ویژگی‌های مهم طراحی معماری در خانه‌های مدرن

مرداد 20, 1397

ویژگی‌های مهم طراحی معماری در خانه‌های مدرن

طراحی معماری خانه علاوه بر کار خیرخواهانه درست کردن سرپناه برای مردم، کار بسیار مهمی است و می‌تواند تأثیر زیادی در کیفیت زندگی مردم بگذارد. اما کار طراحی باید توسط کسانی انجام شود که به‌شدت به جزئیات دقت می‌کنند و تحصیلات دانشگاهی درباره طراحی و ساخت‌وساز دارند. تولید یک طرح خوب برای برآورده کردن انتظار مشتریان بسیار مهم است چراکه طرح شما نشان می‌دهد آن‌ها شایسته چه نوع زندگی هستند. بدین معنا که اگر بهترین طرح را به آن‌ها هدیه بدهید بدون شک تا سالیان سال بهترین تجربه زندگی را برایشان به یادگار گذاشته‌اید و برعکس با یک طرح معمولی و ایراد دار کیفیت زندگی آن‌ها را پایین‌تر خواهید آورد. طرح‌های بسیاری وجود دارد که اکثر مردم آن‌ها را برای ساخت خانه‌هایشان استفاده می‌کنند اما امروزه به نظر می‌رسد محبوب‌ترین سبک برای ساخت خانه، طراحی معماری مدرن باشد.

طراحی مدرن، هم ساده و هم متفاوت است. برای رسیدن به طراحی عالی، باید مطمئن شوید که از رنگ درست، بافت و خطوطی که ازلحاظ بصری تناسب دارند استفاده کرده‌اید. خانه‌های مدرن سبک‌های مختلفی دارند. کافیست در وبلاگ پادیر گستر نگاهی به بخش معرفی نقشه‌ها و طراحی معماری خانه‌های مدرن و ویلاهای امروزی بیندازید تا ببینید چقدر طراحی معماری در خانه‌های مدرن تغییر کرده و معماران، به چه نکات ریز و جزئیات دقیقی دقت می‌کنند. برای مثال می‌توان به خانه شیروانی دار، خانه‌های سبک فرانسوی، خانه‌هایی به شکل مثلث و یا حرف A لاتین، خانه‌های شیروانی دوبلکس، خانه‌های هندسی شکل، خانه‌هایی به سبک نئوکلاسیک و نئواِکلِتیک (نوعی معماری که برای اولین بار در قرن بیستم از معماری خانه‌های آمریکای شمالی الهام گرفته شد)، خانه‌های نئوویکتوریایی (یک جنبش زیبایی‌شناسی که حس و حال سبک ویکتوریا را با اصول و فن‌آوری‌های مدرن ترکیب می‌کند)، خانه‌هایی به سبک مدیترانه‌ای مدرن، خانه‌هایی به سبک استعمار نو (سبک معماری که پس از دوران استعمار کهن به وجود آمد)، خانه‌هایی به سبک پست‌مدرن و و بسیاری سبک‌های جدید معماری معاصر اشاره کرد.

اگر می‌خواهید خانه‌ای مدرن داشته باشید، به شما ترفندهایی خواهیم گفت تا مطمئن شوید خانه‌تان دقیقاً همان طرحی را دارد که خواهان آن هستید. در اینجا ما به ترفندها و ویژگی‌هایی اشاره خواهیم کرد که لازم است برای طراحی و برنامه‌ریزی یک‌خانه مدرن به آن‌ها توجه کنید. خود ما نیز در طراحی‌هایمان به چنین نکاتی توجه می‌کنیم و امیدواریم وقتی طراحی معماری یک ویلا یا ساختمان را برای شما انجام می‌دهیم بتوانیم طرح و نقشه‌ای خاص را برایتان آماده کنیم.

ویژگی‌های مهم طراحی معماری در خانه‌های مدرن

  1. طراحی

خانه‌های مدرن بر اساس نیاز کاربرانشان طراحی می‌شوند. طراحی مدرن امروزه روی سبک مینیمالیسم و تکنولوژی تمرکز دارد. فناوری مدرنی که در قسمت‌های مختلف خانه استفاده می‌شوند باهم متفاوت هستند. در ساخت اکثر خانه‌های مدرن معمولاً از بتن، فلز و شیشه استفاده می‌شود. بعضی خانه‌های دیگر نیز تلفیقی از سبک قدیمی و مدرن است. در این صورت این حس به شما القا می‌شود که یک‌خانه در حین مدرن بودنش ویژگی قدیمی و سادگی خاص خودش را دارد.

  1. نیاز

در مقوله طراحی خانه‌های مدرن کاربرد و نیاز مهم‌تر از هر شاخصه‌ی دیگری است که باید به آن‌ها توجه کرد. قبل از اینکه هرچه سریع وارد مرحله اجرایی ساخت‌وساز شوید که زحمت زیادی نیز برایتان دارد، باید اول مطمئن شوید که دقیقاً به چه چیزی نیاز دارید. تنها زمانی خانه‌تان بهترین طراحی را خواهد داشت که همه‌چیز طبق سبک زندگی، حرفه و سلیقه شما طراحی‌شده باشد. به‌عبارت‌دیگر همه‌چیز باید تا حد ممکن کاربردی باشد. تنها در این صورت فرد در خانه‌اش احساس آسایش و آرامش خواهد داشت.

  1. رنگ

در طراحی خانه‌های مدرن معمولاً از رنگ‌های روشن و خنثی استفاده می‌شود. اصولاً رنگ‌های شاد در طراحی دکوراسیون خانه‌های مدرن مورداستفاده قرار نمی‌گیرند. بااین‌حال، شما همچنان می‌توانید هر رنگی که دلتان خواست را انتخاب کنید اما فقط باید دقت کنید که این رنگ‌ها با یکدیگر به‌خوبی همخوانی و تناسب داشته باشند. اصولاً رنگ‌های اصلی که در طراحی خانه‌های مدرن استفاده می‌شوند به رنگ، قرمز گیلاسی، سیاه‌وسفید، سفید و نقره‌ای و همچنین نارنجی، کرمی و قهوه‌ای، قهوه‌ای روشن و رنگ عاجی، آبی کبالت، خاکستری، سفید و زغالی، زرد روشن، سفید و خاکستری، سبز لیمویی، آبی کبالت و سفید هستند.

ویژگی‌های مهم طراحی معماری در خانه‌های مدرن

  1. نور و روشنایی

خانه‌های مدرن معمولاً از نور و روشنایی کافی و مناسبی بهره می‌برند. اکثر این بناها نور کافی را داشته و فضای روشنی دارند. برای این کار می‌توانید از هالوژن، لامپ‌های دیواری و یا از لامپ‌هایی که نورشان کم‌وزیاد می‌شوند برای طراحی بنای مدرنتان استفاده کنید.

  1. بافت و الگو

اگر می‌خواهید طراحی مدرن خوبی داشته باشید از خطوطی که ازلحاظ بصری زیبا و دارای پرسپکتیو هستند استفاده کنید. می‌توانید از بافت‌های سفت‌وسخت یا راه‌راه و یا هندسی شکل استفاده کنید. همچنین می‌توانید از فرش‌هایی استفاده کنید که روی آن شکل‌هایی که شکل پوست حیوانات را دارند مثل راه‌راه‌های گور خور و یا ببر هست استفاده کنید. سعی کنید از طرح‌های شلوغ‌پلوغ و یا طرح‌هایی که با سبک مدرن همخوانی ندارند استفاده نکنید.

ویژگی‌های مهم طراحی معماری در خانه‌های مدرن

  1. پنجره‌ها

طرح‌های متعددی برای پنجره‌های مدرن وجود دارند اما اکثر پنجره‌های مدرن چهارچوب آلومینیومی و برخی طرح‌های خلاقانه چهارچوب چوبی نیز دارند. شما همچنین می‌توانید یک چهارچوب مخصوص دورتادور پنجره خانه‌تان کار کنید که نمای بیرونی پنجره‌هایتان را بی‌نهایت زیباتر از قبل می‌کند. اما قبل از کار کردن پنجره خانتان حتماً باید بدانید که فضای داخلی خانه‌تان باید نور زیادی داشته باشد یا نه. چراکه اندازه پنجره‌ها در تعیین نور ورودی خانه نقش مهمی دارد و اگر بخواهید فضای داخلی خانتان نور زیادی داشته باشد پس بالطبع باید پنجره بزرگی را در نظر بگیرید و برعکس. اما باید گفت که اکثر خانه‌های مدرن از پنجره‌های بزرگ و نوردهی بسیار مطلوب و بالایی برخوردار هستند ولی بازهم انتخاب نهایی باکسی است که می‌خواهد در آن خانه زندگی کند.

  1. استفاده از جاهای مفید

اکثر خانه‌های مدرن فضاهای مفید منحصربه‌فردی دارند. این کار به شما کمک می‌کند تا از وسایل موردنیازتان به‌خوبی نگهداری کرده و خانه مرتبی داشته باشید. شما می‌توانید نسبت به علایق و سرگرمی‌هایی که دارید فضای متنوعی داشته باشید. برای مثال می‌توانید در زیر پله خانه‌تان محلی برای نگهداری لباس‌ها، تجهیزات ورزشی‌تان (وسایلی باز گلف و کوهنوردی)، فایل‌های مهم و … درست کنید. شما حتی می‌توانید از کابینت‌هایی استفاده کنید که مناسب فضای آشپزخانه‌تان هستند.

ویژگی‌های مهم طراحی معماری در خانه‌های مدرن

  1. فضای داخلی

خانه‌های مدرن از فضای داخلی بزرگ و دل بازی برخوردار هستند. پس طرح‌های شلوغ‌وپلوغ را کنار بگذارید و پیرو سبک مدرن باشید. سقف خانه‌تان می‌تواند بلند باشد. تنها از وسایلی برای چیدمان فضای داخلی‌تان استفاده کنید که مطمئن هستید مناسب محیط خانه‌تان است. هرگز از مبلمان و وسایل بزرگ برای محیط‌های کوچک و برعکس از اسباب و اثاثیه کوچک برای محیط‌های بزرگ استفاده نکنید. به‌طورکلی اسباب و اثاثیه باید با فضای داخلی تناسب داشته باشد.

  1. اسباب و اثاثیه

معمولاً در طراحی خانه‌های مدرن از وسایل ساده استفاده می‌شود. به‌طور عمومی می‌توان به پارکت، پلاستیک و فلزات اشاره کرد. حتی ممکن است از چوب‌هایی که سطح براق دارند نیز برای دکوراسیون خانه‌تان استفاده کنید. اما حتماً مطمئن شوید که چه رنگی مناسب با طراحی خانه شماست و هرگز از وسایل قدیمی و عتیقه برای دکوراسیون فضای داخلی مدرن استفاده نکنید. چراکه این 2 هیچ سنخیتی باهم ندارند.

  1. لوازم تزئینی

دقت کنید که در انتخاب لوازم تزئینی خانه‌تان رنگ‌ها و شکل ظاهری لوازمتان با محیط داخلی خانه تناسب داشته باشد. برای مثال اگر می‌خواهید از تابلو نقاشی برای تزئین دیوارهای خانه استفاده کنید حتماً باید از تابلوهای مدرن و آوانگارد و معاصر استفاده کنید. توجه داشته باشید که طراحی مدرن پیرو سبک مینیمالیستی است پس به‌هیچ‌عنوان از وسایل تزئینی زیادی استفاده نکنید و فضای داخل خانه‌تان را شلوغ‌وپلوغ نکنید.

  1. محل غذاخوری

قبل از طراحی محل غذاخوری خانه‌تان ابتدا باید بدانید که چه می‌خواهید. برای مثال ممکن است که یک محل غذاخوری ساده بخواهید و یا برعکس یک نوع بسیار فاخری در نظر داشته باشید و یا ممکن است حتی به داشتن یک‌بار ساده اکتفا کنید. انتخابتان هر چیزی که هست، باید مدنظر داشته باشید وسایلی که برای این بخش خانه انتخاب می‌کنید باید بارنگ، سبک و طرح مدرن خانه‌تان همخوانی داشته باشد.

ویژگی‌های مهم طراحی معماری در خانه‌های مدرن

  1. اتاق‌خواب

سلیقه شخصی به‌خصوص فردی که می‌خواهد در آن خانه زندگی کند باید در طراحی اتاق‌خواب‌ها در نظر گرفته شود. برای مثال اگر شخصی بخواهد اتاق‌خوابش تیره و تاریک باشد می‌توان از رنگ‌های روشن و خنثی و پرده‌های تیره‌رنگ استفاده کرد چون در این صورت تناسبی میان رنگ‌های تیره و روشن به وجود خواهد آمد. همچنین می‌توان از لامپ‌هایی که نور آن کم‌وزیاد می‌شود و یا از هالوژن و آباژور برای نورپردازی داخل اتاق استفاده کرد. برخی اتاق‌خواب‌های مدرن داخل خود حمام و جکوزی نیز دارند. طراحی داخل حمام خانه‌های مدرن معمولاً ساده و خلوت است. بعضی خانه‌ها نیز استخری دارند که به اتاق‌ها راه دارد. اتاق‌خواب‌هایی نیز وجود دارند که بالکن و یا ایوان دارند. بعضاً تجهیزات ورزشی نیز در داخل اتاق‌ها دیده می‌شود. همه این‌ها واقعاً به سلیقه و نیاز مالک بستگی دارد.

  1. آشپزخانه

قبل از هر چیزی باید بدانید چه طرحی برای آشپزخانه‌تان می‌خواهید. این طرح می‌توان شامل آشپزخانه بزرگ و یا کوچک باشد. اصولاً آشپزخانه‌های بزرگ برای کسانی بسیار مناسب هستند که میهمان‌های زیادی دارند و دوست دارند محل مناسبی برای صحبت کردن و گپ و گفت با میهمانشان در حین آشپزی کردن داشته باشند. توجه داشته باشید که آشپزخانه باید نور مناسب و کافی داشته باشد. شما همچنین می‌توانید از هالوژن برای نورپردازی آشپزخانه‌تان استفاده کنید که امروزه یکی از مرسوم‌ترین روش‌های نورپردازی خانه‌های مدرن محسوب می‌شوند. می‌توانید از کابینت جزیره‌ای، صندلی‌های مخصوص بار و کشور برای نگهداری وسایلتان استفاده کنید.

  1. اتاق نشیمن

در خانه‌های مدرن، فضای اتاق نشیمن باید بزرگ و دل‌باز باشد. ممکن است از نور طبیعی با استفاده از پنجره‌های بزرگ بهره ببرید. در این حالت اتاق یا محل نشیمنی که دارید نور بسیار کافی بخصوص در طول صبح خواهد داشت. باید قبل از اجرا و ساخت اتاق نشیمن حتماً محل قرارگیری تلویزیونتان را مشخص کنید. چراکه بسته به سلیقه فرد ممکن است ترجیح داده شود روی دیوار قرار بگیرد و یا برای مثال روی یک پنل چوبی کنار دیوار باشد. دانستن اینکه می‌خواهید جایگاه تلویزیونتان کجا باشد کمک زیادی در طراحی خوب اتاق نشیمنتان خواهد کرد.

  1. حمام

اگر از فضای کافی برخوردار باشید ممکن است دلتان بخواهد حمام بزرگی داشته باشید و یا حتی کاناپه‌ای داخل آن بگذارید. اما برخی نیز به داشتن یک دوش ساده که دورتادور آن شیشه وجود دارد اکتفا می‌کنند. معمولاً از شیشه و کاشی‌های سرامیک در داخل حمام‌های مدرن استفاده می‌شود. انتخاب رنگ بستگی به سلیقه صاحب‌خانه دارد اما اکثر حمام‌های مدرن به رنگ سفید، خاکستری، بژ و کرمی هستند. به‌طورکلی می‌توان گفت برای طراحی حمام‌های خانه‌های مدرن از رنگ‌های روشن استفاده می‌شود.

قطعاً شما برای دیدن خانه مدرن رؤیایی‌تان هیجان‌زده خواهید بود. اگر به راهنمایی‌ها و ترفندهای ذکرشده توجه کنید در طراحی و ساخت خانه‌تان موفق خواهید بود. اما برای اینکه مطمئن شوید در مسیر کاملاً درستی قرار دارید و به خانه موردعلاقه‌تان برسید می‌توانید متخصصی را در این زمینه استخدام کنید تا از صفرتا صد پروژه را در کنارتان باشد و کمکتان کند.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

آموزشی ,
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *