گرانی مصالح ساختمان روی کدام دسته از خانه‌ها تاثیر می‌گذارد؟

خرداد 13, 1397

گرانی مصالح ساختمان روی کدام دسته از خانه‌ها تاثیر می‌گذارد؟

قیمت بخشی از مصالح ساختمانی تحت تاثیر قیمت ارز است و وقتی با افزایش قیمت ارز روبرو می‌شویم، افزایش قیمت مصالح ساختمان می‌تواند موجب افزایش قیمت تمام شده ساخت مسکن شود. اما با توجه به کشش بازار و کاهش تقاضا برای خرید و فروش، آیا این افزایش قیمت می‌تواند موجب بالاتر رفتن قیمت خرید مسکن شود یا خیر؟ این سوالی است که پادیر گستر سعی می‌کند پاسخ آن را تحلیل کند.

رابطه قیمت مصالح ساختمانی و قیمت مسکن
از پاییز سال پیش ” بدری” یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد که افزایش قیمت مصالح در سال‌های 97 و 98، موجب افزایش قیمت مسکن خواهد شد. این نماینده اعلام کرد که با توجه به افزایش قیمت تمام مصالح مرتبط با ساخت‌وساز مانند میلگرد، سیمان و … پیش‌بینی می‌کند که قیمت مسکن هم بالا رود.

گرانی مصالح ساختمان روی کدام دسته از خانه‌ها تاثیر می‌گذارد؟

اما آشفتگی قیمت مسکن و سیستم دلالی و تاثیر آن بر حباب افزایش قیمت باعث شد تا برخی از کارشناسان پیش‌بینی کنند که در سال 97 نه تنها قیمت مسکن بالاتر نخواهد رفت، بلکه احتمالاً شاهد افت قیمت هم خواهیم بود. اما نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران اعتقاد دارد که افت قیمت در شرایط فعلی بازار بسیار بعید است. ایشان تاکید می‌کند که اگر قرار بود قیمت مسکن کاهش پیدا کند، در 5 سال گذشته که بازار مسکن نسبتاً راکد بوده، رشد منفی قیمت‌ها را می‌دیدیم که این اتفاق نیفتاد. بنابراین احتمال کاهش قیمت‌ها خیلی بعید است.


راه‌های کاهش قیمت مسکن چیستند؟

چیزی که بر قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد، هزینه مصالح و قیمت زمین است. هزینه مصالح که اکنون بالاتر رفته است، بنابراین تنها عاملی که می‌تواند قیمت مسکن را کاهش داده یا ثابت نگه دارد این است که دولت بتواند قیمت زمین را کاهش بدهد.

از عوامل مؤثر در کاهش قیمت مسکن، صنعتی‌سازی است. یعنی باید روش‌های ساخت صنعتی و به کارگیری ابزارآلات ماشینی در تولید ساختمان را بیشتر کرد. به این ترتیب نه تنها یکی از عوامل مؤثر بر قیمت ساختمان، یعنی نیروی انسانی ارزان‌تر تمام می‌شود، بلکه به دلیل افزایش سرعت ساخت، خواب سرمایه سازندگان و پیمانکاران ساختمانی که در حوزه ساخت سرمایه‌گذاری کرده‌اند نیز کمتر می‌شود.
به طور متوسط، هر ساله با افزایش دستمزد‌های 10 تا 20 درصدی در حوزه ساخت‌وساز و مسکن روبرو هستیم. بنابراین افزایش هزینه در طی چند سال آینده یک روند طبیعی است. بنابراین اگرچه حدس می‌زنیم با صنعتی ‌شدن ساخت‌وساز، با کاهش قیمت مسکن روبرو شویم، اما بعید است با سرعتی که جلو می‌رویم، به این زودی چنین کاهش قیمتی را ببینیم.

خودداری از عرضه مصالح
علی‌رغم اینکه در سال جدید، قیمت مصالح با رشدی 20 درصدی روبرو بود، افزایش قیمت ارز در ماه‌های اخیر، موجب شده تا بسیاری از تولید کنندگان مصالح ساختمانی، از عرضه مصالح خودداری کنند. نوسانات بازار ارز به صورت لحظه‌ای توجیه این تولید کنندگان برای عرضه مصالح است و همین امر هم موجب نایاب شدن برخی مصالح و افزایش قیمت آن‌ها شده است. مشکل اینجاست که وقتی قیمت ارز دقیق نیست، نمی‌توان برای عرضه و خرید مصالح توافق کرد و تولید کنندگان نمی‌توانند تضمین کنند که قیمت تمام شده مصالح را در طی ساخت یک پروژه ثابت نگاه می‌دارند. به همین ترتیب، بسیاری از پروژه‌های ساختمانی نیز متوقف شده و این احتمال می‌رود که نه با کاهش قیمت مسکن ، بلکه با افزایش قیمت آن مواجه خواهیم شد.

افزایش قیمت مصالح، بر قیمت چه مسکن‌هایی تاثیر می‌گذارد؟
نکته مهم اینجاست که در برخی از شهر‌های بزرگ، قیمت زمین حدود 70 درصد قیمت تمام شده یک ساختمان را شامل می‌شود و باقی قیمت، هزینه دستمزد‌ها، مصالح و خواب سرمایه است. به همین دلیل افزایش قیمت مصالح تاثیر بسیار کمتری روی این ساختمان‌ها می‌گذارد. اما در ساختمان‌های ارزان قیمت مانند ساختمان‌های انبوه‌سازی دولت و مسکن‌های مهر و ساختمان‌های این‌چنینی، اصولاً قیمت زمین چندان گران نبوده و دلیل ارزانی آن‌ها هم همین است. اما در این ساختمان‌ها، قیمت مصالح و ساخت، حدود 70 درصد قیمت کلی و تمام شده ساختمان را به خود اختصاص می‌دهند و احتمالاً گران شدن مصالح تاثیر زیادی روی آن‌ها خواهد گذاشت.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

اخبار داخلی , , ,
About شرکت پادیرگستر البرز

شرکت پادیرگستر البرز یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تخصصی برای انعقاد قراردادهای طراحی و اجرا و مدیریت پیمان می‌باشد که با اتکا به مهندسین تحصیل کرده و باتجربه خود، توانسته است گامی بلند در صنعت ساختمان استان البرز بردارد. جهت مشاوره می‌توانید با شماره 02634472525 یا 09356607500 تماس گرفته یا به شناسه شرکت ساختمانی و مهندسی پادیرگستر البرز به آدرس t.me/padirgostaralborz پیام دهید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *