‌توانید از ظروفی که مناسب نگهداری وسایل بزرگ هستند نیز استفاده کنید.

  1. از سبک مینیمالیسم پیروی کنید

10 روش برای دستیابی به راهروی زیبا در طراحی معماری خانه

شما باید از وسایل ساده و بخصوص کوچک برای راهروتان استفاده کنید. اگر از فضای کافی و بزرگی برخوردار نیستید پس از وسایل زیادی برای چیدمان راهرو استفاده نکنید. به‌جای این کار می‌توانید دیوارها را تزئین کنید و از چراغ‌های زیبا برای سقفتان استفاده کنید. با استفاده از این روش راهروتان خلوت و آرام به نظر خواهد رسید. اما اگر فضای زیادی برای مانور داشتید، می‌توانید از یک مبل و یا صندلی استفاده کنید. اما همیشه حواستان باشد که خارج از سبک مینیمالیستی عمل نکنید. چراکه باید یادتان باشد آنجا راهرو شما و محل رفت‌وآمد بقیه است و نباید کاری کنید که این کار برای دیگران مشکل شود.

  1. از آینه‌ها و اقلام شیشه‌ای استفاده کنید

10 روش برای دستیابی به راهروی زیبا در طراحی معماری خانه

استفاده از آینه‌ها و اقلام شیشه‌ای بعد از روشنایی و نورپردازی یکی از مهم‌ترین عوامل طراحی راهرو به شمار می‌روند. شما می‌توانید از این‌ها برای تزئین راهرو استفاده کنید و یا همچنین تمام آینه‌هایتان را روی دیوار نصب کنید و یا مثلاً روی میز کنسولتان یک آینه قرار بدهید و روی آن را نیز با برخی وسایل شیشه‌ای تزئین کنید.

  1. سعی کنید راهروتان طراحی متفاوتی داشته باشد

10 روش برای دستیابی به راهروی زیبا در طراحی معماری خانه

باید تصمیم بگیرید تا ببینید می‌خواهید راهروتان چه خصوصیت و ویژگی منحصربه‌فردی داشته باشد. برای مثال، تزئین کردن راهروتان با یک چهارچوب چوبی برای آینه، قرار دادن یک مانکن لباس، یک گلدان پر از گل‌های تازه، یک تابلو نقاشی زیبا، یک مجسمه و چیزهای دیگر می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای این کار باشند. تصمیم‌گیری با شماست که می‌خواهید فضای راهروتان چگونه باشد، اما باید مطمئن شوید که دکوراسیون‌تان جذاب و دل‌نشین خواهد بود. ولی به خاطر داشته باشید که قرار نیست فضای راهروتان را با وسایلی که فکر می‌کنید همه‌شان زیبا هستند پرکنید و باعث شلوغی و بی‌نظم بودن چیدمان فضایتان شوید.

  1. مرتب و منظم بودن را به کودکانتان یاد بدهید

10 روش برای دستیابی به راهروی زیبا در طراحی معماری خانه

خب باید گفت که این قضیه برای تمام قسمت‌های خانه صدق می‌کند و فقط مختص راهرو نیست. شما باید به کودکانتان یاد بدهید باید چگونه وسایل خودشان را مرتب کنند. چراکه در این صورت زمان زیادی را برای جمع‌وجور کردن وسایل کودکانتان از دست نخواهید داد. شما می‌توانید برای این کار از آویزهایی که شکل جذاب دارند استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که آن‌ها به‌محض ورود به خانه جذب این آویزهای زیبا شده و لباس‌هایشان را روی آن‌ها بیاویزند. همچنین به آن‌ها یاد بدهید و تأکید کنید که راهرو محل مناسبی برای رها کردن وسایل و اسباب‌بازی‌هایشان نیست.

  1. همیشه راهروتان را مرتب نگه‌دارید

10 روش برای دستیابی به راهروی زیبا در طراحی معماری خانه

مهم نیست که شما برای متفاوت جلوه دادن راهروتان چه چیزهایی به آن اضافه کردید و چه‌کارهای دیگری برای آن انجام دادید چراکه با بی‌نظمی و شلوغی دوباره ظاهر زیبای آن به هم خواهد خورد. پس حتماً توجه کنید که هرروز باید حواستان به تمیز نگه‌داشتن راهروتان باشد. انجام دادن مواردی که ذکرشده بدین معنا نیست که با رعایت کردن آن‌ها و تمیز نگه نداشتن راهروتان شما از راهرو زیبایی برخوردار خواهید بود، بلکه باید در کنار آن‌ها به نظافت روزانه و مرتب نگه‌داشتن راهروتان توجه ویژه‌ای بکنید. هرروز باید حواستان باشد که وسایل و اقلام اضافه‌ای، راهرو را شلوغ و نامنظم نکند. چراکه اگر به این قضیه توجه نکنید به‌مرورزمان وسایل اضافی در آنجا انباشته‌شده و بدون اینکه متوجه شوید دوباره راهروتان به‌هم‌ریخته و زشت جلوه خواهد کرد. بنابراین همیشه راهروتان را تمیز و مرتب نگه‌دارید و سعی کنید برای تمام قسمت‌های خانه‌تان این کار را انجام بدهید تا به‌طورکلی خانه‌ی تمیز و مرتبی داشته باشید.

همچنین باید بدانید که برای زیباتر جلوه کردن راهروتان نیازی نیست برای تمیز نگه‌داشتن آن بیش‌ازحد وسواس به خرج بدهید. تمام چیزی که شما نیاز دارید بدانید این است که کافی است منظم باشید، فضای کافی برای نگه‌داشتن وسایلتان داشته باشید و این نظم را برای تمام قسمت‌های خانتان اعمال کنید. مزیت این کار این است که هنگامی‌که به‌وسیله ای نیاز داشتید به‌خوبی می‌دانید که آن وسیله کجاست و باید آن را از کجا بردارید. بله راهروی شما می‌تواند حتی زیباترین قسمت خانه‌تان باشد، به‌شرط اینکه فقط توجه کافی روی آن داشته باشید.

منبع: بلاگ پادیر

آموزشی , , ,
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *